Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Sommige apps openen niet meer in Teamviewer, wellicht vanwege Samsung Knox

(Onderwerp aangemaakt op: 21-12-2019 03:20 PM)
716 Weergaven
JelleM94
First Poster
Opties

Ik heb een zware fysieke handicap waardoor ik geen touchscreen kan bedienen. Daarom gebruik ik al enige tijd Teamviewer om mijn Samsung Galaxy S10e met een muis te bedienen vanop mijn laptop. Dat geeft het voordeel dat ik handige Android-apps kan gebruiken zonder dat ik van toestel moet wisselen, wat ik niet zelfstandig kan.

Onlangs kreeg ik echter plots een pop-up op mijn smartphone dat ik verplicht Samsung Knox moest activeren als ik de bediening op afstand van Teamviewer wou blijven gebruiken, ik kon dus niet anders dan 'Activate' aantikken. Maar sindsdien kan ik al mijn financiële apps, zoals bv. die van mijn bank, niet meer gebruiken vanop mijn laptop. Wanneer geprojecteerd op mijn laptop via Teamviewer krijg ik nu een zwart scherm te zien in plaats van de app.

Ik ben vrij zeker dat dit aan een nieuwe beveiligingsupdate van Samsung Knox te wijten is aangezien ik wel nog zulke apps kan openen via de smartphone van mijn zus, welke geen Samsung is.

Mijn vraag is dus eigenlijk of er bepaalde instellingen kunnen gewijzigd worden zodat deze blokkering door Samsung Knox ophoudt? Of indien dat niet mogelijk is, ofdat Samsung Knox dan eventueel gedesactiveerd kan worden? Ik kon het zelf voorlopig niet vinden.

0 Likes
4 Antwoorden
KevinW
Samsung Members Star ★
Opties

Hoi Jelle,

Dit is inderdaad een nieuwe beveiligingsfeature van Samsung Knox, en ik vermoed dat Android in zijn algemeenheid ook op den duur zal volgen. Er wordt namelijk wel eens misbruik gemaakt van dit soort hulp of afstand apps, vandaar deze maatregel. Je ziet vaak dat Samsung Knox een voorloper is op wat Google later uitrolt qua Android beveiligingsfeatures.

Hier zijn op dit moment geen instellingen in aan te passen. Ik weet op dit moment eigenlijk niet of Samsung Flow, omdat deze app gebruik maakt van een andere manier van verbinding op afstand, ook onder deze beveiligingsmaatregel valt. Je zou deze app kunnen uitproberen, eventueel kan ik het op een later moment ook voor je testen als het vanwege je gezondheid te veel moeite is om dit in te stellen op twee apparaten, al zou je volgens mij het hele proces via Teamviewer op je mobiel kunnen doorlopen.

Anders is het ook mogelijk om een muis op je telefoon aan te sluiten, zodat je in elk geval wel de bankieren app kunt blijven gebruiken zonder dat je het touchscreen hoeft te bedienen, al begrijp ik natuurlijk dat dit niet optimaal is. Een Bluetooth muis kun je instellen via het Bluetooth menu, een muis op USB verbind je met de bij de S10 meegeleverde USB-A naar USB-C dongel.

kevin-sig
0 Likes
JelleM94
First Poster
Opties

Dag Kevin,

Dank voor het uitgebreide en duidelijke antwoord.

Ik heb intussen Samsung Flow geprobeerd met de drie verschillende verbindingsmethodes, maar helaas wordt ook hiermee de beveiliging getriggerd blijkbaar.

Ik begrijp uiteraard dat veiligheid belangrijk is, maar persoonlijk vind ik dat er toch enige mate van keuzevrijheid / optionaliteit zou moeten zijn. Als software-ontwikkelaar kan je immers nooit helemaal zeker zijn dat iets geschikt is voor alle gebruikers wanneer je zaken gaat blokkeren. Bovendien is het veiligheidsrisico bij een verbinding via eenzelfde wifi-netwerk of via bluetooth, wat bij Samsung Flow bijvoorbeeld het geval is, overigens nihil. Je kunt dan ook begrijpen dat ik hoop dat Android dit niet algemeen op dezelfde manier gaat toepassen in de toekomst (al zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat ze het wel gaan doen).

Bij deze dus een oproep aan mensen die werken bij Google/Android of Samsung: gelieve eens te melden bij de dienst die hiervan werkt dat zulke blokkerende veiligheidsupdates voor een kleine groep mensen hun gebruik van het toestel eventueel kan verhinderen en dat men het dus misschien beter iets minder strikt zou maken, of optioneel uitschakelbaar via toegankelijkheidsopties oid.

Als iemand nog een andere oplossing of app weet waarmee het misschien wel nog zou werken, please let me know.

0 Likes
MrRay
First Poster
Opties

Hallo Kevin, 

Nu ben ik benieuwd. Wij op werk gebruiken teamviewer om op afstand in te loggen op de mobiele telefoons. Dit doen wij om 2FA code op te halen. Ons oude toestel valt bijna uit elkaar en hebben daarom een nieuw toestel aangeschaft. De s10e. Als wij via teamviewer sommige authenticatie apps openen, dan geeft hij ook een zwart scherm op de computer, maar niet op het toestel. Heeft dit ook te maken met de KNOX beveiliging? Ik hoor het graag van je.

Met vriendelijke groet,

Ray 

0 Likes
P_P
First Poster
Opties

Hallo Ray,

Ik deel het scherm van mijn tab s6 via teamviewer op mijn computer. Tijdens het lesgeven geef ik uitleg door op pdf te schrijven. Via teams deel ik dan weer het het geprojecteerde tab s6 scherm, zodat de leerlingen zien wat ik doe.

Voor de beveiligingsupdate van samsung Knox (paar weken geleden) had ik geen enkel probleem.

Na de beveiligingsupdate kreeg bij het projecteren van het tab s6-scherm een zwart scherm. Ik had mijn tab s6 in landscape positie. Toevallig kwam ik erachter dat wanneer je een verbinding maakt met je tabletscherm in portret-positie het beeld van mijn tab s6 wel netjes wordt weergegeven op mijn computer. Ik dacht eerst dat dit een fout was van teamviewer, maar mijn oude tab s (waar al lang geen beveiligingsupdates meer voor zijn) had dit probleem niet.

Ik hoop dat Samsung hier dus iets mee gaat doen. Lijkt me gewoon een fout in Knox.
Groeten Paul

2020-05-11_15-35-05.jpg

0 Likes