08-06-2022 04:26 PM - bewerkt 09-03-2025 10:03 AM
Voor iedereen die een betere batterijduur wilt met zijn of haar Galaxy toestel heb ik een stukje geschreven wat zal helpen om langer met de batterij te doen.
Digitaal Welzijn
Helderheid
De helderheid van je scherm is de grootste verbruiker van je batterij. Dus als je altijd op 100% helderheid zit zal je accu sneller leeg zijn. Als je rond de 50% ergens zit is je scherm nog steeds prima te zien en doe je veel langer met je batterij.
Apparaatonderhoud
Smartswitch
Gebruik GEEN SmartSwitch. Dit zorgt vaak voor problemen.
Hoe maak je dan een back-up? Klik hier.
Verdere batterij optimalisaties
Het mooie aan deze methode is dat je enorm veel apps kan beperken, als je er 5 doet zal je waarschijnlijk zeer weinig merken maar als je er zoals bij mij een groot deel van alle apps zelf aanpast dan doe je wel een aantal uur langer per dag met je batterij.
Als je een wat geavanceerdere gebruiker bent met meer verstand kun je gaan naar instellingen > Apps > dan zie je in het midden > uw apps met een hele hoop puntjes en aan de rechterkant hiervan 3 streepjes met een pijltje ernaast > klik hierop en klink op systeem apps weergeven en klik dan onderaan op OK.
Wanneer je een app vind die batterij heeft verbruikt sinds de laatste keer volledig opladen dan moet je die op beperkt zetten en dan bespaar je die kostbare stroom de volgende keer als je bijvoorbeeld en dagje op pad bent en lang met je accu wilt doen.
Wat ik ook wil aanraden is om bij instellingen > apps te kijken wat voor applicaties er standaard op het toestel staan. Veel telefoons komen met voorgeïnstalleerde apps die je nooit gebruikt en veel van deze kun je uitschakelen of verwijderen. Dit zorgt voor betere batterijduur.
Ik heb onderaan in de reacties een hele lading screenshots gepost waar jullie op kunnen zien welke apps je veilig kunt uitzetten om batterij te besparen.
Onderaan in dit topic kun je in de reacties ook vragen stellen. Vraag mij gerust over bepaalde apps of je deze wel of niet kan uitschakelen. Of bijvoorbeeld of je een bepaalde app op beperkt kunt zetten of niet. Ik ben hier elke dag en ik zal alle vragen beantwoorden.
Verdere instellingen die je kunt aanpassen voor batterijbesparing
Instellingen > Google >
Apparaten en delen
Instellingen > geavanceerde functies
Bixby
Ik heb Bixby zo effectief mogelijk uitgeschakeld zodat ik er nooit last van heb.
Spaarstand
Veel mensen gebruiken spaarstand niet omdat ze denken dat ze dit niet nodig hebben op zon mooie moderne telefoon. Maar als je begrijpt wat deze functie precies doet zul je inzien dat het eigenlijk wel fijn is om aan te hebben. Met de S22 Ultra bijvoorbeeld, de Exynos 2200 de processor is echt een top processor en is heerlijk snel. Met spaarstand beperk je die snelheid tot 70% en ik zal je zeggen dat je hier echt helemaal niks van merkt. Alles zal nog steeds supersnel reageren. Alleen op de achtergrond is je processor dus met 30% beperkt en dit bespaart enorm veel batterij. Bij instellingen > Batterij en Apparaatonderhoud > Batterij > Spaarstand kun je de verschillende opties aanpassen. De enige 2 opties die ik aan heb staan zijn:
In de nieuwste Galaxy telefoons is er een 2e spaarstand toegevoegd, dit staat verstopt onder Prestatieprofiel.
Ga naar instellingen > Batterij en Apparaatonderhoud > Batterij > Meer batterij-instellingen > Prestatieprofiel en zet dit op licht. Je merkt er amper wat van qua snelheid vermindering maar je batterij gaat wel stukken langer mee.
Mijn tip is om beide spaarstanden altijd aan te hebben staan.
Op deze screenshots kun je zien hoelang ik met mijn batterij doe. Jullie kunnen ook dit soort resultaten krijgen door mijn tips te volgen.
