op 15-12-2022 04:51 PM
Recent een S95BAT aangekocht en proberen configureren met mijn home theather (Marantz SR5051).
Initeel de video out van mijn Marantz verbonden met HDMI1. Dit werkt zolang de input (telenet TVBox verbonden met een ingang op de Marantz) wordt gebruikt. Geluid en video zijn op die manier ok.
Maar bij het selecteren van Netflix op de Samsung TV heb ik nu geen geluid meer via mijn Home Theater, maar via de speakers van de TV. Eventje de handleidingen op na geslagen en de oplossing gevonden: high-speed hdmi 2.1 kabel gebruiken en inpluggen op de HDMI3 ingang van de Samsung TV, zodat er via e-ARC een geluidsignaal terug naar de Marantz versterker gaat. Marantz versterker hiervoor ingesteld (settings) en HDMI uit van Marantz versterker naar de HDMI3 in op de Samsung TV. NetFlix app op de TV en voila, de versterker schakelt netje over naar het ARC kanaal en het geluid komt mooi door de luidsprekers van mijn Home Theater. Fantastisch. Oplossing gevonden.
Ehr... toch niet... Nu schakel ik terug de Telenet TVBox in om de gewone TV kanalen. Op de versterker dan de juiste ingang selecteren en de TV overschakelen naar HDMI3. Het geluid van de TVBox komt netjes uit de luidpsprekers, maar er is helemaal geen video meer. Enkel een blauw scherm met daarop het symbooltje voor de HDMI3.
Settings op Marantz versterker en Samsung TV nagekeken (Anynet+, HDMI gebruiken, etc...) maar geen soulaas. Er komt geen video op het scherm van de Samsung. Als ik het volume van de interne luidpsreker verhoog (en de settings aanpas), dan krijg ik wel degelijk ook hetzelfde geluid als wat mijn Marantz speelt.
Om zeker te zijn alles nog eens afgezet, Marantz terug verbonden met HDMI1. Alles opgezet en alles werkt terug als initeel geluid via de Marantz (nogal wiedes) en video op het scherm van de Samsung. Dus er wordt wel degelijk video doorgegeven door de Marantz aan de Samsung.
Dan nog maar eens HDMI3 gebruikt op de Samsung (zelfde kabel) en alles terug aangezet => geluid is ok, maar nog steeds geen video.
Moet ik nu gebruik maken van een 2de HDMI kabel (monitor out 2 van mijn Marantz naar HDMI1 en ook een kabel van monitor 1 out (= e-ARC) op HDMI 3 in bij de Samsung? Dat is toch niet de bedoeling van ARC?
PS: Ja, ik weet het, ik kan een optische connectie maken voor het geluid retour kanaal, maar dit zou niet nodig zijn als die HDMI3 naar behoren zou werken.
PS2: Ja ik heb de laatste firmware versie draaien. Gisteren nog een update gechecked. Is nog altijd de laatste.
PS3: Bij het aansluiten op HDMI3, ziet het Samsung scherm wel degelijk mijn Marantz versterker en weet zelfs dat het een SR5015 is, want dat geeft hij weer. Dus de communicatie tussen de Marantz en de Samsung is wel degelijk in orde. Ook het feit dat de versterker overschakelt naar zijn "TV/geluid" kanaal bij het afspelen van een app op de Samsung geeft weer dat ze wel degelijk communiceren.
Voila. Graag ideeen wat ik nog zou kunnen uitproberen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit ofwel een fout op het toestel zelf is, of er is iets mis met de SW van Samsung.
op 16-12-2022 11:43 AM
Bij mijn LG OLED en Denon versterker doet hij heel soms de connectie met elkaar verliezen ofzo.. 1 x per jaar ofzo.. Dan haal ik alle stroomkabels ff los voor 5minuten, daarna alles er weer in even wachten en dan de TV aanzetten en voila alles werkt weer goed. Dit kan helpen, maar onthoud niet alles is 100% met elkaar compatibel. Geef dit probleem ook even door aan Marantz misschien hebben hun een oplossing?
op 16-12-2022 12:11 PM
POFF/PON is al meerdere malen geprobeerd. Dus dat is geen oplossing.
Marantz is ook aangeschreven, maar met mij vorige TV had ik helemaal geen problemen (ook een Samsung trouwens - maar die was minder 'smart')