op 14-06-2018 08:14 PM
In het menu vd UE50MU6100 bij beeld--> expertinstellingen--> zie ik HDR+-modus, vraag: moet deze modus aan of uit worden ingesteld? Beste optie?
mvg.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 23-06-2018 02:45 AM
De HDMI UHD Color setting is alleen van invloed op apparaten die aangesloten worden op een HDMI-aansluiting. Dus als je bijvoorbeeld een UHD decoder van KPN hebt en je hebt deze aangesloten op HDMI1, dan zet je
HDMI UHD Color/HDMI1 op "aan", zodat de zender NPO1 UHD in HDR wordt weergegeven (mits je geen TV hebt uit de KS-serie, maar dat is een discussie in een ander topic).
Als je gebruik maakt van de interne tuner (bijvoorbeeld als je een Ziggo abonnement hebt met een CI+ module in de TV) dan maak je geen gebruik van HDMI, dus is de stand van de HDMI UHD Color niet van belang.
Als je erover nadenkt is deze hele keuzemogelijkheid in het menu tamelijk onzinnig, want als je een apparaat dat slechts SDR (standard dynamic range = 8bits) ondersteunt aansluit via HDMI (dus bijvoorbeeld een laptop, een DVD speler, of een gewone Bluray speler), dan wordt altijd een correct SDR beeld weergegeven, of de betreffende HDMI op "aan" of "uit" staat, dat maakt niets uit.
Dus het enige dat HDMI UHD color doet is je de keuzemogelijkheid geven om een HDR signaal weer te geven in SDR, door de betreffende HDMI-keuze op "uit" te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat zou willen. Bij mij staan alle vier de keuzes gewoon op "aan", dus kan ik op elke aansluiting een apparaat aansluiten dat HDR kan aansturen en dit wordt dan correct in HDR weergegeven (behalve bij het Nederlandse NPO1 UHD is, want ik heb helaas zo'n ellendige TV uit de KS-serie, dus die zender geeft een smerig grijs beeld zolang Samsung niet met een firmware-update komt).
op 15-06-2018 09:39 AM
op 15-06-2018 10:16 AM
op 15-06-2018 11:01 AM
Inderdaad als ik tijdens live tv de HDR functie activeer is de helderheid en contrast veel hoger, als het een meerwaarde?
Zonder die optie vind ik het beeld ook al perfect. Prachtig toestel met uitstekend beeld en zekers het geluid voor een flatscreen tv is boven het gemiddelde. (ingesteld op geoptimaliseerd)
mvg.
op 15-06-2018 11:07 AM
op 15-06-2018 08:46 PM
De HDR+ optie zou ik persoonlijk nooit gebruiken en zeker niet bij een HDR film op Netflix, zoals eerder gesuggereerd.
Het idee achter HDR+ is om een gewoon SDR-beeld er uit te laten zien als een HDR-beeld.
Om dit te bereiken wordt het contrast kunstmatig (te) hoog opgeschroefd.
Het resultaat is een beeld waarin elk detail in de heldere en donkere delen verdwenen is.
Het moge duidelijk zijn dat je deze instelling NOOIT moet gebruiken bij HDR-content van Netflix of YouTube. Het enige dat je dan bereikt is dat je het contrast voorbij de mogelijkheden van de TV oprekt, met een heel onnatuurlijk beeld als resultaat.
Eigenlijk is deze instelling alleen nuttig bij heel oude opnames waar weinig contrast in zit.
15-06-2018 09:00 PM - bewerkt 15-06-2018 09:01 PM
Hoi @Jantje51,
Bedankt voor je antwoord/feedback!
Of je bewering idd klopt, weet ik niet. Heb hier nog niet eerder mee te maken gehad.
Ik heb t bij mij iig ook uitstaan, want die functie geeft bij mij een een enorme oranje gloed in het beeld.
Maar ja, is natuurlijk weer persoonlijk, al die instellingen....
Fijn weekend!!
op 15-06-2018 11:58 PM
Inderdaad, het contrast wordt fel uitgetrokken, wat het beeld vervormd, raar er wordt zoveel reclame gemaakt omtrent HDR.
Groetjes
op 22-06-2018 01:37 PM
Toch raar, er wordt door de media en de grote TV merken zoveel reclame gemaakt omtrent HDR, en bij gewone live tv content die de zenders aanbieden kan men het niet gebruiken.
Vraagje: worden de HD zenders geupscaled naar 2061 pixels? Hoe kan men dat nagaan? ( op mijn toestel)
mvg
op 22-06-2018 02:55 PM
Alle content wat je fullscreen afspeelt zal naar de max. resolutie van je TV worden ge-upscaled. Om nog even op het HDR verhaal in te gaan, HDR content van diensten als Netflix of een TV uitzending verschillen wel degelijk van een 4K film zonder HDR. De informatie die verstuurd wordt is anders en het beeld kan alleen worden opgewaardeerd als het gebruikte toestel ook HDR ondersteunt.
Natuurlijk blijft het een smaak kwestie of je hiervoor de HDR functie aan wilt zetten of uit, maar dat de functie puur is ontwikkeld om SDR beeldmateriaal op te leuken is niet het geval.