op 28-03-2021 12:56 PM
Iemand toevallig problemen met HDMI ARC icm een Onkyo TX-NR686 reciever (of ander type)?
Sinds kort de 55Q90T aangeschaft, ervaar alleen echter problemen met de audio soms vanuit Netflix (of andere Samsung smart TV apps) dat het geluid niet opgepakt wordt en de input gewijzigd is naar het TV geluid op de Samsung TV.
Vaak moet ik dan naar het menu om Anynet+ in en uit te schakelen, hierna komt de input weer terug en kan ik dit weer instellen op het HDMI audio kanaal op de Samsung TV en lijkt het weer te werken.
eARC heb ik ook al uitgeschakeld, zover ik zie is hier ook geen ondersteuning voor op bovengenoemde reciever.
Vanochtend kwam er weer een melding in beeld dat de verbinding verbroken was de Dolby Atmos ontvanger (iets in die richting). Toen heb ik het bovenstaande weer uitgevoerd en dit lijkt weer te functioneren.
Heb het idee dat dit niet echt stabiel loopt, aan het overwegen om misschien een SPDIF kabel te gaan gebruiken voor audio wat uit de TV komt en het gene wat de reciever in gaat los te gebruiken.
Iemand nog toevallig tips of loopt toevallig tegen dezelfde problemen aan, of kan iemand van Samsung hier iets over zeggen?
op 28-03-2021 01:09 PM
Goedemiddag @nebregg ,
55Q90T is niet de volledige Model Code van de tv. Wat is de volledige Model Code van de tv? Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Graag incl. de letters XXN. Wat is de huidige softwareversie van de tv? Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.
Zou je vast een geluidstest willen doen? Bij Instellingen→Ondersteuning→Apparaatonderhoud→Zelfdiagnose→Het geluid testen.
op 28-03-2021 01:48 PM
De volledige modelcode is: QE55Q90TALXXN
Software versie: t-nkmdeuc-1497.0 (zou de laatste moeten zijn)
De geluidstest geeft aan dat er geen problemen zijn. Ik heb het idee dat dit probleem vaak optreedt als de TV voor de eerste keer aan gaat of na een paar uur uitgeschakeld staan en weer aan gaat dit probleem optreedt.
Ik lees op meerdere fora dat mensen tegen problemen aanlopen die sterk lijken op het probleem wat ik nu ervaar:
The strange case of the disappearing soundbar (Q90T + Signa S2) | AVS Forum
28-03-2021 04:03 PM - bewerkt 28-03-2021 04:04 PM
Ik heb hetzelfde probleem en dezelfde melding met TV QE43Q65TAUXXH in combinatie met de Onkyo 656. Gelukkig gebeurt het bij mij niet zo vaak. Ik snap ook niet waardoor dit komt. Ik los dit op om de T V even van de stroom af te halen. Daarna doe hij het weer goed.
op 28-03-2021 04:07 PM
Goedemiddag @Duppie ,
Bedankt voor je bijdrage. Toch even een mededeling. Dit is geen Benelux model, maar een gemodificeerde buitenlandse tv (Hongaars model).
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XXH. Een grijze import tv:
https://www.satellitemagazine.com/artikelen/waarschuwing-let-op-bij-stuntaanbiedingen-televisies/
Deze tv's kunnen nog wel eens problemen opleveren. Waar is deze tv aangeschaft?
28-03-2021 05:50 PM - bewerkt 28-03-2021 05:53 PM
Ik weet het. Aangeschaft bij de TV reus. Heb hem al een paar maanden in bezit. Heb er trouwens geen problemen mee. Alles doet het perfect. Ook alle apps.
28-03-2021 07:55 PM - bewerkt 28-03-2021 07:55 PM
Vanmiddag nog telefonisch contact gehad met de telefonische klantenservice over dit probleem. Geen steek mee verder gekomen, eerste medewerker heeft het aangehoord, in de wacht gezet en duidelijk de hoorn erop gegooid. Hierna nogmaals gebeld.
Tweede medewerker beweert dat Samsung hier niks aan kan doen omdat het om externe leverancier gaat en hier geen ondersteuning voor kan bieden en alleen kon helpen als het hier om Samsung-apparatuur ging. Waarom werkt Samsung (of is er al een oplossing) dan wel aan de problematiek met de Sonos Arc bijvoorbeeld? Dit lijkt mij toch ook duidelijk een "externe leverancier". Enigste wat er gedaan is dat er een notitie gemaakt is maar hier werd al gezegd dat dit weinig zin had omdat vanuit de supervisors de medewerkers enkele keren al in problemen zijn gekomen om dit toch aan te maken en gaf ook nog aan dat voor wellicht voor de toekomst er een oplossing kan komen, maar bij toekomst heb ik hier het idee dat dit een breed begrip is. Medewerker weigerde ook om een tweedelijns of manager te geven wanneer ik hier diverse malen naar gevraagd had.
Hoop dat iemand hier op het forum toch behulpzamer is dan wat ik afgelopen middag heb meegemaakt, mijn vertrouwen in Samsung is door dit toch enigszins geschaafd.
op 30-03-2021 09:36 AM
Hi @nebregg,
Er zijn een hoop topics waarbij het gebruikers niet lukt om geluid uit de Onkyo te krijgen of te koppelen.
Heb je nog een apparaat op de receiver aangesloten, een soundbar bijvoorbeeld?
Ik denk dat het conflict wordt veroorzaakt doordat de receiver geen eARC ondersteunt en dus via Anynet moet gaan, wat weer kan leiden tot een 'geen handshake' met de receiver.
Wellicht toch meer met een optische kabel aansluiten, zoals in het volgende topic wordt aangegeven: https://bit.ly/2PEr4IP