Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

S21 Selects Vodafone Edge network instead of Vodafone LTE network

(Onderwerp aangemaakt op: 27-02-2024 05:55 PM)
279 Weergaven
jk747
Journeyman
Opties

De Samsung S21 verliest internet data connectivity als er een sterk EDGE signaal is bijvoorbeeld in steden:

Dit is wat er gebeurd:

- Buitengebied (buiten stad):  prima Vodafone data verbinding 5G en LTE, top!

- Ga naar binnenstad, geen Vodafone data verbinding meer. (alleen spraak)

In een Vodafone shop in Duitsland (big city) getest:

1. Er is in de Voda shop geen 5G  signaal (dus ook geen 5G radio's in de omgeving)

2. Er is wel een zeer sterk EDGE signaal  (maximale signaalsterkte ) op basis van meting met de eenvoudige Netwerk Cell Info (lite) app.

3. De Samsung S21 kiest dan om verbinding met het Vodafone Edge netwerk te leggen en niet met het eveneens beschikbare LTE netwerk. (LTE signaal is wel veel zwakker).

4. Samsung S21: Settings/Mobile Network/Network Mode heeft geen optie om uitsluitend LTE zonder 2G te selecteren, het vervelende is dat als je een LTE optie kiest , je ALTIJD ook 2G er bij krijgt.   Daarmee  is het dan onmogelijk om mobile data te laten werken.

In het buitengebied nogmaals getest:

A) Instelling: LTE/3G/2G, gebied zonder 2G signaal wel LTE: mobiel data werkt uitstekend op LTE... (het is dus niet de SIM kaart  en niet de antenne in de S21 , dit toestel kan prima met LTE omgaan).

B) Standaard instelling : 5G/LTE/3G/2G:  toestel kiest 5G op zelfde plek, ook dit werkt goed.

Conclusie:

Samsung S21 is onbruikbaar voor mobiel internet in alle gebieden met een heel sterk 2G signaal. De  Samsung firmware staat niet toe om een keuze voor LTE te forceren...

==> Samsung S21 unusable for mobile data in those area's where there is a strong 2G Vodafone signal....

0 Likes
4 Antwoorden
Ajay-A
Community Manager
Opties

Hallo @jk747,

Bedankt voor jouw bericht. Ervaar je dit ook met andere toestellen en is de S21 up-to-date?

Met groet,

Ajay 

Community Manager
0 Likes
jk747
Journeyman
Opties

Hi Ajay, dank je voor je vraag;

Dit probleem is specifiek voor de Samsung S21  en ja de firmware van deze S21 is up to date.  Mijn oude Samsung A70 heeft dit probleem niet...

Het probleem zit simpelweg in het S21 Samsung algorithme dat de frequentiebanden /netwerk foutief kiest voor mobiele data.

Helaas kan ik zelf de firmware van de Samsung S21 niet aanpassen :smiling-face:

Oplossing1:Firmware voorzien van een extra "logic" om niet te kiezen voor een EDGE netwerk ondanks dat EDGE het sterkste signaal heeft.  Bij EDGE is het helaas gedaan met mobile data... De keuze zou dan op LTE moeten vallen als er geen 5G is.

Oplossing 2: In de Android settings een extra keuze "LTE only" toevoegen.

De tweede oplossing is volgens mij het snelst te realiseren door Samsung R&D...

Ik begrijp dat de S21 inmiddels drie jaar op de markt is, maar je zou mogen verwachten dat een probleem zoals dit opgelost kan worden.

0 Likes
Ajay-A
Community Manager
Opties

Bedankt voor jouw uitgebreide antwoord jk747,

Via onze Samsung Members-app kun je een foutrapport indienen, open de Samsung Members-app en kies voor Ondersteuning. Scroll je dan iets naar beneden, dan zie je de optie staan om een Foutrapport in te dienen. Na het selecteren van een categorie heb je de mogelijkheid om de issue in jouw eigen woorden in te typen. Mijn collega's kunnen dit dan verder onderzoeken en nagaan of dit met een update vanuit ons kan worden verholpen.

Met groet,

Ajay

Community Manager
0 Likes
D-S21ultra
First Poster
Opties
Sorry Ajay, maar het punt wat jk747 aan geeft verdient directe aandacht. Samsung zou niet afhankelijk moeten zijn of jk747 wel of geen ticket in schiet.
Ik ervaar namelijk ditzelfde probleem, en samen met mij velen anderen.
0 Likes