op 01-11-2024 02:37 PM
Goedendag,
Ik heb ongeveer een driekwart jaar geleden een Samsung Neo Qled (QE75QN85CATXXN) gecombineerd met een Samsung soundbar (HW-Q700C/XN) in gebruik genomen.
De samsung televisie en soundbar zijn direct verbonden via een HDMI e-arc aansluiting. Verder zitten beide in hetzelfde wifi-netwerk en is er een bluetooth verbinding tussen beide. Op de televisie is naast de soundbar een KPN box voor interactieve televisie verbonden.
Eigenlijk heeft de combinatie nooit geweldig gewerkt. Het geluid is nooit stabiel geweest en wisselt (soms vaker dan een andere keer) veelvuldig tussen een normaal en een gedempt volume. Dit gebeurt bij alle aansluitingsmogelijkheden (Q-symphony bedraad (HDMI E-arc) / Q-symphony wireless / Wifi / Bluetooth). Het kan ook gebeuren dat de Q-symphony optie ineens niet meer beschikbaar is, of dat de soundbar vanzelf wisselt van Q-symphony naar alleen de tv luidsprekers. Deze klachten komen voor bij zowel het kijken naar televisie (via KPN) alsook bij het kijken naar diverse apps (Netflix, HBO-max, Viaplay).
De volgende oplossingen heb ik al geprobeerd: meerdere resets van televisie en soundbar, loskoppelen en opnieuw aansluiten van de soundbar, vervangen van de HDMI e-arc kabel en firmware updates van zowel de televisie als de soundbar.
Inmiddels begint het zo vervelend te worden dat ik soms beter het geluid alleen via de televisie kan laten verlopen. Ik zou dus erg blij zijn met een oplossing voor dit probleem.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 16-12-2024 02:27 PM
Inmiddels een tijd verder. Nogmaals hulp op afstand gehad, waaruit geen bijzonderheden bleken.
Doorgeschakeld naar de theorie dat mogelijk de soundbar het probleem is. Deze geeft ook bij verbinding met een telefoon geluidsproblemen (opeens zachter/gedempt, dan opeens weer harder enz).
Soundbar is ingestuurd voor controle. Vandaag melding verkregen dat deze gereed is, wat wil zeggen gecontroleerd en akkoord bevonden. Er is wel een preventieve software update en reset uitgevoerd. We gaan hem binnenkort in ontvangst nemen en afwachten wat het resultaat is.
op 01-11-2024 02:44 PM
Goedemiddag @martmast ,
Ik begrijp dit niet helemaal:
"De samsung televisie en soundbar zijn direct verbonden via een HDMI e-arc aansluiting. Verder zitten beide in hetzelfde wifi-netwerk en is er een bluetooth verbinding tussen beide."
Tegelijkertijd via HDMI en bluetooth verbonden? Lijkt me niet goed 🤷♂️.
op 01-11-2024 02:46 PM
Hallo Dick,
Niet tegelijkertijd uiteraard. Anders geformuleerd: ik heb de mogelijkheid om beide op meerdere manieren met elkaar te verbinden (en ook gedaan) via HDMI / Wifi / Bluetooth.
Groet,
Martin
op 01-11-2024 02:49 PM
Hoi @martmast , Martin,
Duidelijk! Het beste is om er remote naar laten kijken:
https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/
Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Eerst SMART TV’s selecteren en daarna pas naar beneden scrollen.
Houd je ons op de hoogte?
Fijne dag nog!
op 04-11-2024 08:03 AM
op 09-11-2024 07:52 PM
Beste Dick,
Dat is gelukt. Afgelopen zondag heeft er iemand op afstand meegekeken naar de instellingen. Hierbij is de instelling 'Aanpasbaar geluid+' gedeactiveerd en is er meer bandbreedte aan de HDMI poort gegeven.
Die avond waren de klachten verdwenen. Helaas duurde dit ook slechts alleen die avond en zijn de klachten inmiddels weer terug. Voor volgende week een nieuwe afspraak staan met hulp op afstand.
Groet,
Martin
op 09-11-2024 07:58 PM
Hoi @martmast , Martin,
Bedankt voor je terugkoppeling! Dat schiet ook niet op.
Hopelijk wordt het de volgende keer wel goed opgelost.
Fijne avond!
op 16-12-2024 02:27 PM
Inmiddels een tijd verder. Nogmaals hulp op afstand gehad, waaruit geen bijzonderheden bleken.
Doorgeschakeld naar de theorie dat mogelijk de soundbar het probleem is. Deze geeft ook bij verbinding met een telefoon geluidsproblemen (opeens zachter/gedempt, dan opeens weer harder enz).
Soundbar is ingestuurd voor controle. Vandaag melding verkregen dat deze gereed is, wat wil zeggen gecontroleerd en akkoord bevonden. Er is wel een preventieve software update en reset uitgevoerd. We gaan hem binnenkort in ontvangst nemen en afwachten wat het resultaat is.
op 18-12-2024 11:30 AM
op 18-02-2025 12:31 PM
ik ben heel benieuwd of het nu is opgelost. Klinkt heel erg als het probleem wat wij nu ervaren.