op 10-02-2022 11:42 AM
Hallo,
Onlangs heb ik een nieuwe samsung televisie gekocht (samsung 65qn93a) en graag wil ik het geluid aansluiten op mijn (ietwat gedateerde) versterker van Denon. De versterker heeft alleen tulp ingangen.
De televisie heeft een uitgang voor een optische kabel. Ook zie ik een HDMI uitgang staan waar e ARC staat.
Ik heb al een DAC gekocht en daarmee de optische uitvoer kabel van de tv op de versterker aangesloten. Dit werkt naar behoren, maar het grote nadeel is dat he volume nu niet meer regelbaar is via de afstandsbediening van de televisie. Ook lukt het mij niet om de afstandsbediening van de tv in te stellen voor de versterker. Vermoedelijk omdat de DAC tussen de tv en de versterker zit?
Nu vraag ik mij af of er ook nog andere mogelijkheden zijn om de tv (eventueel middels een andere omvormer) aan te sluiten op de versterker, waarbij het volume van de tv wel geregeld kan worden via de afstandsbediening.
Is het wellicht mogelijk om iets met de HDMI e ARC poort van de tv te doen en daar een kastje / splitter tussen te plaatsen? Of wellicht een andere box die op de tv aangesloten kan worden en die een aux ingang of tulp heeft?
Alvast dank voor jullie hulp! Modelcode: QE65QN93AATXXN
Groeten, Sebastiaan
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 10-02-2022 11:47 AM
Hoi Sebastiaan, helaas is dit niet mogelijk. Met alleen de tulp aansluiting op je Denon krijg je dit niet voor elkaar.
op 10-02-2022 11:47 AM
op 10-02-2022 08:12 PM
Hi Rohit,
bedankt voor je reactie en jammer dat er geen andere optie mogelijk is.
wel heb ik nog een andere vraag. Het geluid dat via de versterker loopt, loopt een klein beetje vooruit op het beeld dat op de tv wordt weergegeven. Ik heb al via de expert instellingen op de televisie de vertraging tussen het geluid en het beeld proberen aan te passen, maar dit lijkt niet echt te werken.
Enig idee wat wat de oorzaak kan zijn en hoe ik dit kan oplossen ?
Alvast bedankt!
groeten, Sebastiaan
op 14-02-2022 08:13 AM
Hi @SvK2, goedemorgen.
Bedankt voor je bericht! En ervan uitgaande dat de Audio uitvoer op de TV ingesteld is als optisch, hoe staat het formaat voor de digitale geluidsuitvoer ingesteld? Ga hiervoor naar Instellingen > Geluid > Expertinstellingen > Digitaal formaat van geluidsuitvoer en wijzig deze.
Is de TV ontvanger wel direct aangesloten op de TV?
Groeten,
Martijn