06-01-2018 12:31 AM - bewerkt 06-01-2018 12:35 AM
hallo allemaal,
ik heb al enige tijd een S8 en onlangs een DEX station aangeschaft...
- toen ik er eenmaal achter was dat de bijgeleverde oplader van de S8 ook werkt - en dus geen andere lader, bv. 5V - kon ik aan de slag; opladen werkt in ieder geval prima...
- inmiddels ben ik er achter, dat je op de HDMI ingang een monitor moet aansluiten, om überhaupt de DEX mode te activeren; maar moet dat perse een HDMI monitor zijn? kan ik niet gewoon een 'normale' VGA monitor aansluiten met een verloopkabel naar HDMI?
- en het aansluiten van een muis en toetsenbord: dat kan natuurlijk via kabel en USB, en natuurlijk via een Bluetooth keyboard en muis; maar kan ik ook en draadloze set aansluiten via de USB? dat spaart weer een poort uit. en zou ik ook ook een Microsoft Wireless (met Dongle) kunnen aansluiten? onder Windows moet ik daar software voor installeren.
- en kan ik ook toegang krijgen tot een - eventueel geëmuleerde - Windows omgeving? of moet ik daar licenties voor aanvragen? met andere woorden: wat kunnen we in de toekomst verwachten van Microsoft? gaan zij ook nog andere software ontsluiten naar dit platform?
graag een antwoord, vriendelijke groet, Ron
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 10-01-2018 08:39 AM
hallo allemaal,
inmiddels ben ik zover, dat ik met de DeX en de S8 vrij aardig een desktop kan simuleren...
- een absoluut geschenk is de DeXMAX app: vanwege mijn - vermoedelijk te kleine - scherm ben ik standaard het eerste appje in de taakbalk linksonder kwijt; maar dat is de DexMAX die in altijd beeld ligt: problem solved...
- de meeste gebruikers kan ik vervolgens aanbevelen, onmiddelijk de Google Chrome app te openen: daar kun je namelijk al je web-based apps ook openen; vaak werkt de interface vanuit de browser veel beter dan de mobiele versie van sommige apps zoals GMAIL, Facebook, en allerlei andere apps...
- sommige mobiele apps werken zelfs niet onder de DeX interface: een exotisch geval vond ik bij de SNS Bankieren app; die wil niet werken in DeX mode, omdat 'deze app is ontworpen voor touchscreen smartphones'... mag ik even een teiltje? enfin: voor dit soort apps, kun je sowieso beter de web-versie gebruiken...
ik ga hier wel aan wennen: eerst maar eens wat verder verkennen...
groet, en bedankt aan allen...
op 06-01-2018 01:03 PM
Hoi Ron,
Gefeliciteerd met je nieuwe DeX aanwinst! Het DeX station laadt inderdaad ook gelijk je S8 op. Zo heb je aan het einde van je DeX-dag een volle telefoon!
Je kunt een HDMI-VGA kabel/omvormer gebruiken om een VGA monitor op DeX aan te sluiten. De snelheid zal wel minder zijn dan met een gewone HDMI monitor, waardoor DeX in theorie minder goed kan werken en af en toe de verbinding kan verliezen.
Je kunt een draadloze muis en toetsenbord met een USB receiver aansluiten op DeX. Dit is precies hoe ik DeX gebruik en dat werkt fantastisch. Ik ben verder niet bekend met Microsoft Wireless. Als hier drivers voor geïnstalleerd moeten worden is de kans groot dat het niet zal werken, maar als je al een Microsoft Wireless hebt kun je het natuurlijk altijd proberen.
Via Amazon Workspaces kun je een Windows omgeving in hun cloud gebruiken. Dit is geoptimaliseerd voor DeX, beschikbaar in Nederland en de eerste 30 dagen kun je dit gratis uitproberen: http://www.ingrammicrocloud.com/amazon-workspaces/. Hierna is inderdaad een abonnement nodig. Op dit moment is dit de enige aanbieder, maar hopelijk komen er in de toekomst meer.
Ook kun je in de toekomst Linux draaien op je smartphone met DeX. Hoewel dit natuurlijk geen Windows is, zitten er wel pareltjes tussen de distributies (= versies van Linux), waaronder distributies gericht op gebruikers die van Windows komen. Samsung is dit op dit moment aan het ontwikkelen.
Verder een extra tip: als je USB poorten te kort komt, kun je een USB-hub aanschaffen. Die kun je op een van de USB poorten op het DeX station aansluiten en geeft (vaak minimaal 4) extra USB poorten.
