Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Resolutie-instelling SMT-C71140 aangesloten op een DVI-D monitor

(Onderwerp aangemaakt op: 26-02-2020 04:14 PM)
257 Weergaven
Ludo9
First Poster
Opties

Goedendag,

Ik maak al enige jaren gebruik van een Samsung HD-ontvanger model SMT-C7140 (indertijd  via Ziggo aangeleverd)

In die periode een zogenaamde “HD Ready monitor” (TV) gebruikt, dit met één HDMI-aansluiting.

Ja, ik wist dat ik gelet op de resolutie, deze niet volledig kon benutten (een keuze) nadat ik die Samsung HD ontvanger ging gebruiken.

Nu kon ik recent aan een zeer weinig gebruikte Mitsubishi 46 Inch monitor komen.

Een model van een aantal jaren oud, met wel alleen een DVI-D-aansluiting.

Geen nood was mijn gedachte, door gebruik te maken van een DVI/ HDMI-adapter + een losse audiokabel vanuit de Tuner, zou het aansluitprobleem verholpen zijn (dacht ik!)

Hoewel inderdaad het beeld er goed uitziet en ik audio heb, had ik toch het gevoel dat de scherpe (lees resolutie) wat achterbleef. Dit was inderdaad te merken als ik een appartte mediaspeler hierop had aangesloten.

Ik wist dat een resolutie van 1920x1080p met betrekking tot die monitor te hoog gegrepen zou zijn, maar dat 1280x720p zeker mogelijk moest zijn.

Want wat blijkt: de op Samsung aanwezige “resolution” functie (afstandsbediening) bleek niet  meer volledig te werken.

Ik kom nu niet verder meer dan 720x576p.

Alle andere (betere) instellingen zijn nu niet meer mogelijk.

Ik heb het vermoeden dat de Samsung HD-ontvanger (SMT-C7140) waarschijnlijk door die DVI-D/ HDMI-adapter de Mitsubishi monitor als zodanig niet wordt herkend, en daardoor de laagste resolutie (720x567P) weergeeft.

Ik heb het hierna als proef ook nog geprobeerd met mijn PC Full HD Monitor, welke ook een HDMI-aansluiting heeft.

Toen geen enkel probleem ondervonden, om alle resoluties op de Samsung weer te kunnen selecteren (t/m 1920x1080p)

Mijn (losse) Asus mediaspeler kan hier schijnbaar wel goed mee omgaan, ondanks dat er een HDMI/ DVI-adapter tussen zit.

Mijn vraag is, of iemand dit probleem herkend en nog belangrijker of er een manier is om bijvoorbeeld de Samsung HD-ontvanger “dwangmatig” op een hoger uitvoerresolutie te kunnen zetten dan nu de 720x576p, want dat is nog minder dan “HD Ready“ dan wat ik eerst had.

Ludo9

0 Likes
1 Antwoord
DickKoster
MegaStar
Opties

Goedemorgen @Ludo9 , Ludo,

De DVI/HDMI lost idd alleen het aansluitprobleem op. Daar ligt het probleem niet.

Misschien bekend:

De SMT-C7140 ondersteunt de uitvoer via HDMI en SCART.
Voor HDMI-uitvoer worden 6 resolutietypes ondersteund: 576p/720p/1080i/1080p
24fps/1080p 25fps/1080p 50fps. Voor de SCART-uitvoer wordt alleen 576i ondersteund.

Het probleem ligt, denk ik, meer in het beeldformaat. Deze moet wel op 4:3 tv-schermverhouding staan.

Even uitproberen. Aan de Mitsubishi LDT462V kan het niet liggen.

Dit is een 46 inch monitor met 1920x1080 resolutie..

Groet, Dick
I don't know everything. Just trying to help.