op 22-05-2017 12:06 PM - laatst bewerkt op 05-10-2020 03:32 PM door RobertS
Soundbar aansluiten op je TV
Hoewel je een soundbar ook prima kunt gebruiken om alleen muziek mee te beluisteren, zul je deze in de meeste gevallen in combinatie met je televisie gebruiken. De voordelen van een soundbar boven een homecinemaset zijn helder: minder speakers en kabels in je kamer en toch een krachtig klinkend (surround) geluid. Samsung soundbars staan daarnaast bekend om hun slanke en chique design, dat in elk interieur past.
Soundbar aansluiten via Bluetooth
Maar hoe sluit je jouw Samsung soundbar nu aan op je tv? Dat gaat bij Samsung heel eenvoudig, áls je tenminste een smart tv hebt vanaf 2012 die bluetooth ondersteunt. Je zet dan gewoon je soundbar aan, zet 'm op de SoundConnect-bron en je soundbar zal de tv automatisch gaan zoeken. Wanneer je Samsung soundbar de tv heeft gevonden, verschijnt er een pop-up op je tv. Even klikken op OK en je soundbar is aangesloten op de tv. Een kind kan de was doen!
Er zijn ook soundbars die je via HDMI-, optische- of AUX kabels op je tv aan moet sluiten, maar wij kiezen graag voor de weg van de minste kabels. Niet geheel toevallig is dit ook vaak de makkelijkste weg.
Soundbar verbinden met je Smartphone
Ook interessant is het om je Samsung soundbar met je smartphone te verbinden. Zo beluister je de muziek op je telefoon of bijvoorbeeld van Spotify heel gemakkelijk in de woonkamer. Je hebt niks anders meer nodig dan je smartphone en je soundbar! Geen losse speakers om muziek te streamen, geen Homecinema set en geen Hi-Fi set.
Ook je soundbar met je smartphone verbinden is heel makkelijk via bluetooth. Het gaat op dezelfde wijze als wanneer je je tv wilt verbinden. Even een verbinding leggen tussen je soundbar en je smartphone en je geniet van je eigen muziek in je woonkamer.
Soundbar ophangen
Sommige soundbars leg je voor je tv op je tv-meubel. Anders soundbars plaats je eronder. De Samsung Curved Soundbar past bijvoorbeeld heel mooi bij onze serie Curved TV.
Maar er zijn natuurlijk ook situaties waarin je jouw Samsung soundbar op wilt hangen. Omdat je tv ook aan de muur hangt. De Sound+ Samsung soundbars kun je heel makkelijk installeren, ook aan de muur. Met de mountkit bevestig je hem naadloos aan je Samsung smart-tv. Extra voordeel: met de bijgeleverde One Cable-oplossing gebruik je slechts één kabel voor de voeding van je tv en voor de Samsung soundbar. Dat is nog eens een goed voorbeeld van het minimaliseren van kabels!
En de bediening van je soundbar? Die is heel eenvoudig, zoals je van ons gewend bent. Je Samsung soundbar bedien je gemakkelijk met de afstandsbediening van je tv. De gebruikersinterface is helemaal in die van de tv geïntegreerd. Het enige wat je nog hoeft te doen is genieten van de volle en rijke sound van jouw Samsung soundbar.
Zie ook dit topic voor meer informatie.
op 14-06-2018 05:59 PM
Hoi, nee, ik kan de genoemde opties niet terug vinden via de afstandsbediening. Et zitten sowieso heel weinig opties onder.
op 14-06-2018 06:22 PM
Ik kan niet zo snel vinden welke van de genoemde opties jij niet etrug kunt vinden.
Overigens bestaat er geen aparte optie / functie op de afstandsbediening om de display van de Soundbar op ARC te zetten.
Dit is een gecombineerde optie, je kunt met de Source knop van de afstandsbediening wel voor DIN kiezen maar bij een goede instelling en functionaliteit van HDMI-CEC wordt de display optie DIN automatisch ARC.
