Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Beste geluid via e-arc

(Onderwerp aangemaakt op: 19-10-2022 02:42 AM)
3227 Weergaven
Passie42
Pioneer
Opties

Hallo, ik heb een probleem waar ik ook al heb ik uren gegoogled niet uit kom. 
Ik een qe55q75a Samsung tv en een hw-q930b soundbar. 
Hij is ingesteld zodat q-symphonie werkzaam is. 
Is aangesloten op de e-arc ingangen met de bijgeleverde hdmi kabel. 
Als ik hdmi e-arc op auto heb staan in de instellingen van de tv geeft mijn soundbar aan multichannel pcm en als ik hdmi e-arc uitzet in de instellingen van de tv komt er bij de zelfde film dolby digital plus in het scherm van mijn soundbar te staan. 
Met welke setting heb ik het beste (surround) geluid?

gr pascal

0 Likes
52 Antwoorden
Drillmaster010
Explorer
Opties
Zoek even in de geluidsinstelling van je TV naar de optie "bypass".
PCM is een ongecomprimeerd 2 kanaals signaal wat je soundbar vervolgens zelf omzet naar bijv Dolby Digital 5.1. Als er Dolby Digital Plus op je soundbar te zien is dan zet je TV het signaal al om (gecomprimeerd) in DD+.
eARC aan laten staan of op automatisch zetten. ARC kan maar 1mb p/s aan bitrate aan, eARC tot 37mb p/s. Zie bijgevoegd schema. Let wel dat je voor eARC een high speed of ultra high speed HDMI kabel gebuikt en geen oude 1.4 HDMI kabel. 00227116_HDMI ARC connection-2_1000003111_1665947119.png
0 Likes
Passie42
Pioneer
Opties

hoi, bedankt voor je bericht. De optie passthroug is bij mij grijs. Als ik eArc aan heb staan komt er alleen maar multi channel pcm te staan. Dus dit is niet origineel surround maar een kunstmatige surround gemaakt door mijn soundbar? Als ik atmos afspeel wanneer earc aanstaat zegt ie ook alleen maar multichannel pcm. Dolby digital verschijnt alleen als ik earc uitzet. Ik snap er echt niks van. Dus als er staat multichanel pcm dan heb ik dus niet het originele “surround” geluid, of wel? Ik wil graag gewoon het geluid hebben zoals het formaat waarin de film is. Dus gewoon stereo bij een stereo film/serie en surround geluid bij een dolby of atmos film. Ik dacht dat ik redelijk technisch was maar hier snap ik geen bal van. Als ik earc aan heb staan waarom krijg ik dan niet het originele geluid van de film te zien op mijn soundbar?

gr. Pascal

8D5CA457-5C4B-44D8-9D89-E49351EA6D7B.jpeg

ECBEF104-442F-4FA1-9402-446B35C7A37D.jpeg

02F97E15-9F25-4EEE-B31D-84FC43280611.jpeg

0 Likes
Passie42
Pioneer
Opties

Als ik q-symphony uitzet krijg ik wel allemaal verschillende opties… maar ja, q-symphony is 1 van de redenen dat ik een Samsung soundbar heb gekocht. 

BA805CC9-80ED-4C1A-9C15-8315CD604BBA.jpeg

0 Likes
Passie42
Pioneer
Opties

Bij q-symphony vervalt de optie standaard en surround. Alleen game en aanpasbaar geluid blijven over. 

6F379169-AB62-4F4C-BA1D-D14DB07E00AE.jpeg

0 Likes
Passie42
Pioneer
Opties

Ik gebruik trouwens de hdmi kabel die bij de soundbar is meegeleverd. 

0 Likes
Drillmaster010
Explorer
Opties
Ik heb even gekeken naar de specs van jou TV, deze heeft alleen een Dolby Digital Plus codec aan boord.
Zoals ik het zie en begrijp moet je wel de eARC functie aan laten staan. eARC is altijd de hoogste kwaliteit geluid. Op je soundbar zie je op het display Dolby Digital Plus of Multi Channel PCM, heb je al geprobeerd om 2x op het (i) icoontje/knop van je afstandsbediening van de soundbar te drukken? Dan zie je op het display welk soort codec er op dat moment uit je soundbar komt. (Atmos, DTS etc) afhankelijk van wat je op dat moment afspeeld uiteraard. Dat jou soundbar PCM multichannel aangeeft is juist goed, dat is ongecomprimeerd en jou soundbar set dat signaal zelf om naar bijv Atmos, DTS etc.
Ik heb zelf een Philips TV die wel alle codecs aan boord heeft, als ik bijv op Netflix een film of serie start met Dolby Atmos dan verschijnt er een melding onderin beeld van de TV en op mijn Samsung Soundbar HW-Q800B verspringt het display dan ook even naar Dolby Atmos om te laten zien dat ie een ander signaal binnen krijgt. Doet ie dat hij jou niet?
0 Likes
Passie42
Pioneer
Opties

Als ik een film met DD5.1 of Atmos afspeel en 2 keer op de i druk staat er Multichannel PCM op mijn soundbar. 
Dat jou soundbar PCM multichannel aangeeft is juist goed, dat is ongecomprimeerd en jou soundbar set dat signaal zelf om naar bijv Atmos, DTS etc.” als dit klopt dan werkt alles goed. Ik heb maar een zacht geluid uit de achterspeakers maar nadat ik via de SmartThings app het level van de achterspeakers omhoog heb gezet komt er enigzins wel geluid uit. 
Dus wat ik er nu van begrijp krijgt mijn soundbar dus multichannel PCM audio van mijn tv aangeboden en maakt hij er, ondanks de aanduiding multichannel PCM, wel DD5.1 of Atmos van alleen kun je dat dus nergens aan zien. Heb ik het zo goed begrepen? Dus heb ik op jouw bericht afgaande geen probleem :smiling-face:

gr. Pascal

0 Likes
Passie42
Pioneer
Opties

Ik zeg je eerlijk, ik had het dan leuker gevonden als mijn soundbar aangaf welk signaal hij doorgeeft in plaats van welk signaal hij binnen krijgt, vind je ook niet?

gr. Pascal

ps. Om er zeker van te zijn dat het niet aan mijn films ligt heb ik ook met de in mijn tv aanwezige YouTube app enkele dolby Atmos demo’s afgespeeld. Deze geven allemaal de melding multichanel PCM. Als ik DD5.1 of Atmos demo’s/films afspeel via YouTube met mijn Google TV 4K (2022) dan geeft de soundbar  ook Multichannel PCM aan. 

0 Likes
Drillmaster010
Explorer
Opties
Ja dat vind ik eerlijk gezegd ook vreemd. De soundbar kan dit namelijk wel weergegeven. Is het een optie om Q symphony uit te schakelen en alleen audio via je soundbar af te spelen? Kijken of dat wat uitmaakt? Is voor mij nu verder lastig aangezien ik een andere TV gebruik icm met de Samsung soundbar. Op mijn Philips kan ik "meerkanaals" kiezen dan krijg ik op mijn soundbar ook multi-channel PCM te zien. Kies ik de optie "meerkanaals bypass" dan krijg ik Dolby Digital Plus te zien. De soundbar is verbonden via de eARC out op de soundbar en HDMI met eARC poort op de tv. Is de passtrough optie wel beschikbaar als je q symphony uit zet?
0 Likes