24-12-2022 06:30 PM - bewerkt 24-12-2022 06:33 PM
Hallo.
Ik heb al 3,5 jaar ruim een S9,
Eigenlijk vrij snel na een bepaalde update een kansloze batterijtijd, maargoed roeien met de riemen die je hebt.
Een dag kwam ik sowieso al niet meer door na enkele maanden.
Ik heb nu 1,5 jaar terug bij de Samsung winkel tegen betaling de accu laten wisselen.
De batterijduur was al maanden weer ruk en eigenlijk niet veel beter dan met de oude batterij.
Recent dan eens voor het eerst de hele telefoon gereset en de benodigde apps los erop gezet.
Als ik nu 2 uurtjes youtube kijk is de batterij minder dan 50%, dit op wifi.
Als ik wifi, bluetooth en Always on display uitschakel en de telefoon niet of hoogstens 10 minuten gebruik geeft de telefoon een standbytijd van ongeveer 22 uur aan.
Dit heb ik ook voor bijna 20 uur laten lopen en dat kwam wel overeen met de werkelijkheid.
Nu een aantal weken later ben iktoch nieuwsgierig.
Hoe lang zou deze telefoon met software van 2022 standby moeten kunnen staan en hoe lang zou je youtube moeten kunnen streamen?
Dit o.b.v. een volle batterij.
Nu kost een batterij vervangen bij een 3rd party maar 40 euro ipv iets prijziger bij Samsung.
En die 40 euro lig ik niet wakker van.
Echter zei die winkel wel, dat de telefoon zodanig oud is dat hij met de software van 2022 nou eenmaal niet de gebruiksduur geeft waarmee hij bij lancering geïntroduceerd werd.
Deze winkel zei er ook bij 'je kan dat geld beter in een andere telefoon steken'. 🤣
Op het moment van spreken heb ik accubattery gedownload in de play store en ben ik benieuwd naar wat deze met 48 uur over mijn batterij zegt na twee laadcyclussen.
Er was ooit een bug na een update met de systeemapp 'samsung location sdk', deze app stop ik dan ook meteen wanneer ik een keer de telefoon uit heb gehad.
Ik zie verder geen gekke energieverbruikers in de instellingen staan.
Ik vind het verder een prima telefoontje, camera is goed genoeg. Snelheid is acceptabel en opslag is ook prima.
Wel ingebrand scherm door flitsmeister, maar dat merk je bijna niet.
Ik zie dan ook geen reden om een nieuwe telefoon te halen tot deze niet meer aan gaat.
Voor zover ik zie is een nieuwe telefoon met een camera die net zo goed is en dezelfde snelheid minimaal 300 euro.
Bijgevoegd batterijverbruik van nu een aantal weken na reset.
Gebruikt: 5u34 min na opladen
Scherm aan: 25 minuten.
Resterend: 64%
Ik was van de week een dagje weg naar Brussel.
Een vriend had een galaxy A33, met 5000 mah accu.
Af en toe paar keer op de telefoon gekeken, google maps paar min genavigeerd en 1,5 uur op de achtergrond maps.
Vriend had hetzelfde ongeveer.
Echter had ik 17% over aan het einde van de dag en de A33 had 87% over.
Vergeleken ons verbruik qua schermtijd en google maps en andere apps en dat leek vrij gelijk.
Bijzonder.
Ik twijfel dan ook om die 40 euro neer te leggen omdat ik eigenlijk 99% van de tijd een lader beschikbaar heb, maar het maakt me wel nieuwsgierig allemaal.
op 24-12-2022 08:24 PM
24-12-2022 11:13 PM - bewerkt 24-12-2022 11:22 PM
Dat is een heftig topic.😀
Ik heb een deel toegepast.
Thanks.
Van 3,5/4 uur naar 9 uur zou alleen wel heel veel zijn hoor. 😁
Nu ben ik nog benieuwd naar de tijden die S9 gebruikers met 2022 software behalen.
op 24-12-2022 11:42 PM
26-12-2022 02:05 AM - bewerkt 26-12-2022 02:05 AM
Eigenlijk is het niet meer dan treurig.
Met beetje internetten socials red ik wel de 3,5 / 4 uur schermtijd op halve helderheid.
Nu vandaag even flitsmeister aan voor een uur en 9 min en scherm op laagste helderheid.
Verder beetje socials en van 100 naar 14 % in 5u48 min.
Dit met een schermtijd van 2u en 31 min.
Nu snap ik dat flitsmeister en navigeren meer stroom verbruikt dan een beetje browsen.
Beide is echter treurig. 4 uur schermtijd of dit flitsmeister debacle.
2 laad en ontlaad sessies van 100 tot ongeveer 10 % toont in accubattery app een huidige capaciteit van 72 %.
Als 4 uur schermtijd zon 90% gebruikt van 2170 ma (huidige capaciteit volgens accubattery) gebruikt =
4 uur = 0,9 * 2170 = 1953 ma.
Een verse batterij van 3000 ma zou dan (3000/1953)*4 uur = 6,14 uur schermtijd leveren.
Opzich acceptabel denk ik voor een oude telefoon met relatief nieuwe software.
op 16-03-2023 11:45 PM