Dus als er iets niet goed is ingesteld / functioneert kun je dus nooit voor de optie ARC kiezen.
op 14-06-2018 06:43 PM
@Annemarie4, de Anynet tip die gegeven werd is een instelling op je TV. Die kan je hier vinden: Menu > Algemeen > Beheer externe apparaten > Anynet+ (HDMI-CEC)
Stond dit al aan?
op 20-06-2018 04:58 PM
Samsung HW-K950 soundbar atmos werkt bij mij niet
De handleiding heb ik gevolgd betreft het aansluiten
Laatste firmware update van de soundbar en LG oled C7
Mijn setup:
TV LGOLED C7
Samsung HW-K950 soundbar
Samsung ubd-m7500 (wat volgens samsung atmos zou moeten supporten)
HDMI highspeedkabel van Soundbar(HDMI OUT) naar LG OLED (hdmi IN 2)
HDMI 2.1 (highspeed) belkin kabel Blueray (HDMI OUT) naar soundbar (HDMI IN 1)
Atmos content getest:
2 UDH film bij de blueray gekregen, X-men days of future past.
Zou atmos moeten hebben maar
Ook youtube films>atmos gezocht (geen blauwe led)
Netflix geprobeerd(UHD 4k abonement) geen atmos...
Hoe krijg ik atmos aan de praat
op 06-07-2018 10:51 AM
DE twee nieuwe 4K films die je krijgt bij de UHD blurayspeler cashback actie hebben geen Dolby Atmos. Wel 7.1 DTS-HD-MA maar dat is dus niet hetzelfde. Dolby Atmos is bepaald nog niet ingeburgerd. Ik heb iets van 40 Bluray discs en slecht op 1 stond het Dolby logo met daarbij Dolby Atmos(Fantastic Beasts, die Potter spinoff film). Dit was een normale Bluray dus Dolby Atmos is niet specfiek iets voor 4K blurays. Althans dit is wat ik heb begrepen nadat ik ook die soundbar had gekocht en me in de materie ben gaan verdiepen. Kan zijn dat ik de plank mis sla.
maar wat ik begrijp moet er dus echt specifiek "Dolby Atmos" met het dolby logo op de Bluray staan (of vermeld worden bij Netflix films, en die heb ik nog niet gevonden. Ik heb ook een premium abo).
op 06-07-2018 02:40 PM
op 31-07-2018 04:52 PM
je heb het nu over de soundbar van Samsung maar als je nu zoals ik een Sons soundbar heb?
Ik heb wel het geluid van de tv op de sonos maar moet hem harder en zachter zetten met mijn telefoon.
omdat de afstand bediening er niet op werkt.
Sonos Heb ik gebeld maar er moet bij de instellingen van de Samsung iets van Bronnen staan m,aar die kan ik niet vinden
wie o wie heeft het antwoord?
Tv is een
Samsung Qe49Q7f met daarbij de Sonos Playbar
op 31-07-2018 05:26 PM
Hee @Roon, als je op de TV het source-menu opent zie je in dat menu de optie "Instelling voor Universele Afstandsbediening" staan. Hier zou je de Smart Remote als het goed is kunnen instellen op je Sonos.
19-10-2018 08:55 AM - bewerkt 19-10-2018 08:56 AM
Hi iedereen,
Na het lezen van de vorige antwoorden heb ik nog geen bevredigend antwoord gevonden op de problemen die ik overvind.
TV: Samsung UE55MU7000
Soundbar: Bose Soundtouch 300
Conncectie: HMDI ARC Samsung one connect en Bose HDMI ARC. Niet het gewenste resultaat. Optische verbinding idem.
Probleem: stereo geluid en niet het idee van 'surround' gevoel.
Na troubleshooten bij Bose ligt het waarschijnlijk aan de expertinstellingen van de audio uitvoer van TV. Daarom de vraag welke settings jullie aanbevelen.
HDMI formaat geluid: Bitstream of PCM
Digitaal format van geluid:
- PCM
-Doby digital
- Dobly digital+ (geen geluid)
-DTS (niet beschikbaar voor Netflix via Smart TV)
- DTS Neo 2:5
Tot slot nog de vraag HDMI ARC of optisch jullie voorkeur heeft?
Veel dank en groet,
RIcardo
(p.s. aanbevlingen voor een film of serie om het surround effect te testen?)
op 19-10-2018 03:19 PM
Goeiemiddag @ricardon, eens zien of ik aan de hand van je vragen je Soundtouch 300 naar tevredenheid aangesloten krijg.
Voor HDMI format raad ik in ieder geval Bitstream aan, dan wordt al het geluid gecodeerd doorgestuurd waardoor je Bose er dan iets moois van kan maken. En als je dan het digitale format op Dolby Digital zet zou er surround geluid uit je Bose moeten klinken. Klopt dat?