op 13-10-2020 11:37 AM
Hallo,
Ik zou graag een stabielere bekabelde internetverbinding willen maken via cat7-kabel. Ik vind echter nergens een aansluiting op mijn televisie of op die hub waar alle andere kabels op aangesloten zijn. Momenteel is er wel een cat5 verbinding via mijn digicorder van Telenet. Deze bekabelde verbinding wordt echter niet gevonden door tv. Kunnen jullie mij verder helpen ? Bedankt !
Mvg
Laurent
op 13-10-2020 11:51 AM
Goedemorgen @lorre2020 ,
Beetje erg overdreven om daar een CAT7 voor in te zetten. CAT5 is meer dan voldoende.
Wat is de bekabeling naar je internetaansluiting? Als deze CAT5 is, dan heeft het sowieso geen zin.
CAT7 heeft dezelfde stekker als een CAT5. De kabel zou je dus gewoon kunnen omwisselen.
Wat bedoel je precies met een stabielere internet verbinding?
Graag hoor ik van je..
op 13-10-2020 02:48 PM
Hallo,
op 13-10-2020 03:18 PM
Hoi @lorre2020 , Laurent,
Als een CAT5 kabel al niet werkt, dan gaat het met een CAT7 kabel ook niet werken.
Sommige dingen zijn voor mij erg onduidelijk:"
Het enige verschil tussen een CAT5 en een CAT7 kabel is de doorvoersnelheid.
Met een CAT5 kabel op een digicorder is dit voldoende. Nog geen antwoord gehad op mijn eerdere vraag:
Wat is de bekabeling naar je internetaansluiting? Als deze CAT5 is, dan heeft het sowieso geen zin.
Graag wat meer duidelijkheid..
op 13-10-2020 05:06 PM
Hallo Dick,
Ben geen expert, dus sorry hoor de onduidelijke antwoorden :
" Welke hub en welke andere andere kabels? : er loopt één kabel vanuit de tv naar zo een bakje waar verschillende hdmi kabels op aangesloten zijn (oa digicorder, chromecast, dvd speler,..)
Momenteel is er wel een cat5 verbinding via mijn digicorder van Telenet. Deze bekabelde verbinding wordt echter niet gevonden door tv : waar controleer je dit?instellingen>algemeen>netwerk>netwerkinstellingen openen>bedraad : melding "geen netwerkkabel gedectecteerd - om verbinding te maken sluit u een netwerkkabel aan op uw tv"
In kelder staat er een modem, dan powerline in kelder en naast televisie, cat 5 netwerkkabel van powerline adapter naar digicorder, hdmi kabel van digicorder naar bakje (hub?), kabel van hub naar tv
Bij het streamen van voetbal (eleven sports) vanuit samsung tablet via chromecast naar tv, valt signaal soms weg. Hoopte via bekabelde verbinding dit te kunnen verbeteren...
Mvg
Laurent
op 13-10-2020 08:02 PM
Bedankt voor je uitleg! Sorry is niet nodig, hoor 😉. Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie te vergaren om een goed beeld te krijgen.
De 'hub' die je bedoelt, is een One Connect Box Mini. Hierop zitten alle aansluitingen die normaal op de tv zitten.
Behalve de internetaansluiting. Die zit op de tv. De Powerline is bedoeld om het signaal van het modem te verdelen via het lichtnet.
Zowel bedraad en wifi. Ik mis echter het e.e.a. in je setting. Dat is een CAT5 kabel naar de tv.
Die moet je wel hebben, anders krijg je inderdaad de melding 'Geen netwerkkabel gedetecteerd'.
Het moet dus zijn: modem → CAT5 → Powerline kelder → CAT5 → Powerline naast de tv → CAT5 → Digicorder.
Daarnaast heb je dus ook een CAT5 kabel nodig van de Powerline naast de tv naar de tv anders werken de apps niet en kun je geen software-updates downloaden.
Als het goed is hebben die dingen 2 netwerkaansluitingen. Het gebruik van wifi is niet optimaal.
De verbinding kan namelijk verbroken worden door slechte ontvangst, zoals je ziet gebeuren tijdens het streamen.
Dat gaat via wifi richting Chromecast. Het verbeteren van het wifi signaal bereik je dus niet met een CAT7 kabel.
Bedraad is altijd beter, maar dan moet het wel goed aangesloten zijn. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag..
op 13-10-2020 08:29 PM
Hallo Dick,
Bedankt voor je uitvoerig antwoord. Dat is nu juist mijn probleem : ik vind op de tv nergens een aansluiting om de cat-kabel in te kunnen pluggen. Ik heb het paneel achteraan weggenomen en zie daar op eerste zicht maar 2 aansluitingen : ene is voor de voeding, andere loopt naar die one connect box (daar zie ik overigens ook geen aansluiting voor die cat-kabel). Groetjes Laurent
op 13-10-2020 09:33 PM
Vreemd. Bij de specs staat dat de tv een LAN aansluiting heeft. Kan me niet voorstellen dat ie verwijderd is.
Het enige wat ik zie, is een klepje met een uitsparing achterop de tv.
Op de OCB Mini zit geen LAN aansluiting. Alleen 4x HDMI, 2x USB, 1x optisch en antenne aansluitingen. Zie foto.
Op de onderdelensite vind ik nog geen tekening van alle onderdelen. Wel dat er een Wifi/LAN-module inzit.
Ik zoek nog wel even verder, anders moet je Support maar even bellen waar of dat ding zit.
088-9090100 Openingstijden: 24 uur per dag bereikbaar, 7 dagen in de week
op 14-10-2020 12:53 PM
Hallo Dick,
Heb aansluiting gevonden: blijkt dat er aan achterzijde ook nog een kleiner paneel is dat ik niet opgemerkt had (tv hangt via beugel aan muur, heb er hem nu afgenomen om goed te bekijken). Bekabelde verbinding via cat5 werd direct gevonden. Alvast bedankt voor je hulp. Nog één vraagje : kan een verbinding via een cat 7 kabel de gestreamde beeldkwaliteit verbeteren? Als ik voetbal via Eleven sports bekijk op tablet, is de kwaliteit perfect. Op tv echter veel minder : bij een voorzet zie je bijvoorbeeld ook steeds een schaduw van de bal in de gespeelde richting. Of heeft dit misschien te maken met de beeldkwaliteit van de gestreamde beelden ?
Vriendelijke groeten
Laurent
op 14-10-2020 01:12 PM
Gefeliciteerd met deze vondst! Volgens mij achter het klepje met de uitsparing aan de onderkant.
Met een CAT7 kabel verbeter je alleen de bedrade doorvoersnelheid.
Dit staat los van de wifi snelheid. Over Eleven Sport.
Je zou kunnen testen of je met een andere app op je tablet hetzelfde fenomeen krijgt.
Volgens mij bestaat er ook een app voor Samsung Smart TV's (modellen vanaf 2015).
Die van jouw is uit 2017. Misschien even zoeken in de Store.