op 22-08-2022 03:27 PM
Afgelopen week verscheen op mijn tv ineens een witte vlek in beeld. Deze bevindt zich in ondertiteling. Als het scherm gekleurd is, varieert de kleur van de vlek, maar bij wit/lichtgekleurd beeld springt het fel wit naar voren, zeker in de ondertiteling. Ontzettend irritant
Ik heb een UE40J6200 gekocht op 28-5-2016 bij CoolBlue. Garantie is uiteraard verlopen, maar het lijkt me dat een tv toch langer dan 6 jaar mee hoort te gaan zonder problemen? Blijkbaar is dit een veel voorkomend probleem: de foto's die hier afgebeeld zijn, zijn vergelijkbaar; alleen de positie van de vlek is anders.
Coolblue op de hoogte gesteld via website: willen wel meewerken, en boden de standaard reparatie aan tegen kostprijs omdat garantie verlopen was.
Toen ik aangaf dat dit toch productfout van Samsung was, kreeg ik bericht van een andere medewerker: zij melden 'm aan bij Samsung voor reparatie. Samsung zou deze tv echter "te klein" of "niet groot genoeg" vinden om 'm thuis te komen repareren, en dus moet ik 'm maar goed verpakken en naar Coolblue opsturen; zij zouden dan zorgen dat-ie bij Samsung komt.
Ben invalide en ernstig ziek, en lig hele dag tv te kijken. Kan 'm echt geen dag missen, en joost mag weten hoelang het dan duurt voordat-ie terugkomt. De komende 2 weken moet-ie sowieso op z'n plek staan; dan wordt m'n huis voorzien van glasvezel en komt men alles (opnieuw) aansluiten. Verder heb ik geen vertrouwen in de mensen van postnl hier uit de buurt: ben bang dat de tv door dit vervoer nog meer defecten gaat vertonen (nog nooit een pakketje zonder deuken ontvangen), of dat-ie helemaal naar z'n mallemoer is. En dan ben ik veel verder van huis, want het opsturen van een tv behoort niet tot "normaal gebruik" en heb geen reserves voor een nieuwe tv.
Weet niet of dit de normale gang van zaken is, maar jammer dat het zo moet. Dan maar de laatste maanden doorbrengen met ergernis en witte vlek, maar ook met een tv die het verder wel doet.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 22-08-2022 07:21 PM
Hoi @miekec19 ,
Dit probleem zul je dan toch zelf op moeten lossen.
Samsung kan geen invloed uitoefenen op PostNL.
Misschien dat Coolblue voor een vervangende tv kan zorgen.
22-08-2022 04:12 PM - bewerkt 22-08-2022 04:26 PM
Goedemiddag @miekec19 ,
Vervelend allemaal! Het is wel zo dat de leverancier verplicht is jou een deugdelijk product te leveren.
Je hebt een koopovereenkomst met de leverancier. Niet met Samsung.
Als de fabrieksgarantie voorbij is, is er ook nog wettelijke garantie:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-do...
https://conformiteit.nl/
Je zult dus met Coolblue tot een oplossing moeten zien te komen.
Houd er wel rekening mee dat er gekeken wordt naar de gemiddelde gebruiksduurverwachting van de tv.
Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld door de Uneto-VNI:
https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=55615
Er kan dus een gedeelte van de reparatiekosten voor eigen rekening komen.
Houd je ons op de hoogte?
op 22-08-2022 07:04 PM
op 22-08-2022 07:21 PM
Hoi @miekec19 ,
Dit probleem zul je dan toch zelf op moeten lossen.
Samsung kan geen invloed uitoefenen op PostNL.
Misschien dat Coolblue voor een vervangende tv kan zorgen.
op 22-08-2022 07:31 PM
op 22-08-2022 09:01 PM
op 22-08-2022 09:04 PM
op 15-12-2022 04:05 PM
Goedemiddag Dick,
Ook ik heb last van de witte vlek en heb hiervoor Mediamarkt benaderd en ze verwezen naar de Uneto-VNI en op het conformiteitsbeginsel, zoals jij bij veel mensen op het forum adviseert.
Mediamarkt wilde het aan huis laten repareren door CE-repair, maar die vroegen 77 euro voor het ophalen. Hier heb ik bezwaar op gemaakt en hun in gebreke gesteld middels een hele lange mail met onderbouwingen e.d. naar MM, maar zij hebben niet eens meer gereageerd op de gestelde termijn van 2 weken. Hierna heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand, maar die zeggen doodleuk dat ik maar recht heb op 2/6 van de kosten, omdat de tv van ruim 1500 euro 4 jaar oud is. Hoe zit het nu precies, want ik kan het ook niet voorleggen aan Samsung NL denk ik?
Groet Ben
op 15-12-2022 04:14 PM
Hoi @Bbn_ldp , Ben,
MediaMarkt hanteert zelf een lijst die vergelijkbaar is met die van de Uneto:
https://www.mediamarkt.nl/static/service/docs/indicatie-economische-levensduur-mm.pdf
Of er sprake is van coulance vanuit Samsung weet ik niet.
Meestal is het zo dat er een verdeelsleutel wordt gemaakt tussen de leverancier en Samsung.
Misschien dat de rechtsbijstandsverzekering hier een antwoord op heeft.
op 15-12-2022 08:43 PM
De pdf waar je naar verwijst heb ik gedeeld in mijn mail. De rechtsbijstandverzekering heeft niets gezegd over de verdeelsleutel, niet anders dan dat ze 2/6 deel betalen en gaan verhalen op MM.
Op https://www.mediamarkt.nl/nl/service/klantenservice/garantie-reparatie#garantie staat de hele uitleg over garantie en reparatie.
Opties na de garantieperiode
Heb je geen recht meer op garantie, maar is de economische levensduur van het artikel nog niet verstreken? Als het product buiten jouw schuld kapot is gegaan binnen de economische levensduur, dan repareren of vervangen wij het artikel ook. Als de economische levensduur van het artikel wordt verlengd door een reparatie of vervanging, betaal je wel een deel van de reparatiekosten. Hoe meer de economische levensduur verlengd wordt, hoe groter het deel van de reparatiekosten is dat jij bijdraagt. Dit omdat je het gerepareerde product veel langer zult kunnen gebruiken dan het oorspronkelijke product en omdat bij een vervangend product de economische levensduur opnieuw begint te tellen.
Weet jij waar ik contact kan leggen met Samsung NL over mijn probleem met MM?
Groet Ben