Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Samsung S10 breedte foto

(Onderwerp aangemaakt op: 17-06-2023 04:20 PM)
1194 Weergaven
sawul62
Voyager
Opties

Op voorhand: sorry... 
Dit is geheid een 'newbie' vraag, maar ik weet niet welke instellingen ik moet gebruiken voor het volgende.

Omdat de kleuren van de Samsung Camera vaak tegenvallen (blauwachtig, koele kleuren dus) ben ik aan het onderzoeken of een andere app betere kleuren levert. Ik weet dat ik Samsung Camera ook kan kiezen voor 'Pro' en dit uitgebreid kan gaan aanpassen naar wat ik eigenlijk standaard wil, maar dat laat ik even buiten beschouwen.

Andere app met standaard settings vs. Samsung Camera standaard dus.

De kwaliteit van de foto's even daargelaten, wat mij, na een paar keer proberen, opviel is dat de 'andere app' een bredere foto levert/leverde dan Samsung Camera.

Een lineaal gefotografeerd. De andere app toont - afgerond - zeg 12cm, Samsung Camera 7cm. In Samsung Camera staat boven in 'Full' (je kan daar eventueel kiezen voor 16:9, 4:3 dat soort dingen, maar hij staat op Full).
Heb de lineaal op ruitjes papier gelegd.
De andere app toont 17,5cm hoog, Samsung Camera 16,0.

Later:
Ik heb Samsung Camera aspect ratio gewijzigd in 3:2 - nu wordt 13,5 cm breed en 18cm hoog getoond.

Kortom, het zit de aspect ratio, iets waar ik tot dusver nooit heb stilgestaan (stond op 'Full', klaar),
maar dat boven water kwam door die andere app.
Bij 1:1 is het ca 9,5 x 9,5, da's niks.

Kortom: wat is gebruikelijk? Voor- en nadelen?

Thanks!
Was getekend, Mr.Newbie 😊

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemiddag,

Je kunt het beste de Standaard camera app gebruiken, deze is speciaal gemaakt voor jouw telefoon en zal betere foto's maken.

Om je vraag te beantwoorden, het ligt eraan waar je een foto of video van probeert te maken en het ligt er ook aan in welke camera modus je zit.

Hogere megapixels werken het beste in 3:4. Als je met hoge levels van zoom gaat werken zou ik absoluut geen full of 16:9 doen maar 3:4. Full is soms wel eens leuk als je een foto maakt van hoge gebouwen en je staat er recht voor. Dit is enkel 1 voorbeeld. Qua filmen in de videomodus zit ik meestal op 16:9 4k 60 fps. Maar soms 21:9 in de pro stand😉

Stars-Moderator-signature-800x200-patrick

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 Antwoorden
Oplossing
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemiddag,

Je kunt het beste de Standaard camera app gebruiken, deze is speciaal gemaakt voor jouw telefoon en zal betere foto's maken.

Om je vraag te beantwoorden, het ligt eraan waar je een foto of video van probeert te maken en het ligt er ook aan in welke camera modus je zit.

Hogere megapixels werken het beste in 3:4. Als je met hoge levels van zoom gaat werken zou ik absoluut geen full of 16:9 doen maar 3:4. Full is soms wel eens leuk als je een foto maakt van hoge gebouwen en je staat er recht voor. Dit is enkel 1 voorbeeld. Qua filmen in de videomodus zit ik meestal op 16:9 4k 60 fps. Maar soms 21:9 in de pro stand😉

sawul62
Voyager
Opties

Hartelijk dank! Ik zal Samsung Camera op 3:4 zetten in het vervolg. In principe fotografeer in modus "Photo". Alleen in speciale gevallen stap ik over op Pro. Ondergaande zon, kunstverlichting, of wanneer een foto naar mijn smaak te blauwachtig is. De kleur verandert soms naarmate je ietwat dichter op het onderwerp zit. Zo komt over bruin-geel-achtig eiken  parket vaak een blauwe zweem.
Een bos bloemen, in een vaas, op het parket moet echt aangepast worden - achteraf saturatie verhogen - of de kleurtemperatuur wijzigen.

