Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Watch5-oplader vereist adapter met USB-C-uitgang

(Onderwerp aangemaakt op: 24-08-2022 04:31 PM)
873 Weergaven
Members_21w8GMH
Student
Opties

Vandaag de door mij bestelde gloednieuwe Watch5 (cadeau voor mijn vrouw) ontvangen maar de oplader die erbij zit blijkt i.p.v. de gebruikelijke normale/standaard USB-A-aansluiting voor een adapter een USB-C-stekker te hebben. Vrouw (en ik) teleurgesteld omdat deze in geen één oplader/adapter die wij in huis hebben - en dat zijn er heel wat, incl. van Samsung! - past. Hoe had ik dat kunnen weten? Naar mijn weten wordt dit op de website/in de online shop nergens duidelijk vermeld en ik denk ook niet dat er al veel mensen zijn die zo'n soort oplader/adapter al in huis hebben c.q. dat de meeste mensen het (nog) doen met reeds in bezit zijnde adapters. Ik snap best dat USB-C de standaard is (geworden) maar dan had er m.i. zo'n nieuwe adapter (of verloopstekkertje) bijgeleverd moeten worden of op z'n minst ergens duidelijk vermeld moeten staan dat oudere exemplaren met USB-A-uitgangen niet voldoen.
Heb de Servicedesk gebeld hierover maar deze biedt geen andere 'oplossing' dan een persoonlijke toegangscode waarmee ik gedurende max. 1 week toegang krijg tot de online shop om een nieuw Samsung product aan te schaffen tegen "een sterk verlaagde prijs"; dit "om mijn loyaliteit te belonen". Het blijkt hier vervolgens te gaan om slechts 15% korting, d.w.z. € 2,50 op een adapter van € 15,99, in mijn ogen een veel te laag bedrag in verhouding tot onze teleurstelling en het ervaren ongemak. Nu dient er alsnog iets aangeschaft te worden waarmee de oplader aan de praat valt te krijgen. Nou kost zo'n setje verloopstekkertjes van USB-A naar -C en omgekeerd bij de Action geen drol, maar het gaat mij meer om het principe. Van een groot concern als Samsung had ik meer coulance verwacht, bijv. in de vorm van het kosteloos toesturen van een passende adapter met USB-C-uitgang. De medewerker van de servicedesk was op zich best vriendelijk en begripvol, daar valt niets op af te dingen, maar uiteindelijk voel ik mij toch onvoldoende geholpen met dit magere aanbod.

0 Likes

2 oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Moootje
Samsung Members Star ★★
Opties

Ik ga even heel vervelend doen, maar op de site is het gewoon te zien bij het stukje "wat zit er in de doos".  Hier is de usb c duidelijk te zien en ook het gebrek aan het laadblokje.

Hiernaast is dit niet een nieuwe stekker, dit is al minimaal vanaf de note 10 (2019).

Simpelweg is het het gewoon waard om deze te halen omdat nergens meer een laadblokje bij komt en usb c standaard wordt van uit de Europese wetgeving.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Oplossing
Members_21w8GMH
Student
Opties

Bedankt voor alle reacties en tips! 

Overigens lijkt 't nu soms net of ik onder een steen heb geleefd maar zó erg is het nou ook weer niet gesteld met mij: dat USB-C (gelukkig) de standaard is (geworden), wist ik al lang maar de UITGANG op zo'n adapter/trafoblokje is gewoon nog steeds heel vaak USB-A; er zijn ook exemplaren te koop met zowel een USB-A- als een USB-C-uitgang. Over micro-USB (= de aansluiting op het op te laden apparaat) heb ik met geen woord gerept, dat is allang een afgesloten hoofdstuk. Mijn dochter heeft begin dit jaar nog een Watch4 gekocht en het ('draadloze') opladertje dat daar bij zat, had nog een 'oude' USB-A-stekker voor de verbinding met het laadblokje, vandaar dat ik toch verrast was (al had ik het misschien kunnen zien op de site). In ieder geval weer wat geleerd, heb al een nieuwe lader aangeschaft.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

22 Antwoorden
Oplossing
Moootje
Samsung Members Star ★★
Opties

Ik ga even heel vervelend doen, maar op de site is het gewoon te zien bij het stukje "wat zit er in de doos".  Hier is de usb c duidelijk te zien en ook het gebrek aan het laadblokje.

Hiernaast is dit niet een nieuwe stekker, dit is al minimaal vanaf de note 10 (2019).

Simpelweg is het het gewoon waard om deze te halen omdat nergens meer een laadblokje bij komt en usb c standaard wordt van uit de Europese wetgeving.

mollie319
Big Cheese
Opties

En ik ga even nog vervelender doen:

Deze hele USB-C discussie loopt al sinds 2010 ongeveer!! Sinds die tijd is dit meerdere malen in het nieuws geweest, in kranten, tijdschriften, blogs, nieuws-websites en zelfs regelmatig in journaals.  Hele YouTube kanalen zijn er GROOT mee geworden!

Dus om dan in 2022 te stellen dat men verbaasd is over de USB-C stekker om op te laden, kan ik met m'n pet niet bij!

Dan naar Samsung. Als toch één bedrijf een voorbeeld-functie heeft vervuld in de transitie naar USB-C dan is het toch wel Samsung!

Samsung heeft de USB-C transitie al in 2016 ingezet, zeg maar zo'n 6 jaar geleden!
Beginnend met hun S7-lijn smartphones als eerste toestel met een USB-C aansluiting, waar ze in de jaren daarvoor uitsluitend Micro-USB gebruikten.