Hopelijk heb ik je vragen zo duidelijk beantwoord
09-01-2018 11:01 AM - bewerkt 09-01-2018 11:01 AM
op 09-01-2018 08:00 PM
hallo allemaal,
tot dusverre, ervaar ik de DeX station als een kadootje wat zich in meerdere lagen laat uitpakken:
- het begint al bij het aansluiten van toetsenbord en muis: ik kon in mijn geval nog geen scherm aansluiten bij gebrek aan de juiste kabel, maar ik wilde natuurlijk al wel vast wat proberen; dus de DeX opgetuigd met USB receiver (wel een beetje strak, dus ik moest even flink doorduwen), een Ethernet-kabel aan de router (al heeft mijn S8 gewoon zowel WiFi als een vaste bundel, dus het nut van deze uitbreiding vraag ik me een beetje af), en voor de leut een 500Mb externe drive aan USB; vervolgens steken we de S8 in de DeX (dit gaat trouwens lastiger dan mij nodig lijkt, en vereist absoluut oefening; toch een puntje van kritiek)
- maar dan gaat er ook een wereld voor je open: allereerst heb je op het scherm van je S8 ineens een heuse muisaanwijzer, die gewoon alles doet; swipen naar onder boven, links of rechts? volstekt intuitief en werkend: alles wat je met je vinger kan doen, kun je nu ineens met de muis; echt verbluffend mooi gemaakt... tekst intypen in een e-mail, SMS, Facebook of WhatsApp? dat doe je vanaf nu voor je plezier... het schermpje van de S8 maakt het niet heel makkelijk en is er ook niet voor gemaakt, en ook heb je af en toe wat synchronisatie probleempjes; maar toch: zelfs bij gebrek aan een volwassen scherm kun je al behoorlijk uit de voeten...
- wat overigens keurig wordt gemeld, is het feit dat Ethernet en externe opslag is aangesloten: desgewenst wordt het aangesloten opslagmedium gelijk geformatteerd en kun je direct bestanden over en weer zetten; het configureren van Ethernet vereist dan - helaas - weer het invullen van allerlei parameters (IP-adres, DNS-mask, etc) die allerlei mensen niet direct voor handen zullen hebben; daar moet een appje voor komen...
- vandaag kwam de HDMI/VGA convertor binnen, en van dat kabeltje had ik hoge verwachtingen: naast vertaling van digitale HDMI naar analoge VGA bevat deze adapter ook een voorziening voor audio; ik stelde me hierbij voor, dat ik dan ook het geluid van mijn telefoon op een extern audiosysteem zou kunnen afspelen: dan had ik echt de ideale setup bereikt...
- wederom alles opgetuigd, en de S8 in de DeX gestoken: op dat moment wordt de S8 in DeX mode gebracht en het scherm geaktiveerd; na het doorlopen van een dialoogje op de telefoon en het scherm, wordt de controle van de telefoon overgedragen naar scherm, muis en toetsenbord en kan de desktop ervaring beginnen...
- laat ik beginnen met het slechte nieuws: het instellen van mijn scherm op de DeX kost me erg veel moeite; nu is het ook niet een van de meest moderne schermen, maar toch gewoon een SVGA HD kwaliteit met een schermdiagonaal van 48cm oftewel 19inch, dus geen kleintje; niettemin krijg ik met name de horizontale uitlijning niet op orde: het heeft me een vol uur gekost om de taakbalk met mijn aktieve apps te vinden; die was in de linkeronderhoek van het scherm verdwenen: probeer ik die weer in beeld te krijgen, dan verlies ik een groot deel van de balk rechtsonder; bij de minimale H-size, kan ik niet beide balken in beeld houden: voorlopig maar even de taakbalk niet gebruiken... wat ook uitkijken is, is het klakkeloos aanpassen van de screensize van je apps: sommige apps laten zich lastig weer op de originele grootte terugzetten omdat sommig knoppen ineens zijn verdwenen...
- wat ik absoluut mis in de beschikbare interface, is een overzicht van je beschikbare apps: gelukkig is daar in de app-store de DeXMAX app; die geeft in een overzichtelijk scherm al je apps: natuurlijk naast de nodige reclame... verder beschikt de DeX interface gelukkig ook over een Finder: hiermee kun je naast je apps terugvinden, ook je gehele telefoon doorzoeken op een willekeurige tekst; dat kan best handig wezen...
