Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

aansluitmogelijkheden DEX station (part 2)...

(Onderwerp aangemaakt op: 11-01-2018 07:37 AM)
1179 Weergaven
ronvonk
Explorer
Opties

26240749_127182664751082_7374230803428127476_o.jpg

Hallo allemaal,

Deze post is een vervolg van mijn avonturen met de DeX station; degenen die het een beetje hebben gevolgd, weten hoe ik er nu voor sta. Ik heb een configuratie, waarbij ik een SVGA HD monitor gebruik in plaats van een HDMI monitor; ik was er al voor gewaarschuwd, dat ik dan mogelijk problemen  zou kunnen ervaren met de snelheid van een en ander: HDMI is namelijk volledig digitaal en VGA is analoog. Hiervoor bestaan adapters, die tevens audio (apart) kunnen doorgeven. Tot dusverre werkte dit allemaal prima...

Wat ik al wel had ervaren, is dat ik moeite had met de horizontale uitlijning van een en ander: alsof ik aan de linkerkant een stukje scherm miste; de werkelijkheid is echter minder onschuldig. Ik mis een flinke lap scherm ( zie plaatje)...

Het plaatje is een screenshot van het volledige scherm: ik heb dit geschoten via nota bene Facebook, om trots mijn nieuwe desktop omgeving te laten zien aan anderen. In beeld zien we de DeXMAX shell, met daaronder de balk met actieve apps; dat ik de meest linker niet in beeld kon krijgen - het Google icoontje ligt nog net tegen de rand van mijn fysieke scherm, maar het GMAIL icoontje ligt buiten beeld - dat wist ik al: jammer maar helaas...

Maar uit dit plaatje blijkt, dat ik een compleet stuk functionaliteit op links kwijt ben: zoals bijvoorbeeld toegang tot al mijn apps, wat ik al node miste; gewoon zo'n drie centimeter beeld, wat ik niet in beeld kan krijgen...

Of het nu aan mijn - fossiele - VGA interface ligt, of mogelijk aan mijn HDMI/VGA adapter, dit is natuurlijk onacceptabel. Het is mogelijk, dat een moderne monitor mogelijkheden heeft om de aspect-ratio aan te passen - want dat is hier het probleem: de HDMI output van de DeX is gebaseerd op een breedbeeld verhouding van 16:9, en niet op de standaard verhouding van 14:9 - maar mijn ouderwetse monitor zeker niet. En de daarvoor benodigde software heb ik nog niet kunnen vinden op DeX; terwijl je dat toch zou verwachten van dit apparaat: even de beeldscherm software aanpassen aan de beschikbare hardware...

Ik ben natuurlijk geholpen met een moderne monitor, daar twijfel ik niet aan. Iemand nog goedkopere tips? Is het mogelijk bijvoorbeeld, om dit vanaf de DeX of telefoon op te lossen?

Graag antwoord, vriendelijke groet, Ron

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
ronvonk
Explorer
Opties

hallo allemaal,

Zoals we hadden kunnen verwachten, lag de oplossing voor mijn probleem in het aanschaffen van een full HDMI monitor...

Gelukkig liep ik aan tegen een mooie aanbieding van een BenQ 24" VA (backlight met blauwfilter) monitor voor onder de honderd euro: normaal mag je rekenen op een adviesprijs van rond de driehonderd...

En eerlijk is eerlijk: zodra we een en ander aan de DeX station koppelen, gaat de rest vanzelf; even nog de monitor instellen op het juiste HDMI kanaal (ik heb er 2), en de audio afstellen (erg belangrijk), en alles schijnt te werken...

De schermervaring is werkelijk verbluffend: Samsung is erin geslaagd, om via een smartphone een werkelijke desktopervaring te creeren. De interface voelt goed en intuitief, de muis en toetsenbord interface werken perfect...

Minpuntje vind ik, dat veel apps in de mobiele versie worden gepresenteerd, waar een webversie voorhanden is. Voorbeelden hiervan zijn Facebook, GMAIL, en zo nog een paar: vaak is het zo, dat de mobiele versie minder gebruikersvriendelijk is dan de webversie. Voor sommige mobiele apps, wordt je zelfs gedwongen om de webversie te gebruiken. Hier lijkt me nog het een en ander te verbeteren...

De ingebouwde browser van de Galaxy S8 voldoet uitstekend in deze desktop omgeving: hiermee kan voor de meeste mobiele apps ook de webversie worden benaderd. Ook het switchen tussen tabbladen werkt goed: de enige glitch die ik kon vinden, was met het gebruik van Youtube; zodra je wisselt van tabblad, gaat de audio op pauze. De oplossing is het openen van Youtube via de apps, en op de desktop zetten: dan blijft de audio spelen ongeacht het openen van andere apps...