Om deze transitie vlekkeloos te laten verlopen, en hun klanten tegemoet te komen, besloot Samsung een USB-C naar Micro-USB adapter mee te leveren met hun toestellen en hebben dit zo'n 2 jaar lang met zo'n beetje elk toestel gratis meegeleverd!
Dan hebben we het over de jaren 2016 - 2018!

Één en ander is hier na te lezen:

Samsung USB-C - Micro USB adapter 2016 

In 2018 is Samsung gestopt met het meeleveren van deze USB-C naar Micro USB adapter omdat de transitie afgerond was wereldwijd!

Samsung stops bundling USB-C to Micro USB 2018 

En daarmee was Samsung nog 'laat' omdat de Europese Commissie deze transitie voor alle merken smartphones al in 2010 heeft ingezet! Toen was al bekend dat de Universele Standaard USB C zou worden, althans voor Europa. Daarbij lieten ze dit in eerste instantie over aan de tech-bedrijven zelf. Toen dit, jaren later, niet het gewenste effect had, heeft de Europese Commissie besloten om in te grijpen.

Universele gsm oplader volgend jaar in Europa 2010 

"Bonus info"

Voor mensen die het interessant vinden en een veel voorkomende discussie:

het standaard meeleveren van een oplader bij smartphones is in de EU sinds 2020 per wet 'verboden' althans in ieder geval voor de EU!

Onderstaand artikel, laatste paragraaf onder "Meeleveren van lader aan banden"

Meeleveren van lader aan banden 

Peace & Β ωild!
In This Galaxy, On My Galaxy and Beyond!
Alledaags: S25 Ultra/Z Fold6, Watch Ultra, Galaxy Ring, Book4 360, Tab S10 Ultra, Buds3 Pro, SmartTags2
Familie: Z Fold5, Watch7, Tab S9, Buds3 Pro

Jolanda1
Pioneer
Opties

hier precies hetzelfde euvel, kreeg de watch in de avond geleverd en wilde het gelijk opladen, nou de teleurstelling was groot dat ik alleen  hdmi-c opladers in huis had en wat je zegt word niet echt duidelijk aangegeven. ze hadden de adapter in dit geval erbij moeten leveren, of op zijn minst moeten zeggen dat die aangeschaft moet worden.

SjorsK
Maestro
Opties

Dat een Galaxy Watch met USB-C werkt lijkt mij op zich logisch gezien USB-C tegenwoordig defecto de standaard is, USB-A is op dit moment een uitstervend ras (en dat is maar goed ook!). 

Dat gezegd te hebben, het feit dat geen adapter mee geleverd is vindt ik nogal dom van Samsung, zeker gezien de prijs. Wat mij betreft gaat het dan ook om een verkapte bezuiniging dat verkocht wordt als ecobeleid, ik heb daar overigens een mooi stuk over geschreven:
Ecobeleid, en waar de plank wordt misgeslagen (En wat juist goed gaat!) - Samsung Community

Helaas zal je zoals het nu is een nieuwe adapter moeten kopen, het voordeel is wel dat deze toekomstbestemding is 🙂 

SjorsK
Maestro
Opties

Ik zou wel oppassen met het aanschaffen van goedkoop spul, een beetje brandveiligheid is ook geen overbodige luxe 🙂 Je kan beter een keer goed investeren voordat goedkoop opeens duurkoop blijkt te zijn. 

JannieB
Explorer
Opties
Bij coolblue wordt een samsung power adapter 25w geadviseerd. Is dat echt nodig?
0 Likes
mollie319
Big Cheese
Opties

Het zal niet 'echt' nodig zijn, maar ik denk dat CoolBlue ook op safe speelt aangaande opladers. Zoals @SjorsK boven jouw bericht al aangeeft, investeer iets meer in een betrouwbare oplader, kan je een hoop narigheid schelen!

Ik persoonlijk vertrouw mijn apparaten eigenlijk alleen originele opladers toe, of opladers die ook hun veiligheid hoog hebben zitten zoals Belkin of Anker. Dus absoluut alle meuk van de Action, Hema, benzinestations en alles wat daar onder valt lekker daar in de winkel laten liggen. Dit geldt in mijn ogen ook voor oplaadsnoertjes.

Momenteel zie ik dat je een originele Samsung 25 Watt oplader koopt bij Bol voor € 14,49 In mijn ogen een zeer goede prijs, maar ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken. Ik snap ook wel dat dat vaak meespeelt bij de keuze.

Hier bijvoorbeeld kun je nog iets lezen over opladen / opladers:

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/consument/de-juiste-oplader-voorkomt-een-woningbrand/

Ik voeg hier nog een infographic bij van de Brandweer, aangaande opladers voor apparatuur.

infographic-10-tips-om-veilig-op-te-laden.jpg

Peace & Β ωild!
In This Galaxy, On My Galaxy and Beyond!
Alledaags: S25 Ultra/Z Fold6, Watch Ultra, Galaxy Ring, Book4 360, Tab S10 Ultra, Buds3 Pro, SmartTags2
Familie: Z Fold5, Watch7, Tab S9, Buds3 Pro

JannieB
Explorer
Opties
Maar moet het 25 W of mag het ook 15W.
En een power lader, snellader?
Die zijn er namelijk ook.
Of maakt dat niet uit?
0 Likes
SjorsK
Maestro
Opties
Met bol.com moet je trouwens wel oppassen voor dropshippers. Die verkopen Chineze meuk 😅