Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Soundbar hw-Q90r vertraging geluid tijdens gamen

(Onderwerp aangemaakt op: 29-11-2019 02:19 PM)
9432 Weergaven
Jorrian1990
Apprentice
Opties

Beste mensen, ik heb even een vraagje:

Ik heb mijn playstation 4 op HDMI 1 op de televisie (QE55Q950R) aangeslotien. Mijn soundbar (HW-Q90R) zit via een HDMI-kabel op mijn tv aangesloten, aan allebei de kanten op de ARC aansluiting. Nu is het zo dat als ik op mijn playstation het geluidsformaat op ‘PCM’ zet (en op mijn tv staat hij dan ook uiteraard op PCM), er qua vertraging van geluid niets aan de hand is. Alleen heb ik dan geen 5.1 ervaring tijdens gamen, maar stereo. Dit wil ik natuurlijk niet, ik wil graag 5.1 geluid. Als ik dan op mijn playstation het geluidsformaat op ‘bitstream Dolby’ zet (en op mijn tv instellingen dan ook op Dolby), krijg ik inderdaad 5.1 geluid (veel voller geluid ook!). Je hoort mensen achter je lopen tijdens ‘call of duty (black ops 4)’ , en auto’s achter je langs razen tijdens ‘GTA 5’. Alleen met een enorme vertraging. Als je schiet bij Call of Duty, dan hoor je de kogel pas een seconde later. Je kunt in de instellingen van de tv en soundbar dit geluid alleen nog maar verder laten vertragen.

Ik heb geprobeerd om de playstation rechtstreeks op de soundbar aan te sluiten, en die speelt het beeld dan weer door via de ARC-aansluiting naar de tv. Resultaat: geluid op ‘bitstream dolby’ iets minder vertraagd, maar nog steeds loopt het niet synchroon. Ik heb ook het geluidsformaat op ‘bitstream DTS’ gezet in de playstation, maar dan heb ik weer geen 5.1 geluid, maar gewoon stereo.

Televisie en soundbar staan uiteraard allebei op game-mode. Ik heb het ook al geprobeerd zonder game-mode, maar dit mocht niet baten.

Op mijn oude aftandse LG home cinema set, was dit allemaal geen probleem. Ik had dat LG-set toen op mijn ‘Samsung UE55KS8000’ tv aangesloten via de ARC-aansluiting, en mijn playstation zat rechtstreeks op die televisie aangesloten. Het geluidsformaat stond toen ook op ‘bitstream dolby’ en mijn televisie gaf dit netjes als een 5.1 formaat door aan mijn LG-set, die dit zonder enige vertraging weergaf.

Het liefst wil ik de playstation op de televisie aangesloten laten. Aangezien het dan wat simpeler is om hem op te starten (omslachtig via de soundbar, dan moet je hem nog handmatig op de soundbar op het juiste HDMI-kanaal zetten). En over een jaartje komt de playstation 5 uit, die 8k ondersteunt. Net zoals mijn huidige tv (QE55Q950R). En als ik de playstation 5 dan op de soundbar aansluit, geeft die alleen maar 4k door naar de televisie.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik dit oplossen, ik wil heel graag kunnen gamen met 5.1 geluid zonder vertraging.

Met vriendelijke groet,

Jorrian 

0 Likes
Spring naar oplossing
83 Antwoorden
Alexander_M
Voyager
Opties

@Goedniels erg complexe matrie maar je er bestaan 2 HDMI 2.0 standaarden de 2.0a en 2.0b waag er ff een Google aan en je weet genoeg. En die 2.0a heeft geen eArc sommige tv's zijn nog met de a versie uitgerust en kunnen dus niet geüpgraded worden omdat de HDMI interface de eArc internet cutie set niet heeft.

Nu weet ik niet of jouw a of b heeft.

wbt. Andere apparaten deze hebben hetzelfde probleem er wordt hdcp 2.4 is gestuurd en apparaten denkt O mooi kan lossless aan. Ook hier komt het signaal aan op de TV en gaat ook hier omtoveren naar lossy en daar is die vertraging weer.

dan je onkio daar zit een DSP in denk een aan een pc je hebt de processor en een geluids chip een dsp. Die dsp is niet zo krachtig als de I7 bv maar wel vele malen sneller in audio decoderen om dat hij hiervoor gemaakt is. Een instructie set noemen we dit.

Zie je tv is die I7 goed voor algemene taken maar blinkt nergens in uit  en je reciever heeft die DSP die alleen goed is in audio decoderen. Maar dit wel sneller doet dan die in je tv.

hoop dat het nu wat duidelijker is.