Gewoon in 1 klik mooie kleuren, in zulke situaties, wil helaas niet altijd lukken.
Overdag, buiten, met genoeg licht, die kleuren zijn veelal prima.
Dat kan vrijwel iedere camera goed.

Sony met zijn DSC camera's, zeg maar de 'gewone' camera's, had daar ook een handje van. Achteraf foto's aanpassen voordat je ze doorstuurde. Camera van een kleine duizend euro, standaard instellingen.
Kennissen maakten van hetzelfde onderwerp, op dezelfde tijd, met een camera van 200 euro, van een ander merk, mooie foto's. Baalde ik flink van.
Dure camera en achteraf moeiten klooien in Photoshop.
Ik geloof dat Sony dat in latere versies wat aangepast heeft om meer 'Canon-like' (lees: warme) fotos te produceren.

Maar goed, da's een ander verhaal. Maar dat blauwachtige, dat blijft me achtervolgen 🙂
(vandaar de zoektocht naar een alternatieve app)

Enfin, hartelijk dank voor de informatie!

0 Likes
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Waarom gebruik je niet gewoon de Expert RAW app uit de Galaxy store?

Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Dat weet ik inderdaad, ik had niet gezien om welk toestel het ging 😉
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Slecht excuus natuurlijk. Ik lig al ruim een week op bed doorziek. Ben niet zo scherp momenteel. Ik probeer toch mijn steentje bij te dragen.

Mijn advies is om voor een S23 Ultra te kijken, dan kun je foto's maken die nog veel beter zijn dan veel gewone cameras😁
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Thanks!
sawul62
Voyager
Opties

Je bent een kei Patrick.
Beterschap man!

sawul62
Voyager
Opties

@Patrick  Patrick: "Waarom gebruik je niet gewoon de Expert RAW app uit de Galaxy store?" -
Tja.. RAW (al dan niet 'Expert') houdt over het algemeen in dat je de foto's achteraf wilt aanpassen ,  zij het met zo min mogelijk verlies.  JPG voor het huis-tuin-keuken kiekjes voldoet over het algemeen en kan je ook redelijk aanpassen, zonder al te veel kwaliteitsverlies.

Zoals gezegd, onder 'mooi weer'-omstandigheden doen vrijwel alle camera's het goed. Het gaat om de 'moeilijke' omstandigheden. Zelfs in Pro wil het dan vaak niet lukken. Vanmorgen vroeg, op het balkon, zat ik wat te pielen. Simpelweg de balkon tegels fotograferen in de kleur zoals IK het zag: rommelen met de white balance, het werd of te geel, of te blauw, wanneer ik de display vergeleken met wat ik, langs de display kijkend zag. Het gevolg is dat je de foto achteraf, maar dan op basis van je geheugen, moet aanpassen.
Het 'rommelen' in Pro kost tijd, net als het achteraf aanpasse.

Enfin, zo 'tobben' we maar voort  🙂

Even een voorbeeld opgezocht, van een blauwachtige foto en daarnaast de 'gecorrigeerde' versie.
Links: het standaard kiekje - blauwzwee, de rollator van mijn vrouw is zwart, maar is blauw-achtig
Midden: getracht met WB te corrigeren, maar toch nét teveel rood, aanpassen op camera gaat soms niet echt lekker
Rechts: zoals het zo ongeveer moet zijn, kleur vloerbedekking links vs. rechts. Rechts is behoorlijk correct.  Kleurtemperatuur verhoogd, saturatie ietsie-pietsie en blauw verlaagd.
Zo'n kiekje moet 'ie eigenlijk in 1x maken, althans, dat zou ik willen.

Enfin, we dwalen af, laten het zitten Patrick.
Nogmaals, het beste ermee.

-

SnagIt-18062023 125015.png

0 Likes
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Ik zie inderdaad waar je het over hebt. Ik ben van mening dat zich oplost met een nieuwer toestel. Op mijn S23 Ultra bijvoorbeeld spelen deze problemen niet.
0 Likes