Overige tips
Er zijn ook andere dingen die de batterij gebruiken zoals:
Bluetooth
GPS
Mobiele gegevens
Wifi
NFC
Auto Sync
AOD (Always on Display)
Edge Lightning
Mobiele hotspot
Verwerkingssnelheid (Deze optie is tijdelijk leuk wanneer je extra snelheid nodig hebt maar zou verder altijd uit moeten staan)
Dichtbij delen (Als het kan altijd uit laten)
Bixby Routines (Als het kan altijd uit laten)
Veilige Wifi (Als het kan altijd uit laten)
De functies die ik hier benoem kan je natuurlijk gebruiken als je ze wilt maar als je ze niet gebruikt zet ze dan uit. Je kunt ze altijd aanzetten wanneer je ze nodig hebt. Dingen als Bluetooth en GPS gebruik je misschien een uur of 2 uur per dag als voorbeeld, dus die hoeven niet 24 uur per dag aan te staan. Als je thuis bent of ergens waar WiFi is zet dan 4G/5G uit en zet WiFi aan. Dit scheelt enorm in batterijverbruik.
Ik wil nogmaals AOD - Always on Display benoemen. Dit gebruikt enorm veel batterij, als je dit uitzet zul je merken dat je batterij een stuk langer meegaat.
Zorg dat bij instellingen > Verbindingen > meer verbindingsinstellingen > Apparaten in de buurt uit staat. Je wilt niet dat je telefoon constant aan het zoeken is naar apparaten want dat kost stroom.
Ga naar instellingen-display en zet donkere modus aan. Dit werkt goed omdat pixels die op zwart staan minder stroom verbruiken. Op deze manier zijn grote delen van het systeem zwart in plaats van wit. Ik ben van mening dat dit fijner is voor je ogen dus dat is een win/win situatie.
Als je nog verder wilt gaan kun je ook een zwarte wallpaper gebruiken op je startscherm. Dit zal ook extra stroom besparen. Vooral op hogere helderheid bespaart dit enorm veel stroom.
Als je nog verder wilt gaan dan is er een mogelijkheid om nog meer onderdelen van je interface op zwart te zetten. Ga naar de Galaxy Store. Download de app Good Lock en dan de module Theme Park. Mijn advies is hier om zoveel mogelijk op zwart te zetten. Vergrendelscherm / Startscherm / menus / Ik zou alles op zwart zetten en voor de letters en andere dingetjes een mooi kleurtje uitzoeken zodat het er allemaal heel mooi uitziet.
Je zou eventueel ook nog in de ontwikkelaars opties van de telefoon kunnen gaan en de optie Donkere stand afdwingen aan kunnen zetten. Hierdoor worden apps die geen donkere modus hebben ook donker. Let er wel op dat als je je telefoon om wat voor reden dan ook herstart je deze optie opnieuw aan moet zetten.
En als je nog een stap verder wilt gaan kun je ook in de Ontwikkelaars opties de venster animaties uitzetten. Hierdoor lijkt je toestel ook wat sneller te reageren dus dat is wel leuk.
Deze blijven wel gewoon uit als je je toestel herstart.
Je kunt ook via instellingen > Display > Aanpasbare helderheid en Extra helderheid uitzetten en de helderheid zelf regelen. Van alle dingen op je hele toestel die batterij verbruiken is het display de grootste batterijverbruiker. Ik snap dat het soms leuk is en handig om het scherm op maximale helderheid te hebben, dat doe ik zelf ook. Maar in de meeste situaties is dit helemaal niet nodig, ongeveer de helft van de helderheid of iets minder werkt prima en dan kan je nog prima en duidelijk alles zien. Dit is dus een stukje slim omgaan met je toestel.
Verder heb ik in instellingen > Display > De resolutie op WQHD+ staan want ik wil gewoon een mooi scherp scherm zien. Als je de resolutie op FHD+ of HD+ zet zul je uiteraard nog meer batterij besparen maar dit zal er minder mooi uit zien.
Het is ook heel belangrijk dat je altijd de laatste software updates hebt geïnstalleerd voor je apps en je telefoon. Ontwikkelaars zitten niet stil zijn zijn altijd bezig met het verbeteren van de software.
Bloatware verwijderen voor geavanceerde gebruikers
Bloatware verwijderen voor geavanceerde gebruikers
Ik wil iedereen erop wijzen dat het volgende 100% op eigen risico is. Niemand kan aansprakelijk gesteld worden als je telefoon niet meer werkt of aangaat.
We gaan nu de batterijduur nog verder verbeteren.
Pak je telefoon erbij en ga naar instellingen > Info telefoon > Softwaregegevens en klik 7x op Buildnummer totdat er staat dat je nu ontwikkelaar bent.
Ga naar instellingen > Ontwikkelaarsopties en vind USB-Foutopsporing en zet deze aan.
Verbind nu je USB C kabel met je telefoon en je computer.
Je zult op je telefoonscherm een paar keer toestemming moeten geven ( Op ok drukken ect.)
