op 18-02-2023 01:32 PM
Beste allemaal,
Ik ben sinds 08-2020 de tevreden bezitter van een Samsung QE55Q85R - 4K QLED TV. Aangesloten via HDMI op Ziggo box en via HDMI op Samsung soundbar HW-Q800T.
Nu doet zich ineens het volgende voor:
Zit ik gezellig TV te kijken (Sport, Serie o.i.d.) verschijnt er ineens het AppleTV logo in beeld. Na een seconde verdwijnt het weer. De serie (of wedstrijd, of....... loopt gewoon verder en na het verdwijnen gaat deze gewoon door. Ik heb geen Apple TV, wil geen Apple TV en zeker niet dat Apple mijn kijkgenot verstoord.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is en wat ik er aan zou kunnen doen?
groet,
J3HN
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 19-02-2023 12:02 PM
Hoi @J3HN ,
De tv hoeft niet van de muur natuurlijk 😉. Je kunt ook hier kijken:
Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv. Ik kan een hoop aan deze code aflezen.
Zou je de tv en de Mediabox Next en de tv willen resetten?
Tv:
Ga naar Instellingen→Algemeen→Resetten.
Next:
Zet de mediabox uit met de aan-uitknop op de achterkant.
Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.
Wacht ten minste vijf seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.
Zet de mediabox weer aan met de aan-uitknop op de achterkant.
op 21-02-2023 02:59 PM
Ha die Dick,
Jouw verhaal is helder. Het "zelfs de tuners zijn het zelfde" is geen uitspraak van mij maar van Darkmantom van 11-05-2020 in deze community.
Na de reset heb ik geen Apple TV meer zien langs komen. Ik hoop dat het probleem daarmee is opgelost. De TV doet het overigens prima. Ik ben geen Turkse of andere exotische apps tegengekomen. Wel Rakuten TV maar dat is Scandinavisch. Dat zit mij niet in de weg.
Langs deze weg dank voor je hulp en toelichting.
Groet,
J3HN
op 18-02-2023 07:47 PM
Goedenavond @J3HN ,
Is de volledige Model Code van de tv QE55Q85RALXXN?
Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Over welke Ziggo box gaat het? Next? XL? Next Mini?
Zit er een patroon in het verschijnen van het logo of is het eenmalig?
Gebeurt het bij meerdere Bronnen, zoals YouTube, Netflix, etc.?
Is het mogelijk om er een foto van te maken?
op 19-02-2023 11:43 AM
Beste @Dick ,
Is de volledige Model Code van de tv QE55Q85RALXXN? -> Geen idee, dan moet ik de TV van de muur halen. Dat doe ik liever niet. Waarom is dat belangrijk??
Over welke Ziggo box gaat het? -> Dat is de Mediabox Next.
Zit er een patroon in het verschijnen van het logo of is het eenmalig? -> Er zit geen patroon in. Het verschijnt wanneer "het zin heeft". Dan op een avond niet en dan weer wel. Dan weer 1x, dan weer 2x.
Gebeurt het bij meerdere Bronnen, zoals YouTube, Netflix, etc.? -> Het gebeurt zowel bij TV kijken als bij Netflix, Viaplay, Zowel via internet als via de mediabox.
Is het mogelijk om er een foto van te maken? 😀 Ik ben best snel, maar binnen de seconde mijn telefoon gepakt te hebben en een foto gemaakt lukt mij niet.
groet,
J3HN
op 19-02-2023 12:02 PM
Hoi @J3HN ,
De tv hoeft niet van de muur natuurlijk 😉. Je kunt ook hier kijken:
Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv. Ik kan een hoop aan deze code aflezen.
Zou je de tv en de Mediabox Next en de tv willen resetten?
Tv:
Ga naar Instellingen→Algemeen→Resetten.
Next:
Zet de mediabox uit met de aan-uitknop op de achterkant.
Haal de stroomstekker van de mediabox uit het stopcontact.
Wacht ten minste vijf seconden en doe de stekker weer in het stopcontact.