Al met al ben ik tevreden: voorlopig... (to be continued)

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

6 Antwoorden
ronvonk
Explorer
Opties

anyone?

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @ronvonk,

Ik ben bang dat de resolutie van je monitor niet herkend wordt, omdat er een HDMI-VGA kabel wordt gebruikt. DeX gebruikt dan de standaard, en er is in de software geen mogelijkheid dit aan te passen.

rsz-846676
0 Likes
ronvonk
Explorer
Opties

Hallo @BruceH,

Dat is nu niet bepaald een antwoord, waarop ik zat te wachten...

Toen ik aan dit avontuur begon, werd mij verzekerd dat ik zonder problemen via een HDMI/VGA adapter de DeX zou moeten kunnen aansluiten. Ik zou slechts 'wat problemen met de snelheid van een en ander' kunnen verwachten. Nu blijkt dit dus gewoon niet te kunnen werken, vanwege softwarebeperkingen in de interface. Het lijkt me in ieder geval iets, wat Samsung in zijn produktinformatie zou moeten vermelden; de DeX station werkt alleen correct bij een zuivere HDMI koppeling tussen DeX en monitor...

De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dit probleem overkomelijk is: zelfs met het gemis van een stuk beeldscherm, is de DeX station nog goed te gebruiken i.c.m de DeXMAX app. Wellicht komen er in de toekomst nog apps in de app-store, die dit probleem wel kunnen verhelpen...

Vooralsnog geen oplossing voor deze ticket...

Bedankt zover...

0 Likes
Oplossing
ronvonk
Explorer
Opties

hallo allemaal,

Zoals we hadden kunnen verwachten, lag de oplossing voor mijn probleem in het aanschaffen van een full HDMI monitor...

Gelukkig liep ik aan tegen een mooie aanbieding van een BenQ 24" VA (backlight met blauwfilter) monitor voor onder de honderd euro: normaal mag je rekenen op een adviesprijs van rond de driehonderd...

En eerlijk is eerlijk: zodra we een en ander aan de DeX station koppelen, gaat de rest vanzelf; even nog de monitor instellen op het juiste HDMI kanaal (ik heb er 2), en de audio afstellen (erg belangrijk), en alles schijnt te werken...

De schermervaring is werkelijk verbluffend: Samsung is erin geslaagd, om via een smartphone een werkelijke desktopervaring te creeren. De interface voelt goed en intuitief, de muis en toetsenbord interface werken perfect...

Minpuntje vind ik, dat veel apps in de mobiele versie worden gepresenteerd, waar een webversie voorhanden is. Voorbeelden hiervan zijn Facebook, GMAIL, en zo nog een paar: vaak is het zo, dat de mobiele versie minder gebruikersvriendelijk is dan de webversie. Voor sommige mobiele apps, wordt je zelfs gedwongen om de webversie te gebruiken. Hier lijkt me nog het een en ander te verbeteren...

De ingebouwde browser van de Galaxy S8 voldoet uitstekend in deze desktop omgeving: hiermee kan voor de meeste mobiele apps ook de webversie worden benaderd. Ook het switchen tussen tabbladen werkt goed: de enige glitch die ik kon vinden, was met het gebruik van Youtube; zodra je wisselt van tabblad, gaat de audio op pauze. De oplossing is het openen van Youtube via de apps, en op de desktop zetten: dan blijft de audio spelen ongeacht het openen van andere apps...

Al met al ben ik tevreden: voorlopig... (to be continued)

BruceH
Community Manager
Opties

Kijk eens aan! Fijn dat het met een nieuwe monitor een stuk beter gaat. Zo zie je maar wat een verschil het kan maken.

Je kunt natuurlijk ook de browser gebruiken zoals je zelf al aangaf om naar Facebook te gaan, en wellicht dat de apps voor DeX nog worden verbeterd!

Het punt met Youtube is dat de mobiele versie het nooit heeft ondersteund om Youtube op de achtergrond te draaien, de oplossing hiervoor is multi-window op je toestel. Zo kun je blijven Facebooken en genieten van je filmpje/muziek.

rsz-846676
ronvonk
Explorer
Opties

@BruceH,

dank je voor de aanmoedigingen en de tips...

helaas is het zo, dat zelfs vanuit de browser - bv met Facebook - je in veel gevallen word omgeleid naar de mobiele versie; die draait immers op de telefoon zelf... de enige oplossing, die ik hiervoor kan verzinnen is alle apps verwijderen waarvoor ook een webversie voorhanden is; dan dwing je het systeem, om de webversie te laden... iets dergelijks zal ook voor Youtube gelden: ik neem aan, dat de webversie wel kan draaien in de achtergrond, via een browser...

we gaan het meemaken...