0 Likes
Goedniels
Explorer
Opties

Bedankt voor de uitleg maar feit is dat je een tv koopt uit de 9 serie en een soundbar uit de 9 serie. Samsung verkoop dit met een hoop poeha en slingerd termen van dts, admos en weet ik niet wat om je oren maar niemand verteld je dat dit helemaal niet uit dat ding komt in veel gevallen en die apparaten gewoon niet goed samen werken. 

Waarom kan je de tv niet gewoon op pass through zetten zodat hij simpel weg geen audio bewerkt. Wat je er ook in stopt maakt dan niks uit. Heel raar dat dit niet kan. Bij veel andere merken kan dat wel overgens. Panasonic phillips, en Sony echt geen probleem.

Maar stel dat die vertraging er niet in zou zitten is er nog een probleem. Als je zit te gamen klinkt een geweerschot als een explosie en zitten de buren recht overeind in bed. Je kan dit gewoon niet normaal bijstellen. Op een normale verstreken kan je de piek er uit Halen in meerdere niveaus en bij dit ding kan je daar 1 s te and voor kiezen die nog lang niet in de buurt komt.

Ook het feit dat je de achterspeakers shard moet zetten om een beetje dolby te horen is een probleem bij gamen want met dialoog klinken stemmen ook via de achterspeakers waarosor het hol klinkt. Dat heb ik echt nog nooit eerder gehad met geen 1 audio set. Dat is echt krankzinnig. Dat ding is gewoon waardeloos afgesteld.

Kijk, voor normale film klinkt het aardig. Ok, de bas is erg vlak maar verder gaat het wel. Maar voor gamen is dit ding ronduit dramatisch en dan nog niet over die vertraging gesproken.

Ik.vind echt dat dit anno 2020 niet moet kunnen en zeker niet als je twee apparaten koopt uit de zelfde serie van het zelfde merk. Dan moet dat gewoon naadloos met elkaar werken. Daar is wat mij betreft geen excuus voor. Tuurlijk hangt het af van een aantal zaken maar het gekke is, ik heb Sony, onkyo, phillips, b&w, pioneer, kenwood gehad maar sinds ik samsung heb is het gewoon ruk. Ondanks dat ze dit in heel de wereld melden en het klachten regent komt er gewoon nooit een oplossing vanuit samsung. Dat snap ik ook echt niet. Sterker nog het model wat een jaar later wordt uitgebracht heeft precies hetzelfde probleem. Je zal toch moeten toegeven dat dit bijzonder is.

Maar nogmaals bedankt voor de uitleg. Feit is dat het niet werkt en nooit gaat werken wat de technische reden ook is. Consentrn misleid worden en ik weer terug ga naar een merk wat wel snapt hoe het moet en alles wel gewoon werkt zoals het hoort. 

0 Likes
Alexander_M
Voyager
Opties

Erg jammer dat je er zo tegenaan kijkt.
Wederom de meeste problemen die je hier aangeeft lost eArc op door de metadata die het meestuurt.

Ben zelf programmeur en weet hoe complex de dingen kunnen zijn.

hier een technische uitleg over eArc en hdmi2.1:

Dit eArc was tot dit jaar nog draft en is pas sinds de hdmi2.1 spec van dit jaar definitief geworden. En kan aan de hdmi2.0 in de 2.0b spec worden toegevoegd. Dit heeft voor vertraging gezorgd. Eerder dan dat dit geen draft meer is kan Samsung eArc niet uitbrengen omdat je dan niet kan garanderen dat alles met elkaar samen werkt daar zijn de IEEE rfc's voor. Een set regel waar iedereen zich aan houd zodat alles samen werkt. Er was toen jouw 2018 en mijn tv 2019 uitkwam officieel dus nog geen eArc want de hdmi2.1 spec was nog niet af. Zou begin 2019 gebeuren maar liep uit en is 2020 geworden en toen pas kon Samsung er echt mee aan de gang.

Wil je een minder galmend geluid adviseer ik je de Gamepro mode uit te schakelen die boost de rears en standaard aan te zetten. Doe ik zelf ook. Klinkt een stuk beter.

En of jouw tv die update niet krijgt weet ik niet als hij hdmi2.0b heeft kan hij het aan dus dat ligt aan Samsung.
Kijk even in de tv info bij ondersteuning en vergelijk het nummer bij software versie wat BruceH gepost heeft dan weet je het.

0 Likes
Oplossing
Lafertin
Navigator
Opties

Ik heb het probleem bij mij opgelost. ik heb nu perfect dolby op PS4.

Ik ben op mijn tv naar instellingen gegaan ---> geluid ---> expertinstellingen ---> Formaat van digitaal geluid  en ipv auto heb ik doorloop gekozen.

EN daarna vertraging van digitaal uitvoer op 0 gezet ( stond op 100)

Nu heb ik geen vertraging 

0 Likes