Close

What are you looking for?

cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Hur lång tid (inbyte)

(Topic created on: 2 weeks ago)
33 Views
JuniaT
Explorer
Options
Hur lång tid tar det vid trade in efter godkänt värde av trade in enheten innan pengarna kommer mig som kund tillhanda. Om jag valt klarna-faktura 30dagar.: Brukar beloppet hinna dras från den fakturan eller måste jag betala för att sedan få tillbaka inbytesvärdet? 
0 Likes
10 REPLIES 10
JakeSully
Troubleshooter
Options
Alla trade in har 60 dagars värdering. När produkten når fram, läggs den i kö och dom värderar den efter tur och det är då det kan ta upp till 60 dagar innan det sker. Betalningen sker med vanliga 2-3 arbets dagar efter företaget godkänt produkten under samma angiven värde.

Om dom inte blir klar i tid, är oftast extra beloppet reserverad hos klarna. Så säg att du köpt för 15000kr du lämnar in en trade in för 4000kr i inbyte värde. Då kommer 4000kr vara reserverade hos klarna och du får fortfarande betala 15000kr men när det är godkänt och du ska få tillbaka då får du -4000kr av dom 15000kr från klarna tillbaka. Då har du bara betalat 11000kr.

Dom drar inte av summan direkt längre. Då många där ute har använt en trick för att kringgå med att slippa lämna in något ändå fått avdraget summa på kostnaden. Så därav får man betala fulla beloppet direkt och sedan får man tillbaka när företaget godkänt.
0 Likes
JuniaT
Explorer
Options
Värderingen är godkänd 27/3:
"Din Trade In-enhet ha bedömts

Tack för att du har valt att byta in din gamla enhet!
Din enhet har nu bedömts och värdet är detsamma som vid köptillfället.
Samsung Galaxy S24 Ultra 5G 512GB S928B DS
9840 kr
Utbetalning
Inbytet är genomfört och beloppet kommer att återbetalas via den betalningsmetod du använde vid köpet. Återbetalningen kan just nu ta längre tid än normalt. Har du valt att dela upp betalningen eller köpt med Samsung Flex användes inbytesvärdet istället för att justera din månadskostnad."

Jag betalade med klarna 30 dagar.
0 Likes
JuniaT
Explorer
Options
Har betalat allt utom de 9840 än så länge.
0 Likes
JakeSully
Troubleshooter
Options
9840kr är något du behöver betala. Inom 30 dagarna, sedan får du dom tillbaka. Som jag skrev högre upp. Om 9840kr står som kvarvarande belopp på klarna att betala, men det står att det just nu dröjer längre innan du får pengarna.
0 Likes
JuniaT
Explorer
Options
Ok då är jag med och förstår. Tack för att du gjorde det tydligare för mig
0 Likes
JakeSully
Troubleshooter
Options
Det var så lite så. Men detta är bara om du har 9840kr kvar som stående belopp att betala hos klarna. Då ska du betala det och sedan vänta när du får tillbaka dom :smiling-face: för dom hamnar som reserverad hos klarna.
JuniaT
Explorer
Options
När jag kontaktade Samsungs via chat sa man att de drar av det på fakturan, men jag har fått olika bud. Men jag har betalat en delbetalning idag o när den syns på klarna är det just 9840 kvar o jag ser till att betala det senast 11/4 vilket är förfallodatum. Tacktack
0 Likes
JakeSully
Troubleshooter
Options
Precis, så som jag noterade förut. Köper du något för exempelvis 15000kr och du får 4000kr I inbytes värde. Då får man betala 15000kr först, sedan får man 4000kr tillbaka efter. Då har man bara betalt 11000kr så det är nog samma metod du fått göra. Pga att du inte ska kunna få rabatten direkt före du har skickat in inbyte enheten.
0 Likes
JuniaT
Explorer
Options
Jag vet👏
0 Likes