op 22-10-2019 09:12 AM
Eindelijk was het zo ver, ik had besloten mezelf voor mijn verjaardag te verwennen met een mooie thuisbioscoop, de QE65Q85R met een No Gap Wall-Mount aan de muur gehangen en alle kabels mooi verborgen. De soundbar staat eronder op de kast en speakers naast de bank, helemaal klaar voor optimaal genieten.
Dus vervolgens 4k content opgezocht via de Netflix en Youtube SmartApps en wow dat ziet er super uit! Toen was ik natuurlijk ook benieuwd naar het Dolby Atmos geluid en toen liep ik tegen een muur aan..
Via de SmartApps op de tv kan blijkbaar geen Dolby Atmos/ DTS:X worden doorgegeven naar de soundbar, wat een domper zeg. Na veel onderzoek lijkt het te maken te hebben met het ontbreken van de eArc functionaliteit (als ik het goed heb), of misschien de ondersteuning van de smartapps zelf? Dit is mij een beetje onduidelijk. Het lijkt alsof ik nu een ander extern apparaat moet aanschaffen, zoals een gameconsole (xbox s, ps4) of een mediacenter (Appletv - liever niet, Nvidia Shield, Raspberry Pi).
Op Facebook heb ik de vraag gesteld aan de Samsung helpdesk waar het mee te maken kan hebben, maar afgezien van van de chatbot, heb ik tot op heden geen antwoord van een medewerker gehad.
Ik vraag mij heel erg af wanneer de firmware update voor eArc op de planning staat en of de SmartApps daarmee meteen Dolby Atmos/ DTS:X bieden. Wie kan mij hier antwoord op geven? Het kan toch niet zo zijn dat ik premium systemen aanschaf van dezelfde fabrikant en dat dit niet naadloos samenwerkt?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 04-11-2019 07:12 PM
Klopt deze app staat er altijd al op maar bied geen atmos ondersteuning. Toen ik de laptop had aangesloten op soundbar en Netflix starte zag ik meteen atmos erbij staan bij Mowgli. Dus mijn conclusie is dat app op Samsung tv uit 2018 dit niet ondersteund. Zo wel erge tegenvaller zijn. Kan u nagaan of dit aan de app ligt van Samsung tv 2018. Via laptop nogal omslachtig.
op 05-12-2019 09:09 AM
Hallo Rohit,
Ik heb hier een zelfde probleem met het gebruik van Dolby Atmos.
Ik ga je wat meer vertellen over mijn setup en hopelijk kun je mij ook hiermee helpen of dingen verduidelijken.
ik zit bij ziggo en heb een Connectbox Next 4K.
ik heb de QLED QE65Q85R en daarbij ook een samsung soundbar HW-Q80R aangeschraft.
de firmware van de TV en soundbar heb ik gisteren geupdated.
ik heb alles op deze manier aangesloten :
Ziggo Next naar TV connectbox via HDMI 2.1. Deze is op de HDMI1 aangesloten van de TV.
Soundbar is aangesloten via HDMI2.1 vanuit de HdmiARC van de soundbar naar de HdmiArc van de TV connectbox.
Ik heb Netflix met de duurste abonnement genomen voor de UHD content en Atmos geluid. deze gebruik ik eigenlijk vanuit de Ziggo Next apps, maar die staat ook als app in de smart Hub van de TV.
ik heb geen Xbox, Apple TV of wat dan ook.
ik heb gisteren na het updaten van de TV en soundbar geprobeerd om jouw tip te volgen, namelijk in de audio settings te gaan in de expertinstellingen en de optie "Dolby Digital plus" te selecteren, maar als ik daar kijk, heb ik alleen PCM. de Dolby Digital plus is grijs en kan niet geselecteerd worden. Rechts op het panel staat een tekst (uit herinnering) dat Dolby Digital Plus alleen geselecteerd kan worden als de externe apparaat (ik neem aan de soundbar) Dolby Atmos ondersteund en is aangesloten via ARC.
