op 29-11-2019 02:19 PM
Beste mensen, ik heb even een vraagje:
Ik heb mijn playstation 4 op HDMI 1 op de televisie (QE55Q950R) aangeslotien. Mijn soundbar (HW-Q90R) zit via een HDMI-kabel op mijn tv aangesloten, aan allebei de kanten op de ARC aansluiting. Nu is het zo dat als ik op mijn playstation het geluidsformaat op ‘PCM’ zet (en op mijn tv staat hij dan ook uiteraard op PCM), er qua vertraging van geluid niets aan de hand is. Alleen heb ik dan geen 5.1 ervaring tijdens gamen, maar stereo. Dit wil ik natuurlijk niet, ik wil graag 5.1 geluid. Als ik dan op mijn playstation het geluidsformaat op ‘bitstream Dolby’ zet (en op mijn tv instellingen dan ook op Dolby), krijg ik inderdaad 5.1 geluid (veel voller geluid ook!). Je hoort mensen achter je lopen tijdens ‘call of duty (black ops 4)’ , en auto’s achter je langs razen tijdens ‘GTA 5’. Alleen met een enorme vertraging. Als je schiet bij Call of Duty, dan hoor je de kogel pas een seconde later. Je kunt in de instellingen van de tv en soundbar dit geluid alleen nog maar verder laten vertragen.
Ik heb geprobeerd om de playstation rechtstreeks op de soundbar aan te sluiten, en die speelt het beeld dan weer door via de ARC-aansluiting naar de tv. Resultaat: geluid op ‘bitstream dolby’ iets minder vertraagd, maar nog steeds loopt het niet synchroon. Ik heb ook het geluidsformaat op ‘bitstream DTS’ gezet in de playstation, maar dan heb ik weer geen 5.1 geluid, maar gewoon stereo.
Televisie en soundbar staan uiteraard allebei op game-mode. Ik heb het ook al geprobeerd zonder game-mode, maar dit mocht niet baten.
Op mijn oude aftandse LG home cinema set, was dit allemaal geen probleem. Ik had dat LG-set toen op mijn ‘Samsung UE55KS8000’ tv aangesloten via de ARC-aansluiting, en mijn playstation zat rechtstreeks op die televisie aangesloten. Het geluidsformaat stond toen ook op ‘bitstream dolby’ en mijn televisie gaf dit netjes als een 5.1 formaat door aan mijn LG-set, die dit zonder enige vertraging weergaf.
Het liefst wil ik de playstation op de televisie aangesloten laten. Aangezien het dan wat simpeler is om hem op te starten (omslachtig via de soundbar, dan moet je hem nog handmatig op de soundbar op het juiste HDMI-kanaal zetten). En over een jaartje komt de playstation 5 uit, die 8k ondersteunt. Net zoals mijn huidige tv (QE55Q950R). En als ik de playstation 5 dan op de soundbar aansluit, geeft die alleen maar 4k door naar de televisie.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit oplossen, ik wil heel graag kunnen gamen met 5.1 geluid zonder vertraging.
Met vriendelijke groet,
Jorrian
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 18-04-2020 01:12 PM
Nou, als eerste is die orginele hdmi kabel niet goed voor arc. Geen idee waarom maar met een nieuwe 2.0b kabel (redelijk merk) vallen de achterspeakers niet meer weg. Dan is het een kwestie van eerst een film in de app kiezen die dolby ondersteund. Die film afspelen en dan tijdens het spelen in het menu van je tv dolby plus aanklikken. Vanaf dat moment zou het standaard aan moeten staan en dus moeten werken. En uitvoer niet op pcm zetten dan :). Volgrns mijnzou het dan goed moeten zijn.
Feit is wel dat je de frontspeaker op 0 moet zetten en de achterspeakers op pkus 6 wil je er geluid uit krijgen. :).
Even proberen dus.
op 18-04-2020 01:15 PM
Centerlevel ook op 0 ?
op 18-04-2020 02:51 PM
Ja heb eerlijk gezegd zelf alles voor op -1 staan aan de voorkant. Alleen bij sommige series moet hij wel iets omhoog anders klinkt alles hard behalve de stemmen.
