Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

RSH1UTRS ijsvorming binnenkant

(Onderwerp aangemaakt op: 02-11-2020 02:59 PM)
1080 Weergaven
YvanVW
Pioneer
Opties

Onze koelkast is nu ongeveer 10 jaar in gebruik . De eerste 2 jaar ging alles normaal. Vanaf het derde jaar merkte ik ijsvorming op aan de binnenzijde , achterkant van de koelkast , aan de 'verluchtingsgaten' net boven de onderste glasplaat. Ik heb toen via internet gezien dat ik een aanpassingskit kon bestellen , een defrost sensor modification kit .

Ik heb dit geïnstalleerd en weer was ik goed voor een vijftal jaren. Nu komt het probleem steeds weer terug , om de 3 à 4 weken moet ik het achterste paneel van de koelkast aan de binnenzijde verwijderen om zo het ijs te verwijderen dat  rond het koelelement zit. Ik heb de sensor én de verwarmingsweerstand ( om de ijsvorming tegen te gaan ) uitgemeten en deze hebben de normale waarden. Het afvoerbuisje van het ontdooiwater is ook niet verstopt . Ik weet niet wat een Samsung monteur nog zou kunnen veranderen want alle onderdelen die achter het paneel zitten aan de binnenkant vd koelkast , lijken niet defect.  Kan iemand mij vertellen wat ik nog kan doen om de ijsvorming tegen te gaan ? 

0 Likes

3 oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @YvanVW,

Ijsvorming op de achterwand van de koelkast gaat vaak gepaard met een tikkend geluid van de ventilator. Wanneer je de deur
van de koelkast opent kan het vaak zijn dat het getik dan stopt. Ijsvorming kan veroorzaakt worden door:

1. Het aanzuigen van warme lucht de koelkast in. Hierbij condenseert de lucht, wat vervolgens kan gaan bevriezen
2. De koelkast die zijn warmte niet kwijt kan, hierdoor gaat de compressor harder draaien en kan het te koud worden in de
koelkast, waardoor het gaat vriezen.

De koelkast heeft om zich heen voldoende ruimte nodig om te ventileren. Door te ventileren kan een koelkast zijn warmte kwijt.
Een koelkast onttrekt tenslotte warmte van binnen en vervoert deze naar buiten.
De aangeraden ruimtes zijn als volgt:

1. Aan de achterkant moet er minstens 10cm aan vrije ruimte zijn
2. Aan de zijkanten moet er aan weerszijden 5cm ruimte zijn. Dit is omdat de leidingen vaak door de zijwanden heen lopen.
3. Aan de bovenkant moet er 5cm vrije ruimte zijn.
Onvoldoende ruimte kan er dus voor zorgen dat er ijsvorming ontstaat, of andere koelproblemen voor komen.

Wanneer de koelkast aan de achterkant stoffig is kan het zijn dat het apparaat zijn warmte niet goed kwijt kan. Dit heeft als
gevolg dat de compressor harder gaat werken om de koelkast te koelen, met daar weer als gevolg van dat er ijsvorming kan
ontstaan in de koelkast. Je kunt dit met een stofzuiger eenvoudig schoonmaken.

Als dit allemaal is gecontroleerd en er is geen verbetering, dan kun je nog proberen de koelkast in z''n geheel te ontdooien voor zo'n 4-5 dagen.

Helpt dit niet, dan kan er een monteur naar komen kijken.

rsz-846676

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

0 Likes
Oplossing
YvanVW
Pioneer
Opties

Na heel lang gezocht te hebben , denk ik eindelijk de oplossing gevonden te hebben. Héél simpel en eigenlijk mijn eigen fout. Heb nu al maanden geleden de koelkast ongeveer 10 cm van de muur getrokken (zoals in de gebruiksaanwijzing staat trouwens ) en blijkbaar heeft dat de ijsvorming wel degelijk opgelost ! Altijd (foutief) gedacht dat dit geen rol zou spelen maar blijkbaar wel , én een grote rol zelfs ! Opgelost dus zou ik zeggen 🙂

0 Likes
Oplossing
YvanVW
Pioneer
Opties

Tja , zo simpel had ik het wel niet verwacht . De koelkast staat immers "volledig" vrij ! Ze stond enkel  zo een 3cm van de muur maar de zijkanten en bovenkant zijn volledig vrij. Blijkbaar is het vrij zijn van de achterkant héél belangrijk...

0 Likes
8 Antwoorden
Oplossing
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @YvanVW,

Ijsvorming op de achterwand van de koelkast gaat vaak gepaard met een tikkend geluid van de ventilator. Wanneer je de deur
van de koelkast opent kan het vaak zijn dat het getik dan stopt. Ijsvorming kan veroorzaakt worden door:

1. Het aanzuigen van warme lucht de koelkast in. Hierbij condenseert de lucht, wat vervolgens kan gaan bevriezen
2. De koelkast die zijn warmte niet kwijt kan, hierdoor gaat de compressor harder draaien en kan het te koud worden in de
koelkast, waardoor het gaat vriezen.

