op 08-05-2021 10:04 AM
Na uren draaien is de was nog steeds niet droog. Er lijkt geen warme lucht te worden geproduceerd. De machine werkt zo op het oog naar behoren. Geen foutcode, volledig display.
Alles tot in de puntjes schoongemaakt maar resultaat is nihil. Helaas is de garantie termijn 2 maanden geleden verlopen. Wat kan ik als ervaren technicus nog doen?
op 08-05-2021 01:50 PM
op 08-05-2021 02:05 PM
Hoi Patrick,
Dank voor je reactie, het gaat om de DV80K6010CW. Gekocht januari 2019.
Ik heb de zijwand eraf gehaald en nadat de machine een tijdje had gedraaid voelde ik dat de zwarte cilinder ( Compressor?) warm wordt. Helaas de lucht uit de trommel is gewoon koud.
Wat kan ik nog checken om er achter te komen wat of er defect is?
op 10-05-2021 01:53 PM
Hi @Roel50,
Welkom op de Community!
Warmtepompdrogers zijn zeer energiezuinige drogers. Ze werken met een warmtepomp. In feite kun je dit vergelijken met een koelkast, echter dan andersom. De binnenkant wordt verwarmd en een condenser wordt gekoeld.
Een warmtepompdroger werkt met lagere temperaturen, programma's duren hierdoor langer dan bij een condensdroger; dit is normaal.
Ook duurt het een half uur voordat de maximale temperatuur is bereikt en het duurt een kwartier voordat de druk van de pomp af is.
Dit betekent in de praktijk dat als tussentijds de deur geopend wordt, het een kwartier duurt voordat hij weer gaat draaien en dat het dan nog een half uur duurt voordat hij weer op temperatuur is.
Het is dus niet verstandig om tussendoor te voelen of het wasgoed al droog is.
De overige werking is hetzelfde, de luchtstroom wordt verwarmd - vochtige lucht wordt afgevoerd en afgekoeld - het condenswater wordt afgepompt naar reservoir of afvoer.
Mocht het toch niet lekker zitten, dan kun je dit het beste bij je verkoper aankaarten, in verband met de wettelijke garantie.