op 29-08-2017 09:31 PM
In 2011 kocht ik een Amerikaanse koelkast van de model RSH5UTRS1/XEF. Een maand geleden merkte ik dat de groenten in de groentela en voedingsmiddelen op de onderste plank bevroren. Hierop heb ik de koelkast leeggemaakt en zag tot mijn verbazing dat de achterwand van de onderkant bevroren was. Er zat een laag ijs op de achterwand en de ventilatiegaten. Op aanraden van de gebruiksaanwijzing heb ik de koelkast en vriezer 48 uur laten ontdooien en daarna opnieuw aangezet. Het ging enige tijd goed, maar nu is de achterwand opnieuw bevroren en begint de koelkast een ratelend geluid te maken bij het openen van de koelgedeelte. Tevens meet de temperatuur op de bovenste gedeelte van de koelkast 14 graden.
Na enig googlen op internet en het opzoeken van mijn model op de samsung website blijkt dat mijn model hetzelfde probleem heeft als de RS21, RSH1, RSH3 modellen. Eigenaren van deze modellen hebben een fabrieksfout in de koelingspaneel en met name de sensor zorgt voor problemen waardoor de koelkast begint te bevriezen en de ventilator te ratelen door ijsvorming (dit is precies wat ik ervaar). Voor deze modellen heeft Samsung Electronics Benelux een serviceprogramma gestart waarbij de eigenaren aan huis bezocht werden om een mogelijk probleem te verhelpen.
Kan ik ook aanspraak maken op deze service? Of op enige coulance met betrekking tot de reparatie van deze fabrieksfout/defect?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 06-09-2017 10:55 PM
Omdat antwoord uit bleef en na verder gegoogle blijkt dat Samsung NL weinig coulange toont met klachten over deze serie zijn we maar zelf aan de ***** gegaan. We hebben de koelgedeelte open geschroefd en ja hoor net als de andere klagers is het helemaal dichtgevroren. We hebben de boel laten ontdooien, daarna onderdeel voor onderdeel gediagnosticeerd en we kwamen tot de volgende conclusie: of de ontdooisensor aan de onderkant is defect waardoor de ontdooifunctie niet geactiveerd wordt, of de moederbord is defect waardoor het ontdooien niet gestart wordt, of het heeft met de fabrikagefout van deze serie te maken.
Voor nu werkt de koelkast weer en we gaan wekelijks controleren of het weer dicht vriest. We kunnen altijd force defrost mode proberen want de ontdooier/ evaporator werkt gewoon.
We durven dit zelf te doen omdat we technisch onderlegd zijn.
op 06-09-2017 09:03 AM
Hi @Mylena, wat ontzettend balen dat je deze problemen ervaart met jouw koelkast 😞 Ik kan me goed voorstellen dat je 'm weer wilt hebben als vanouds. Ik kan een monteur voor je inplannen, maar omdat de koelkast buiten de twee jaar fabrieksgarantie valt, zal een reparatie niet kosteloos zijn. Daarom wil ik graag eerst kijken of we dit kunnen oplossen.
Is het mogelijk voor jou om de koelkast 4 tot 5 dagen te ontdooien? Vaak is 48 uur niet genoeg om de koelkast volledig te ontdooien.
op 06-09-2017 10:55 PM
Omdat antwoord uit bleef en na verder gegoogle blijkt dat Samsung NL weinig coulange toont met klachten over deze serie zijn we maar zelf aan de ***** gegaan. We hebben de koelgedeelte open geschroefd en ja hoor net als de andere klagers is het helemaal dichtgevroren. We hebben de boel laten ontdooien, daarna onderdeel voor onderdeel gediagnosticeerd en we kwamen tot de volgende conclusie: of de ontdooisensor aan de onderkant is defect waardoor de ontdooifunctie niet geactiveerd wordt, of de moederbord is defect waardoor het ontdooien niet gestart wordt, of het heeft met de fabrikagefout van deze serie te maken.
Voor nu werkt de koelkast weer en we gaan wekelijks controleren of het weer dicht vriest. We kunnen altijd force defrost mode proberen want de ontdooier/ evaporator werkt gewoon.
We durven dit zelf te doen omdat we technisch onderlegd zijn.
op 07-09-2017 03:00 PM
Ah, fijn dat je zelf achter de oorzaak bent gekomen en dat 'ie het nu ook gewoon weer doet. Ik raad 't natuurlijk wel af om zelf aan de koelkast te sleutelen, maar buiten de fabrieksgarantie maakt dat niet echt uit. Mochten er toch nog problemen zijn, dan help ik maar al te graag!
op 17-12-2019 11:53 AM
Hoi ik heb precies hetzelfde probleem met mij koelkast
helaas vervalt alles buiten de fabrieksgarantie omdat ik de koelkast al lang heb maar nu pas problemen krijg
is dit geen fabrieksfout (ontwerpingsfout) van Samsung zelf
In Engeland zijn deze klachten door het BBC programma Watchdog (het filmpje staat op Youtube) helaas kan ik geen website erop zetten.
onderzocht waarop Samsung een extended waranty (verlengde garantie) en gratis reparatie heeft afgegeven.
is dat ook mogelijk in Nederland ?
op 17-12-2019 02:57 PM
Hi @Issy92,
Op bepaalde apparaten zit inderdaad verlengde garantie, op een specifiek onderdeel bijvoorbeeld. Je kunt het natuurlijk ook nog aankaarten bij de verkoper, aangezien je met hen een koopovereenkomst hebt gesloten.