De koelkast heeft om zich heen voldoende ruimte nodig om te ventileren. Door te ventileren kan een koelkast zijn warmte kwijt.
Een koelkast onttrekt tenslotte warmte van binnen en vervoert deze naar buiten.
De aangeraden ruimtes zijn als volgt:

1. Aan de achterkant moet er minstens 10cm aan vrije ruimte zijn
2. Aan de zijkanten moet er aan weerszijden 5cm ruimte zijn. Dit is omdat de leidingen vaak door de zijwanden heen lopen.
3. Aan de bovenkant moet er 5cm vrije ruimte zijn.
Onvoldoende ruimte kan er dus voor zorgen dat er ijsvorming ontstaat, of andere koelproblemen voor komen.

Wanneer de koelkast aan de achterkant stoffig is kan het zijn dat het apparaat zijn warmte niet goed kwijt kan. Dit heeft als
gevolg dat de compressor harder gaat werken om de koelkast te koelen, met daar weer als gevolg van dat er ijsvorming kan
ontstaan in de koelkast. Je kunt dit met een stofzuiger eenvoudig schoonmaken.

Als dit allemaal is gecontroleerd en er is geen verbetering, dan kun je nog proberen de koelkast in z''n geheel te ontdooien voor zo'n 4-5 dagen.

Helpt dit niet, dan kan er een monteur naar komen kijken.

rsz-846676
0 Likes
YvanVW
Pioneer
Opties

Alvast bedankt voor uw antwoord maar ik had deze hele uiteenzetting al gelezen op dit forum 😉 en is in mijn geval niet van toepassing. De koelkast staat 'volledig' vrij , dus rondom de maximum ruimte , er is geen enkel valse luchtaanzuiging , het koelsysteem zelf achterkant onderaan wordt om de 3 maanden gestofzuigd , er  is op geen enkel moment een tikkend geluid te horen , de ventilator kan dus perfect draaien. Indien ik de koelkast voor 4 of 5 dagen moet ontdooien heb ik wel een probleem met de inhoud er van , dus dit kan ik niet . Het zou mij trouwens ten zeerste verwonderen dat daarmee het probleem zou opgelost zijn (??) . Even een weekje ontdooien en het probleem is weg ?? Ik dacht het niet.

Zoals ik al zei heb ik de sensor én de defrost verwarmer ook al uitgetest , beide met normale waarden ...

Dus wat kan een monteur eigenlijk nog doen ? Of is er een elektronisch defect in de printplaat bovenaan (moederbord) de koelkast  ? Ik ga uiteraard ook geen monteur vragen als ik niet zeker weet dat het probleem opgelost kan geraken natuurlijk want met tijdelijke oplossingen ben ik ook niets ...

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Dat zag ik nietv terugkomen in je bericht 😉 Het kan altijd zijn dat het probleem terugkomt nadat je de koelkast hebt ontdooit. Dan is de enige optie op een monteur naar de koelkast te laten kijken.

Ik ben zelf geen monteur, dus kan ook geen uitspraken doen over wat er vervangen dient te worden. Mocht je een reparatieverzoek willen indienen, stuur mij dan een privebericht 👍

rsz-846676
0 Likes
YvanVW
Pioneer
Opties

Tja, ik zal dan maar verder doen zoals nu , m.a.w. om de 4 a 5 weken de achterwand loshalen en het ijs verwijderen. Hier moet toch een oplossing voor zijn , ik ben zeker niet de enige die dit probleem heeft voor zover ik al gelezen heb op deze en andere sites. Maar niemand heeft , wil of kan de oplossing aanbieden. In de monteur van Samsung heb ik al zeker geen vertrouwen...want zoals ik al aanhaalde : wat kan er nog vervangen worden ?

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Hi @YvanVW,

Ik ben geen monteur, dus als eerder genoemde stappen niet helpen, dan kan er het beste een monteur naar komen kijken.

rsz-846676
0 Likes
Oplossing
YvanVW
Pioneer
Opties

Na heel lang gezocht te hebben , denk ik eindelijk de oplossing gevonden te hebben. Héél simpel en eigenlijk mijn eigen fout. Heb nu al maanden geleden de koelkast ongeveer 10 cm van de muur getrokken (zoals in de gebruiksaanwijzing staat trouwens ) en blijkbaar heeft dat de ijsvorming wel degelijk opgelost ! Altijd (foutief) gedacht dat dit geen rol zou spelen maar blijkbaar wel , én een grote rol zelfs ! Opgelost dus zou ik zeggen 🙂

0 Likes
BruceH
Community Manager
Opties

Ik had al zo'n vermoeden! Fijn dat het is opgelost 👍

rsz-846676
0 Likes
Oplossing
YvanVW
Pioneer
Opties

Tja , zo simpel had ik het wel niet verwacht . De koelkast staat immers "volledig" vrij ! Ze stond enkel  zo een 3cm van de muur maar de zijkanten en bovenkant zijn volledig vrij. Blijkbaar is het vrij zijn van de achterkant héél belangrijk...

0 Likes