Dit laatste snap ik dus niet. beide zijn aan elkaar verbonden via de ARC en geluid komt wel uit op de soundbar als ik naar TV kijk, de tekst "TV-ARC" staat ook geselecteerd op de soundbar, geluid komt dus wel door de HDMI maar waarom kan ik dus nog steeds niet de "Dolby Digital Plus" selecteren! Het is mij een radsel.
Je hebt iemand hier geholpen met zijn HW-Q90R, en na dat hij jouw tip heeft gevolgd kon hij gelijk van Atmos genieten...maar die optie bij mij blijft grijs.
Mijn vraag is... heb ik mijn apparaten verkeerd aan elkaar gekoppeld? moet ik ze anders aansluiten (andere setup)?
moet ik netflix perse op de smart Hub gebruiken, of kan ik die uit de Ziggo NExt gebruiken? (de netflix app is wel op de Smart Hub, maar misschien nog niet ingelogd omdat ik die uit de Ziggo Next al gebruikte. KAn dat een reden zijn (ik zit nu op kantoor en kan het hier niet uitproberen). Toch zou dat geen verschil moeten maken...ik heb een Soundbar die Atmos ondersteund en via ARC aangesloten. is dat niet al voldoende om de "Dolby Digital Plus" optie in de expertinstellingen te kunnen selecteren?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.
op 05-02-2020 01:48 PM
Help mee en teken de petitie om het EARC ''probleem'' onder de aandacht te brengen bij Samsung.
chng.it/gVySLMhYnd
op 05-02-2020 04:07 PM
Je moet eerst Netflix op starten en dan pas kun je bij de audio instellingen van de Samsung de keuze dd of dd+ maken...die wordt dan ook onthouden
op 24-02-2020 07:42 PM
Ik heb de QE65Q85R in combinatie met de HW-Q70R. Ook mij lukt het niet om dolby atmos geluid te krijgen. Heb het duurste Netflix abonnement en een Sony UHD speler. Heb alle oplossingen aangegeven in de community al geprobeerd maar de dolby digital+ blijft licht grijs. Wie weet de oplossing voor dit probleem?
op 24-02-2020 10:40 PM
@Henk-Amsterdam schreef:Ook mij lukt het niet om dolby atmos geluid te krijgen. Heb het duurste Netflix abonnement en een Sony UHD speler.
Krijg je ook geen Atmos geluid als je jouw Sony UHD speler rechtstreeks op de soundbar aan sluit? Zelf vraag ik mij af of je met een soundbar wel echt van Atmos kan genieten.
op 25-02-2020 04:13 PM
Nee, ik krijg ook geen dolby atmos als ik een uhd film met dolby atmos geluid afspeel. Sony UHD speler is ook via HDMI verbonden met de soundbar. Op bijgevoegde foto kunt u zien hoe alles verbonden is.
op 25-02-2020 06:01 PM
op 25-02-2020 07:42 PM
Wat mij betreft is het mij uiteindelijk gelukt om Netflix met ATMOS te kijken. Ik weet niet precies of deze informatie iemand zal helpen, maar hier wat mijn probleem was.
Zolang ik de Netflix app probeerde te gebruiken via de "Next" decoder van Ziggo (is een van de aanwezige apps), dan lukte dat gewoon niet om ATMOS geluid op de soundbar af te spelen.
Op het moment dat ik de Netflix app op de Smart Hub TV begon te gebruiken, dan ging het geluid wel door naar ATMOS (natuurlijk op de films die daarvoor geschrikt zijn).
Ik kijk dus tegenwoordig Netflix via de Smarthub, van de Samsung TV en niet via mijn Ziggo Decoder.
Hopelijk kan dit verhaal iemand anders ook helpen.
PS : Firmwares zijn uiteraard up to date.
op 25-02-2020 10:59 PM
De Sony ondersteunt Atmos. Maar wat ik ook probeer ik krijg geen Dolby Atmos uit de soundbar als ik met de Sony UBP-X800 een UHD film bekijk. Vanmiddag soundbar gereset. Hierna had ik opeens via de tv app wel Netflix met dolby atmos. Echter vanavond opnieuw geen Netflix met dolby atmos. Om moedeloos van te worden.