Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Warmtepompdroger DV80F5E4HGW

(Onderwerp aangemaakt op: 07-03-2020 08:58 AM)
2206 Weergaven
Jan8
First Poster
Opties

 Ik heb op 10 maart 2014 een warmtepompdroger (type DV80F5E4HGW) voor € 650,-- gekocht. Hij is nu kapot en Samsung biedt mij een coulanceregeling aan van maximaal door mij te betalen reparatiekosten van € 192,39 incl. voorrijden en BTW, omdat er maar een garantie van twee jaar op zit. Wij gaan er vanuit dat we het maximale bedrag moeten betalen, maar in ieder geval € 89,50 voorrijd- en onderzoekkosten. Op zich een nette regeling, maar vind toch dat je mag verwachten dat een wasdroger langer dan 3 jaar functioneert, zonder bijna 30% - bij maximale bijbetaling - van het aankoopbedrag te moeten betalen om de levensduur na 3 jaar te verlengen.

 

Wat vindt Samsung hier zelf van?

0 Likes
55 Antwoorden
TAP123
First Poster
Opties

Allen,

 

Ook ik ben de gelukkige bezitter van een warmtepompdroger van Samsung: EV70F5E2HGW/EN01.

De condensator is praktisch niet schoon te maken, blijft altijd stof bij zitten en ook vochtig / druppels. Vanalles geprobeerd, maar dit is echt een ondeugelijk ontwerp. Welke twee weken met de stofzuiger de boel uitzuigen en met een borsteltje/kwast eraf boenen. Effect is heel weinig, de droger blijft er veel langer over doen dan in het begin en gaat ook stinken naar natte was. Ik ben vanmening dat dit een fout is ontwerp is en heb besloten om nooit meer witgoed van Samsung te kopen zolang dit niet opgelost is. Ik heb ook al eens gekeken om de droger te demonteren om de condensor uitgebreid schoon te maken, maar zover krijg ik hem niet los.

 

Een tip voor anderen: enige wat bij mij nog helpt is alles openzetten (deur, filters etc) en 1-2 dagen laten drogen, uitzuigen met stofzuiger en kwast erbij om te boenen. Vervolgens met de föhn 30 min de condensor drogen en dan nogmaals uitzoeken en kwast uitvegen. Het liefste daarna nog met een busje perslucht nablazen, dan heb je weer een iets beter werkende droger voor max twee weken.

PE1957
First Poster
Opties

@LoesJ  schreef:

Beste, ik zit met hetzelfde probleem, modelcode DV71F5E0HGW/EN01 (warmtepompdroger).

Na pogingen met zacht verborsteltje, natte doek, stofzuigerkopje met en zonder borstel, droge doek, vingers etc zitten de lamellen nog altijd te zeer verstopt en blijft het lampje van filterreiniging dus flikkeren. 

 

De lamellen raken te makkelijk omgebogen, waardoor er ondanks verticale en minutieuze veegbewegingen toch vervorming optreedt.

 

Ik zou echt graag een gebruiksvriendelijke en gemakkelijkere manier weten om dit spul schoon te maken - zoals MAVS aangeeft is de huidige manier (om de 10 dagen op je knieën zachtjes borstelen zonder resultaat) echt niet handig, en dat is een ENORME understatement. 

Kan dit onderdeel trouwens vervangen worden? 

 

Loes


Beste allemaal.

Ook ik heb hetzelfde probleem. Gewapend met een hoofdlamp, borsteltje en stofzuiger ga ik de condensator geregeld te lijf. Kan er met een compressor de boel schoongeblazen worden? Achter de condensator zit de pomp voor waterafvoer.  Kan die deze prut aan? Ik ben benieuwd naar de reacties.  Groet, Pim

0 Likes
walhof
Apprentice
Opties

Het stof zal zich ophopen tussen de lamellen. Deze zullen hier zeker minder goed door werken. 

De was dat niet geheel droogt volgens programma is het gevolg.

Hoe deze goed te reinigen is is lastig te zeggen. Je kan niet IN de condensor kijken dus je weet niet hoever het stof in de condensor komt. Mocht hij de deur uitgaan richting de vuilstort, dan haal ik hem wel uit elkaar.

Bij de volgende droger zal ik zeker op het schoonmaak-proces gaan letten, de kans dat dit een Samsung word laat zich raden.

Jammer, ik had vooraf toch meer verwacht van een grote speler uit deze sector.