- ik kan het verkeerd begrepen hebben, maar mijn adapter zou vanaf HDMI ook een audiosignaal van de bron moeten kunnen aftappen: helaas heb ik er nog geen geluid uit kunnen krijgen, via de DeX; heb ik iets niet goed begrepen?
al met al? als ik al deze kinderziektes nog kan oplossen, dan heeft Samsung er een volgeling bij: al met al zeer veelbelovend...
groet, Ron
(gepost vanaf DeX)
09-01-2018 08:47 PM - bewerkt 09-01-2018 08:49 PM
wordt vervolgd...
op 09-01-2018 10:31 PM
back to the drawing board:
- alles stekkers los van de DeX, en de S8 opnieuw opgestart: je bent per slot van rekening mobiel of niet: vervolgens de DeX weer aan de voeding, en aan de HDMI; toestenbord en muis opnieuw aangesloten en het beeldscherm ingeschakeld: net alsof we op een nieuwe werkplek zitten...
- eerste punt van actie is dan altijd het beeldscherm (opnieuw) ijken aan de DeX HDMI output: dit doe je bij voorkeur voordat je een app hebt gestart: prioriteit is dat je de H/V instellingen zodanig insteld, dat de taakbalk rechtsonder prettig in beeld ligt; hierna heb ik via de Finder DeXMAX ingeschakeld, die zich dan keurig linksonder binnen beeld nesteld: misschien dat de volgorde er hierna nog toe doet, maar vanuit de DeXMAX shell kun je naar believen apps openen waarbij DeXMAX min of meer de functie van de taakbalk overneemt...
- gelukkig zijn al je app-instellingen weer hersteld, mocht je ergens in een eerdere sessie een verkeerde afslag hebben genomen: ik kan het iedereen aanbevelen, niet te veel te experimenteren met het minimaliseren of maximaliseren van vensters; daar valt nog een boel te verbeteren in deze interface: ben je klaar met een app, sluit hem liever gewoon af...
- speciale aandacht verdiend de taakbalk rechtsonder: daar zitten wat leuke dingetjes verborgen zoals bv. het omschakelen naar Screen Mirroring Mode; dan zie je gewoon je telefoonschermpje op een groter scherm: voor sommige gebruikers mischien beter dan de Desktop mode... allebei een kwestie van wennen...
- ik ben er nog niet in geslaagd, geluid te krijgen uit deze configuratie... iemand tips?
groet, Ron
op 10-01-2018 06:15 AM
Hoi Ron,
De taakbalk onderaan heeft nog een verborgen dingetje. Als je rechtsklikt op het audio-icoontje kun je een audio-uitgang selecteren. Als je kiest voor 'Apparaat weergeven', een ietwat foute vertaling van 'Display Device' oftewel de HDMI poort, zou het moeten lukken
Lukt het inderdaad zo wel?
op 10-01-2018 06:58 AM
Kevin,
bedankt voor je vlotte en vooral vroege reactie: je hebt toch wel nog een leven naast Samsung?
ik zeg het je maar gelijk: als ik rechtsklik op het audio-icoontje - ik neem aan, dat je het luidsprekertje bedoelt - dan krijg ik niet een dialoogje zoals jij beschrijft; ik krijg slechts de vier volume instellingen Beltoon, Media, Meldingen en Systeem: hetzelfde als een linksklik overigens...
ik kan je helaas geen schermprintje presenteren: het lukt me nog niet om een plaatje van het scherm te uploaden...
dus...
op 10-01-2018 07:13 AM
Oh jee, het begint op te vallen. Ik ben naarstig op zoek naar een leven buiten Samsung, dus als je suggesties hebt...
Ik heb inderdaad iets te vroeg geantwoord, deze methode werkt namelijk helemaal nog niet op een Galaxy S8! Op de Galaxy S8 is het vooralsnog als volgt:
1. Open vanuit de applicaties Samsung Connect
2. Kies rechtsboven voor de drie puntjes en klik op Instellingen
3. Zorg ervoor dat Samsung Conncect-venster is ingeschakeld en klik vervolgens op de tekst Samsung Connect-venster. Zorg ervoor dat audio-uitgang hier is ingeschakeld.
4. Klik nu in de taakbalk op het pijltje om de snelle instellingen te openen en kies hier voor Audio-output. Het scherm zoals op de Note8 uit mijn eerste screenshot verschijnt nu. Zie deze screenshot:
op 10-01-2018 07:14 AM
as we speak...
in het submenu Snelle Instellingen vond ik Samsung Conncect terug, met inderdaad de dialoog die jij beschrijft...
werkt als een speer: many thanks...
wordt vervolgd...