op 14-12-2020 07:35 PM
Ik heb de soundbar met een Hdmi-kabel aangesloten op de tv: op de soundbar via "HDMI TO TV (eARC/ARC)" en op de One Connect Box via "HDMI/eARC" en gebruik de Samsung afstandsbediening van de tv. De soundbar gaat aan wanneer ik de tv aanzet en omgekeerd.
Ik kijk tv via een Vu+Solo2 satellietttuner (wil kunnen opnemen op twee verschillende kanalen) en wil dan geluid uit de TV-luidspreker en kijk films/series via de Plex-app (die de opnames van mijn NAS afhaalt) en wil dan geluid via de soundbar (en de bijbehorende subwoofer).
Het schakelen tussen tv kijken en Plex kijken gaat via de smarthub redelijk makkelijk, maar dat kan ik niet zeggen over het wisselen tussen de gewenste geluidsuitvoer: hiervoor moet ik met de Samsung afstandsbediening onwaarschijnlijk veel knoppen indrukken (één keer Home - vijf keer naar links om bij Instellingen te komen - één keer omhoog - vier keer naar rechts om bij Geluidsuitvoer te komen - en dan op OK drukken tot gewenste uitvoer "voorop" staat (de combinatie TV-luidspreker en Soundbar komt ook een keer langs) , tenslotte met één keer Home deze instellingen wegdrukken), dat is veertien keer een knop indrukken om te wisselen van TV-luidspreker naar Soundbar of omgekeerd.
Of doe ik iets helemaal verkeerd?.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 17-12-2020 11:29 AM
Bedankt voor de hulp!
op 13-01-2021 09:46 AM
Hi Bruce,
bedankt. Het display van de soundbar is aan de erg minimale kant en maakt vwb de sound profielen ook alleen cyclisch kiezen mogelijk. De app Smart Things op mijn telefoon geeft veel meer mogelijkheden:
dus dan blijf ik die maar gebruiken. Die heb ik doorgaans onder handbereik en dat scheelt weer een remote op de tafel.
Het e-Manual is op z'n zachtst gezegd wat misleidend als het stelt "dan kunt u met uw afstandsbediening het menu van het aangesloten apparaat op uw tv openen en het apparaat bedienen".
bedankt voor alle hulp
op 16-12-2020 12:01 AM
Niemand?
op 16-12-2020 03:25 PM
Hi @Barranco,
Als ik het goed begrijp, wil je tijdens het kijken via de satelliet, gebruik maken van de luidspreker van de TV en bij Plex, gebruik maken van de soundbar.
Dan is de meest eenvoudige optie om de soundbar uit te schakelen. Zo doe ik het zelf ook en het geluid verspringt dan automatisch naar de luidsprekers van de TV.
op 16-12-2020 04:57 PM
Hi Bruce,
Bedankt voor snelle en duidelijke suggestie. Ik heb het uiteraard direct geprobeerd en het werkt zoals jij al suggereert!
Gebruik jijzelf om dit te bereiken de afstandsbediening van de soundbar, of ben jij erin geslaagd om dit switchen tussen luidsprekeruitgangen uit te voeren via de Samsung One Remote Control? Volgens deze link zou dat wel moeten kunnen, maar ik vond totnutoe nergens hoe dan wel: https://www.samsung.com/nl/explore/entertainment/one-remote-control/
op 17-12-2020 09:23 AM
op 17-12-2020 09:40 AM
Nadat jouw suggestie om de soundbar voor de gewenste uitvoer in- cq uit te schakelen werkte heb ik het volgende gedaan.
Omdat de One Remote mijn Vu+Solo2 satelliettuner ook al niet in- of uitschakelde, had ik mijn toevlucht weer gezocht tot de met mijn vorige tv in gebruik zijnde Logitech Harmony One universele afstandsbediening: daar zaten onder de "activiteit" TV kijken al o.a. de knoppen "Teletekst", "Opnamen" (om opgenomen journaals, etc op een zelf gewenst tijdstip terug te kunnen kijken; ik woon in Portugal en heb dus sowieso te maken met één uur tijdverschil met Nederland), "EPG" en nu ook "Soundbar"; onder die laatste is de aan/uit toggle functie van de soundbar ingesteld waardoor ik die naar believen kan aan- of uitzetten.
op 17-12-2020 10:52 AM
op 17-12-2020 11:29 AM
Bedankt voor de hulp!
op 17-12-2020 12:23 PM
op 02-01-2021 03:13 PM
Ik moet toch nog een keer terugkomen op dit issue.
Dank zij perfecte ondersteuning door Samsung Hulp op Afstand zijn een aantal zaken verholpen waardoor ik nu de beschikking heb over de app van Canal Digitaal op mijn tv en er dus geen behoefte meer is aan opnemen, casten, etc; ik kan nu immers alles gewoon "terug kijken".
Hierdoor heb ik afscheid kunnen nemen van de eerder genoemde Vu+Solo2 satelliettuner en ook verviel ook de noodzaak om een aparte Logitech Harmony One afstandsbediening te gebruiken, waarmee ik de soundbar in- en uitschakelde.
Nu wil ik cfm het gestelde in het E-manual op blz 29 mijn soundbar kunnen bedienen met de afstandsbediening van de tv, zodat ik de soundbar naar believen kan in- en uitschakelen, wisselen tussen soundprofielen, subwoofer kan bijregelen, etc.
Ik heb intussen noodgedwongen mijn toevlucht gezocht tot mijn smartphone: mbv Samsung SmartThings zet ik nu de soundbar aan en uit.
Plaatje zegt meer dan duizend woorden:
Ik heb overigens onder Bron -> Universele afstandsbediening -> merk Samsung -> Thuisbioscoop -> HDMI3 (eARC) de soundbar ook al een keer aangemeld maar dat veranderde niets aan bovenstaande situatie.
Het moet mogelijk zijn om het menu van de soundbar met de Samsung Smart afstandsbediening te benaderen, maar hoe?