Download dit https://dl.google.com/android/repository/platform-tools-latest-windows.zip voor Windows en dit https://dl.google.com/android/repository/platform-tools-latest-darwin.zip voor Apple
Pak de folder uit en zet de map op je bureaublad.
Klik naast Platform Tools met je muis zodat je de tekst selecteerd en typ vervolgens cmd.
Hierna krijg je een zwart scherm te zien op je computer, dit is de opdracht prompt.
In de opdracht prompt gaan we een paar commands invoeren.
adb devices Je ziet nu het volgende
Als je dit ziet dan is het goed gegaan.
Typ nu in adb shell
Dan zie je dit.
Typ nu in. pm list packages
Nu krijg je een hele lijst te zien vol apps en systeem apps.
Verwijder niet zomaar systeem apps want dit kan ervoor zorgen dat er dingen niet meer werken. In het ergste geval gaat je telefoon niet meer aan.
Dus als je wilt weten of je iets veilig kan verwijderen > Vraag het mij in de comments <
Nu gaan we ons enkel richten op een paar bloatware apps die batterij verbruiken.
Typ pm uninstall -k --user 0 Hierna 1x spatie en dan de naam van de package die je wilt verwijderen.
Ik zal een voorbeeld geven:
pm uninstall -k --user 0 com.samsung.android.bixby.wakeup.
Met deze command verwijder je bixby wakeup van je toestel.
Als je alle Bixby onderdelen uit deze lijst zoekt en correct intypt, heb je dus Bixby van je toestel verwijderd.
Op deze screenshot kun je zien hoe ik net nog even wat systeem apps heb verwijderd. Dit zijn apps die ik persoonlijk niet gebruik. Ook nog even de laatste Bixby onderdelen verwijderd. Mijn telefoon heeft nu niks meer van Bixby geïnstalleerd. En alles werkt prima.
Debloat list
> https://www.alliancex.org/shield/apps.html <
Dit is een lijst met systeem apps. Verwijder nooit dingen die je nodig hebt, doe goed research voordat je iets verwijderd.
Op deze manier kunnen we effectief systeem apps verwijderen. Ik wil jullie afraden om hier zelf mee aan de gang te gaan, want je toestel kan dus stuk gaan als je de verkeerde dingen verwijderd. Het is ook handig om te weten dat ADB niks permanent verwijderd, het verwijderd de apps alleen in je gebruikersaccount. Als je een fabrieksherstel doet is alles weer terug.
Wat me ook nog leuk leek om te delen is hoe je de netwerksnelheid van je telefoon een boost kunt geven! Ga naar instellingen > Verbindingen > Meer verbindingsinstellingen > Prive-DNS en voer hier in: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
Hiermee wordt ook de snelheid van je hotspot bijna verdubbeld. Ik was er zelf mee aan het spelen omdat ik niet tevreden was met de snelheid van de hotspot. Als ik bijvoorbeeld via mijn hotspot op mijn Xbox series X iets wou downloaden ging dat met hooguit 1/3 van de snelheid van mijn 5G verbinding. Met deze Prive-DNS haal ik 2/3 van de totale snelheid. Deze methode werkt ook op alle Android toestelen. Het boost uiteraard ook de snelheid van je 5G verbinding niet alleen de hotspot. Ik heb het getest met de speedtest van Ookla en met de Cloudfare DNS haal ik hogere snelheden bij Download en Upload.
Reclame blokkeren
Wat ook voor veel gebruikers zeer interessant zal zijn is een manier om de reclame op je toestel en in je browser permanent uit te schakelen. Dit kan via bovenstaande methode met Prive-DNS. Hiervoor vul je het volgende in: dns.adguard.com
Ik hoop dat dit helpt en als er vragen zijn zie ik ze wel terug in de reacties🙂
op 08-06-2022 06:39 PM
Mooi geschreven Patrick! Nice tips & tricks.
Pro tip: Het werkt ook op de meeste andere Samsung toestellen
op 09-06-2022 07:28 PM
13-06-2022 09:14 AM - bewerkt 13-06-2022 10:31 AM
Een handig topic als je de batterijduur van je toestel wilt verlengen. Bedankt voor het delen, @Patrick! 😄
op 13-06-2022 10:25 AM
16-06-2022 09:16 PM - bewerkt 24-06-2022 02:01 PM
op 19-06-2022 04:54 AM
op 21-06-2022 01:57 PM
Hi @mryass! Wellicht hebben jouw toestel en de slimme batterij ook nog even tijd nodig om te wennen en jouw gebruikspatronen te leren kennen. Zeker wanneer er een volledige back-up is geïnstalleerd, kan dat even duren.
Groeten,
Joey
op 21-06-2022 02:10 PM
op 21-06-2022 02:17 PM