K-1
Explorer
Opties
Onlnags de droger opengemaakt, je schrikt je wezenloos van de hoeveelheid stof,ook op alle elektrische en warme onderdelen. Er kwam bijna een stofzak vol stof uit!
Bij mij gaat de droger niet meer aan zonder dat ik in de buurt ben en een brandmelder erboven. (Hij moet het alleen eerst weer gaan doen, want na 2,5 jaar heeft deze al de geest gegeven ondanks alle TLC die we hem hebben gegeven.
0 Likes
K-1
Explorer
Opties
Idem voor DV80M5210QW. Alle droger hebben hetzelfde systeem dus een duurdere droger zal alleen relatief meer kosten bij het vervangen wanneer deze na een paar jaar kapot is.
0 Likes
K-1
Explorer
Opties
Bij openmaken van de droger: Heeeel veel stof (na twee jaar ongeveer een centimeter op alles, ook elektrische en warme delen).
Stof zit ongeveer een centimeter in de lamellen en koekt aan waardoor de aanhechting steeds sneller zal gaan (oppervlak wordt ruw). Schoonmaken een ramp. Je zou hopen dat ze iets maken waardoor je lucht of waterdruk op de achterzijde kan zetten om het door te spoelen.
0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

@K-1, dan lijkt het alsof er in het verleden geen of weinig onderhoud is gedaan aan de droger. Heb je de tips omtrent onderhoud altijd nageleefd die in de handleiding staan?

rsz-846676
0 Likes
K-1
Explorer
Opties

Vanaf dag 1 keurig gedaan. Het milieu / kostenbesparende aspect van een warmtepompdroger zit namelijk in een efficient werkende warmtewisselaar. Als die dat niet doet is AAA binnen een paar wasbeurten een C. 

Overigens zie ik diverse keren op het forum dat de lamellen wel iets kunnen hebben.... dat is niet het geval deze zijn zo dun dat ze zelfs van een borsteltje al krom gaan laat staan van een stofzuiger. Hiervoor dus zoals al eerder werd aangegeven met een tandestoker steeds ieder lamell dat toch boog weer netjes rechtgezet. Machine is als nieuw, behalve dat hij bijna geen warmte meer geeft.

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Ik heb nog een aantal tips die ik kan meegeven:

  • Zorg dat beide filters (linksonder en in de deur) grondig gereinigd zijn. Kijk bij het filter linksonder ook nog de lamellen achter het filter na. Deze mag je schoonmaken met een afwasborstel met verticale bewegingen.
  • Zorg dat de trommel niet te zwaar beladen is.
  • Kies voor het programma ‘Extra Droog’ en zet het zonnetje op vol (bovenste).
  • Laat de timer gebruiken en laat deze op de maximale droogtijd instellen voor het beste droogresultaat.
  • Doe geen gemengde was in de trommel.
  • Gebruik geen wasverzachter bij wassen. 

Warmtepompdrogers zijn zeer energiezuinige drogers. Ze werken met een warmtepomp. In feite kun je dit vergelijken met een koelkast, echter dan andersom.
De binnenkant wordt verwarmd en een condenser wordt gekoeld. Een warmtepompdroger werkt met lagere temperaturen, programma's duren hierdoor langer dan bij een condensdroger; dit is normaal. Ook duurt het een half uur voordat de maximale temperatuur is bereikt en het duurt een kwartier voordat de druk van de pomp af is.


Dit betekent in de praktijk dat als tussentijds de deur geopend wordt, het een kwartier duurt voordat hij weer gaat draaien en dat het dan nog een half uur duurt voordat hij weer op temperatuur is. Het is dus niet verstandig om tussendoor te voelen of het wasgoed al droog is.


De overige werking is hetzelfde, de luchtstroom wordt verwarmd - vochtige lucht wordt afgevoerd en afgekoeld - het condenswater wordt afgepompt naar reservoir of afvoer.
Warmtepompdrogers variëren in capaciteit tussen de 7 en 9 kilo.

rsz-846676
0 Likes
robinnn
Apprentice
Opties

Allemaal mooie adviezen maar dit is gewoon een ondeugdelijken onbetrouwbaar apparaat. Het onderhoud in het boekje is puur theoretisch en zeker niet op de praktijk gebaseerd. De droger heeft het hier nog geen 1,5 jaar overleefd en was blij dat ik het onding af kon laten voeren. 

 

Drogers van samsung raad ik dan ook iedereen ten strengste af. Zelf een warmtepomp droger aangeschaft van een ander merk en wat een verademing. Het kan dus wel!!!

 

 

0 Likes