Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Hoe voorkom overbelichting?

(Onderwerp aangemaakt op: 13-08-2021 04:37 PM)
2798 Weergaven
sawul62
Voyager
Opties

Bij is alles 'standaard' ingesteld bij fotograferen. Op zich best wel aardig. In sommige situaties zijn de kleuren echter sterk afwijkend en lijkt er sprake te zijn van overbelichting. Iets dat donkergroen is wordt dan lichtgroen. 

Bij een 'gewone' camera kan je kiezen voor scene (bewolkt, avond, ik verzin maar wat), waardoor de kleuren dan realistischer overkomen. 
Met name wanneer er sprake is van niet al te veel licht wordt het als het ware overbelicht.

Heeft iemand een suggestie waar ik moet zoeken om dat (enigszins) op te lossen?

Thanks!

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Goedemiddag,

Je zou om er zeker van te zijn dat alles echt goed staat even de camera kunnen resetten. Instellingen > apps > camera > opslag > gegevens wissen.

Daarnaast zou je pro modus kunnen activeren en de belichting lager zetten.

Je kan ook uit de Google Playstore Google Snapseed downloaden en zelf met de kleuren en belichting spelen nadat de foto is genomen.
Stars-Moderator-signature-800x200-patrick

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

9 Antwoorden
Oplossing
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Goedemiddag,

Je zou om er zeker van te zijn dat alles echt goed staat even de camera kunnen resetten. Instellingen > apps > camera > opslag > gegevens wissen.

Daarnaast zou je pro modus kunnen activeren en de belichting lager zetten.

Je kan ook uit de Google Playstore Google Snapseed downloaden en zelf met de kleuren en belichting spelen nadat de foto is genomen.
sawul62
Voyager
Opties

Ah... 'Pro' modus.

Ahum... Ik wist niet dat zoiets op de Samsung aanwezig was. Handig!
Heel hartelijk dank.

Daar moet wat mee experimenteren.
Oh, laatste vraag: enig idee of de settings in de Pro modus met 1 touch gereset kan worden, naar de standaard waarden. Stel voor je hebt met een paar settings zitten knoeien, WB, ISO, diafragma, etc. Dat schijnt 'ie te onthouden, maar niet altijd wenselijk.

Thanks!

0 Likes
Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
In de Camera app zit een tandwieltje voor instellingen.

Screenshot_20210815-121503_Camera.jpgScreenshot_20210815-121412_Camera.jpg
BruceH
Community Manager
Opties

Goedemorgen @sawul62,

Laat je weten of het zo beter gaat met de tips van @Patrick?

Hier vind je overigens handige tips & tricks van Experts, voor het maken van foto's: https://bit.ly/2WPZwBn

rsz-846676
sawul62
Voyager
Opties

Hartelijk dank voor de URL. Tjonge... ik moet bekennen, er gaat een wereld voor je open v.w.b. wat er allemaal kan. Dat, terwijl ik het bij een kiekje hou en accepteer dat in sommige situaties b.v. de saturatie  té  is. Gras dat haast naar verscherpt gifgroen gaat en van je schermpje knalt, terwijl de werkelijkheid het 'gewoon', enigszins dof, donkergroen is. Vroeger gefotografeerd, eigen doka. Nu nog steeds een digitale camera (Sony DSC-RX100). Een bekend euvel van die camera is dat die te koude kleuren geeft. In latere versies van dat model hebben ze dat onderkend en maakt de camera meer 'Canon-like' foto's, zoals ze dat noemden in de test (lees: warmer). Er komt misschien een moment dat je bij Samsung bepaalde profielen kan laden die overeenkomen met bepaalde types SLRs. Enfin, dat is off-topic.

Ja de tip van Patrick m.b.t. de 'Pro' modus, die ga ik de volgende keer proberen. Ik had al wel gekeken hoe het in z'n werk ging, maar nog geen gelegenheid gehad om foto's te maken. Zat nog wel met de vraag of ik de instellingen in Pro Modus met 1 druk kon resetten naar standaard (lees: naar de standard Pro Modus settings), dus niet 'alles'.

Thanks!

Patrick
Samsung Members Star ★★★
Opties
Als je uit de Playstore Snapseed download + dit YouTube kanaal erbij hebt > https://youtube.com/c/NavEditsOfficial

Dan maakt het niet meer uit hoe de camera de foto's maakt. Zolang je er maar genoeg kwaliteit in de foto aanwezig is om mee te spelen.
sawul62
Voyager
Opties

@Patrick 
Nog even - reuze bedankt voor je advies v.w.b. de Pro mode. Ik wist niet van het bestaan. Diverse hiervan malen gebruik gemaakt, daar waar de kleur van 'gewone' foto niet correspondeert met de werkelijkheid.

Links standaard (grijs is blauwachtig, kleur parket klopt echt niet)
Rechts AWB naar 5000K, dit correspondeert veel meer met de werkelijkheid.
Het is even snel-snel gedaan, misschien dat 4900 of 5100 nét wat beter geweest zou zijn, maar als ik bij de opname langs de smartphone-display naar het parket kijk, dan klopt dit aardig.
Omdat dit zo'n opvallend groot verschil is, wilde ik dit nog even aan je kwijt...  😊

2021-11-12_11-51-57.jpg

roberto007
Journeyman
Opties
scherm overbelicht bij de zon
0 Likes
MartijnK
MegaStar
Opties

Hi @roberto007, goedemiddag.

Goed dat je ons een bericht stuurt, we helpen je dan ook graag verder! Wat is het modelnummer van jouw telefoon? Staat de optie voor aanpasbare helderheid van het scherm ook ingeschakeld? 

Groeten,

Martijn

members-moderator-signature-unpk-aug23-800x200
0 Likes