Maar had echt een ouderwetse onkyo versterker met een optische kabel aan de tv hangen en ondanks dat ik op die manier dus geen enkel modern audio formaat kon afspelen klonk dat setje vele malen beter dan deze hypermoderne soundbar. Altijd top geluid ook met gamen. Geluid klonk ook warmer. Ik ben geen fan van mijn huidge soundbar vrees ik maar hangt natuurlijk erg af van wat je gewend bent. vind het bij films wel echt goed verder hoor alleen qua gamen en muziek laat het echt zwaar te wensen over. Dan de geluidsvertraging als je alles via de tv laat lopen, de achterspeakers die vrij zacht klinken en het zeer beperkt instelbare geluidsbeeld zou ik nooit meer voor een soundbar gaan. wel fijn dat het er stak uitziet en je niet met een berg losse speakers zit. Dat dan weer wel. Maar vind het echt bizar dat samsung iets op de markt brengt in het topsegment en het niet goed werkt met hun eigen tv's... echt snap niet dat ze daar ook mee weg komen... je koopt op papier het beste van beste vervolgens alleen maar gepruts.... en dan ook nog het feit dat ze gewoon denken jammer voor je en helemaal nada tegemoedkomen of een oplossing aanbieden is helemaal te schandalig voor woorden. Laat de consument maar lekker schokken. Als het geld binnen is laat ze dan maar stikken. Top geregeld bij dit merk
op 18-04-2020 04:22 PM
Beste mensen , het is mij eindelijk gelukt. Soundbar Q90R geeft eindelijk Dolby Atmos aan. Tv volledig gereset, nu hoor ik echt wel het verschil 😊😊😊. Wel alleen de soundbar via Arc out tv in aangesloten. PS4 pro en digicorder aan de tv aangesloten. Nu werkt alles prima. Zelf als ik nu via de tv naar Netflix ga zien sta er nu Dolby Atmos der voor alleen 5.1. Dank u voor de tip tv resetten en Voila 😉 groetjes Alex
op 18-04-2020 05:59 PM
Nu heb ik het vlaggen nu staat er bij mijn Netflix tv app enkel 5.1 ipv de atmos ! Heel ververvelebd speakers ook al gereset maar geen succes ! Welke reset heb jij gedaan
op 18-04-2020 07:01 PM
Ik heb mijn tv volledig gereset, ps4 pro en digicorder met HDMI in de tv. En soundbar Arc out tv in HDMI. En nu werkt het prefect
op 20-04-2020 12:48 PM
Hi allemaal,
Het blijft sowieso allemaal erg omslachtig. Zelf heb ik ook de Q90R soundbar en een wat oudere tv uit 2017, namelijk de MU6400. Ik had al beregepen dat mijn tv nooit dolby atmos zou kunnen verwerken. Mijn ps4 staat direct aangesloten op de soundbar op dolby bitstream setting (het klopt trouwens dat je tv dan PCM aangeeft, omdat het geluid van je ps4 verwerkt wordt door je soundbar en niet door de tv). Een blu-ray afspelen die atmos ondersteund kan de ps4 prima verwerken en er staat dan ook atmos op mijn soundbar. De Netflix app op mijn tv geeft alleen 5.1 aan bij films zoals Mowgli, was te verwachten... (heb het 4k abonnement) MAAR! Onlangs heb ik Amazon Prime video aangeschaft en tot mijn grote verbazing stond er Atmos op mijn soundbar bij het kijken van de Jack Ryan serie. Ik vermoed dat het probleem dus bij Netflix ligt en niet bij Samsung, aangezien Amazon prime dus wel degelijk dolby atmos kan doorsturen via de HDMI ARC.
op 20-04-2020 10:56 PM
Dat is heel bijzonder volgens mij gezien tv's voor 2029 geen ondersteuning zouden moeten hebben voor atmos. Ben benieuwd hoe dat zit. Fijn om te horen dat het werkt. Hdmi 2.0 met de juiste kabel zou wel genoeg bandbreedte moeten hebben om het er overheen te sturen. Dus het is wel mogelijk inmiddels.
Ben benieuwd hoe dat zit. De netflix tv app zou het toch moeten onderstunen. Wordt steeds spannender
20-04-2020 11:13 PM - bewerkt 20-04-2020 11:14 PM
Dag allemaal ,
Soundbar werkt nu perfect bij mij.
Ik heb wel ps4 pro en digicorder aan de tv aangesloten en niet aan de soundbar anders problemen met het geluid. Netflix via Tv werkt perfect komt altijd bij films of series die Dolby Atmos hebben het logo op. Ik laat het nu zoals het is. Maar benieuwd als de PS5 uitkomt.
op 21-04-2020 09:44 AM
Welke tv heb je als ik vragen mag?