op 14-08-2017 03:48 PM
Onlangs (mei) hebben wij de 'Samsung DV80F5EBHGW/EN - Warmtepompdroger' gekocht. De droger lijkt prima. Geeft geen foutmeldingen en draait gewoon programma's.
Toch droogt hij de was niet. Na +/- 6 uur in de droger is het nog steeds vochtig. We hebben al vanalles geprobeerd, verschillende programma's, verschillende vullingen, meer of minder was, e.d. Niks werkt. Hij verlengt telkens het programma.
We hebben er een maker bij gehad, deze kan geen fout vinden.
Ook zijn de filters schoon en zijn de afvoeren aangesloten. Er lijkt geen water te worden afgevoerd.
Herkent iemand dit probleem? Heeft iemand tips?
Vriendelijke groetjes, Hannah
op 15-08-2017 04:56 PM
Hoi Hannah, welkom op de Community!
Een warmtepompdroger verbruikt ongeveer de helft van de energie die een condens- of afvoerdroger verbruikt. Een condensdroger blaast de vochtige warme lucht vanuit de wastrommel naar de buitenlucht. Een warmtepompdroger hergebruikt de warme lucht door deze telkens opnieuw de trommel in te blazen. Hij werkt langzamer dan de andere drogers, omdat de was op lage temperatuur gedroogd wordt. Er is bijvoorbeeld gemiddeld 2 uur nodig voor een volle was katoen. Omdat een warmtepompdroger met lagere temperaturen werkt dan een traditionele condensdroger, is het best normaal dat de kleding nog een beetje vochtig uit de machine komt.
Je kunt nog het volgende checken:
- Zorg dat beide filters (linksonder en in de deur) grondig gereinigd zijn.
- Zorg dat de trommel niet te zwaar beladen is.
- Kies voor het programma ‘Extra Droog’ en zet het zonnetje op vol (bovenste).
- Gebruik de timer en laat deze op de maximale droogtijd instellen voor het beste droogresultaat.
- Doe geen gemengde was in de trommel.
- Gebruik geen wasverzachter bij wassen.
- Open de trommel tijdens het programma niet, ook niet om te voelen of de was al droog is.
op 15-08-2017 06:56 PM
Bedankt voor het antwoord.
U geeft aan dat een volle droger er ongeveer 2 uur over zou moeten doen. Ik had dit graag gezien, ik heb bewust gekozen voor een zuinige droger en ken de detaills hierover.
Toch is mijn (ongemengde) was na 6 uur in de droger, op stand 'extra droog' en vol zonnetje nog heel vochtig (er drupt soms nog water van de kleding).
Zoals ik al heb aangegeven heb ik vanalles geprobeerd qua programma's en soorten was, zo ook alle tips die u hier hebt beschreven.
Ik droog mijn was nu telkens op de verwarming, dit is erg onhandig. Ik zou graag een andere oplossing zien.
Ik kijk uit naar uw antwoord. Ik weet er echt geen raad mee. Ik hoop dat u inziet dat deze droger niet functioneert als zal moeten.
Met een vriendelijke groet,
Hannah
op 17-08-2017 04:46 PM
Hey Hannah, zou je met een lichtje kunnen schijnen achter het condensfilter? Daar zie je als het goed is, een soort rooster. Dat mag je met een afwasborstel verticaal schoonmaken. Vaak wordt dat vergeten en dat is ook de voornaamste oorzaak van het slechte drogen. Ik ben benieuwd hoe het daarna gaat!
op 19-10-2017 10:43 AM
Onlangs een warmtepompdroger DV70F5E0HGW aangeschaft. Na diverse programma's te hebben geprobeerd ben ik er ontevreden over het droogresultaat en de tijd die dit vraagt. Wie kan mij aangeven op welke stand ik de hoogste temperatuur bereik of andere tips aan de hand doen. Ik heb een normaal huishouden met vooral katoenen wasgoed.
op 19-10-2017 12:39 PM
Hi Li2, dat is een goeie vraag en jammer dat je 'm niet goed vindt werken .. In principe heb je bij katoen een aantal standen, 'extra droog' is de stand die voor het beste resultaat zorgt. Indien je dan alsnog niet tevreden bent adviseer ik je contact te leggen met de winkel, aangezien jouw droger nieuw is en jij de koopovereenkomst met hun hebt.
op 23-10-2017 04:35 PM
op 23-10-2017 04:37 PM
op 24-10-2017 08:20 AM
Dit staat vermeld in de handleiding. Kun je voor mij even controleren of dit klopt (pagina 18)?
op 24-10-2017 10:43 AM
Ik heb de DV70M50201W. Die is mij geleverd als zijnde de opvolger van de DV70FSE2 HGW/EN. Mijn handleiding behoort bij het eerstgenoemde type. De knop daarvan kent geen "extra droog" maar alleen "strijkdroog". Ik wil nu alleen weten op welke stand of bij welk programma op de hoogste temperatuur wordt gedroogd. En als ik TIMER gebruik wat dan de hoogste temperatuur wordt. Het "volle zonnetje" behoort dan namelijk niet tot de mogelijkheden.