Zet de mediabox weer aan met de aan-uitknop op de achterkant.
op 20-02-2023 12:32 PM
Beste @Dick,
Dank voor je uitleg. Ik heb de modelcode gevonden: d.i. QE55Q85RATXXH. Anders dus als dat jij opgaf. Daarnaast heb ik gevonden dat er op mijn TV onder instellingen een kopje AIRplay bestaat. Die staat UIT. Ik heb de TV en de ZIGGO mediabox gereset volgens jouw advies. Heb de app Apple TV gewist. Wacht het dan maar even af, anders meld ik mij weer..
op 20-02-2023 12:39 PM
Hoi @J3HN ,
Eerder schreef ik: "Ik kan een hoop aan deze code aflezen.", dus bij deze:
Dit is geen Benelux model, maar een gemodificeerde buitenlandse tv (Hongaars model).
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XXH. Een grijze import tv:
https://www.satellitemagazine.com/artikelen/waarschuwing-let-op-bij-stuntaanbiedingen-televisies/
Zou ook een oorzaak kunnen zijn. Waar is deze tv toentertijd aangeschaft?
op 20-02-2023 01:30 PM
Hey @Dick
Ik heb de TV indertijd aangeschaft bij Bol.Com. EUR 1.072,-- Was nou niet echt een aanbieding.
Het door jou gememoreerde artikel is al uit 2017. Hongarije hoort sinds 2004 bij de EU. Ik ga er van uit dat het toestel aldaar in elkaar is gesleuteld volgens de SAMSUNG- en Europese richtlijnen. De toestellen in Hongarije worden voor de Europese markt in Jasfensaru geassembleerd. Die fabriek staat er al sinds 1988. Conform een artikel uit deze community van Darkmantom van 11-05-2020 zijn de modellen XXN en XXH exact hetzelfde. Quote: "zelfs de Tuners zijn hetzelfde".
Samsung en Apple hebben sinds 2019 een samenwerkingsverband waardoor Apple TV en Airplay op de TV's worden gezet. Allemaal leuk en aardig, maar dat wil niet zeggen dat Apple zomaar in mijn bekeken programma's mag inbreken. 😉
Je begrijpt het wel zeker? Ik ben geen Apple fan.
Groet,
J3HN
op 20-02-2023 01:58 PM
Hoi @J3HN ,
Het artikel is idd uit 2017, maar dat maakt verder niet uit.
Het gaat om de omschrijving van grijze import.
De toestellen worden in Hongarije gemaakt. Voor de Benelux markt krijgen ze een sticker met XXN.
Toestellen met XXH in de Model Code zijn niet geschikt voor de Benelux markt.
Deze tv's worden geschikt gemaakt door ongeautoriseerd de landcode te wijzigen.
Samsung importeert deze tv's niet zelf, vandaar de naam grijze import.
De leverancier van deze tv's vermelden dit niet. Je krijgt dus ongewild een Europees model in je maag gesplitst.
Er zijn wel degelijk problemen te verwachten met dit soort tv's.
Je schrijft: "zelfs de Tuners zijn hetzelfde.". Dat klopt dus niet, want een CI+ module zal niet goed werken.
Benelux apps zijn niet beschikbaar. Je hebt bijvoorbeeld Duitse, Hongaarse of Turkse apps.
Zie ook: https://audiobeeld.nl/tv/tv-verschil-europees-model-en-benelux-model/
Vaak hebben deze leveranciers, bv. partners van bol.com, een hele slechte service.
Bol.com verkoopt niet zelf. Waarschijnlijk is jouw tv door TV-Plaza, TV-Online, EL-Living of EL-Vidas verkocht.
Overigens alle vier dezelfde toko. Lees de reviews maar eens..
op 20-02-2023 02:00 PM
Hi @J3HN, goedemiddag.
Is jouw TV ook verder up-2-date? En heb je deze ook al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen? Sluit vervolgens de randapparatuur opnieuw aan.
Houd je ons op de hoogte?
Groeten,
Martijn
op 21-02-2023 02:59 PM
Ha die Dick,
Jouw verhaal is helder. Het "zelfs de tuners zijn het zelfde" is geen uitspraak van mij maar van Darkmantom van 11-05-2020 in deze community.
Na de reset heb ik geen Apple TV meer zien langs komen. Ik hoop dat het probleem daarmee is opgelost. De TV doet het overigens prima. Ik ben geen Turkse of andere exotische apps tegengekomen. Wel Rakuten TV maar dat is Scandinavisch. Dat zit mij niet in de weg.
Langs deze weg dank voor je hulp en toelichting.
Groet,
J3HN