op 13-12-2017 01:07 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
- Ongepaste inhoud melden
Mijn nieuwe T5 1 TB heb ik aangesloten op mijn iMac 2010 met bijgeleverde kabel naar USB. Die heeft nog een oude USB classe 2 poort.
Het overzetten van bestanden gaat traag, met ongeveer 10 MB/sec. Finder meldt: het overzetten van 750 GB aan foto's gaat langer dan een dag duren ... Ik heb het maar gestopt na 6 uur.
Daarna heb ik de schijf aangesloten op mijn nieuwe Apple Macmini 2014, deze heeft een moderne classe 3 poort, en vervolgens heb ik via het LAN de kopieactie opgezet: en ook daar gaat het langzaam, met ongeveer 15 MB/sec.
Ik heb de software van Samsung op beide macs geïnstalleerd, met de drivers. Moet ik de schijf voor apple formatteren? Ik heb de beveiliging uit.
Ik heb een SSD (van smasung in de iMac; en een HDD; de leessnelheid van deze drive is tussen de 250 en 600 MB/sec (disktest app gebruikt). De harde schijf lijkt niet de boosdoener.
- « Vorige
- Volgende »
op 13-12-2017 04:05 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 13-12-2017 04:47 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Ik heb het getest met een bestand van 6.5 GB; en direct op de nieuwe macmini gaat het sneller (kopie in iets meer dan een minuut, schrijven) maar op de iMac duurt het 5-10X zo lang. Ik heb nergens een windows machine, daar was ik vandaan gevlucht door vaak dit soort zaken . . .
op 13-12-2017 04:53 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 13-12-2017 08:29 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Maar uiteindelijk gaat het om de leessnelheid.
Mij valt de schrijfsnelheid over een oude USB 2.0 zo tegen, misschien zelfs langzamer dan een externe HD.
op 14-12-2017 01:37 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Hmm, dat is inderdaad niet vlug. Je gebruikt dus de USB-A kabel niet de USB-C versie? Verder zou ik graag willen weten welke USB-A versie er op jouw devices zit? 3.0, 3.1 of 3.1 gen2. We hebben momenteel de snelste USB versie in de T5 zitten, dus hier zou het niet aan moeten liggen.
op 14-12-2017 04:10 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Dank je Nick,
Voor de iMac en de MacMini gebruik ik de kabel met USB aan het einde.
- De iMac heeft 'Four USB 2.0 ports'. dus ik weet dat het ouder is (maar dan nog is de snelheid van schrijven laag)
- De Macmini (van december '16) heeft 'Four USB 3 ports (up to 5 Gbps)' dus dat zal 3.0 zijn. Er zijn ook twee Thunderbolt-2 poorten maar helaas ken ik geen kabel die van TB naar de T5 gaat.)
Iemand suggereerde me AFPS als file format te gebruiken op de T5 (AFPS is sneller en schijnt ingebouwde SSD support te hebben, van horen zeggen). Ik las ergens dat de Samsung T5 eigen Trim-software heeft. Ik wil liever niet experimenteren.
Zelf begin ik te denken dat de interne 1 TB HD op de iMac de bottleneck is; als ik vanuit mijn interne SSD een map kopieer op de iMac over de USB 2.0 dan duurt 6,5 GB een 2-3 min tegen 8-9 min voor de HD als bron.
Als ik vanuit de HD van de Macmini kopieer dan gaat het veel sneller (6,5 GB in iets meer dan 1 minuut) dus dan zou mij hele directory van 700 GBover gaan in zeg een anderhalf a 2 uur; dat vindt ik heel acceptabel - 6,5*8/90=ongeveer 600 Gigabit per seconde schrijven vanaf een HD.
ps. Op de iMac haalt de T5 over USB 2.0 wel een hoge leessnelheid (gemeten met Blackmagic - een video test app), het leest tegen 10Gbit/sec als ik het goed interpreteer, bij kleine en 0,3 bij grote video formaten.
Uitkomst van Blackmagic op de iMac: schrijven is traag met 31 MB/s, lezen 100x zo snel. Dit is een software test, zonder gebruik van de HD
We zien een FAIL op bijna alle schrijfpogingen alleen NTSC kan het aan.
Ik zal nog eens een snelheidstest doen op de Macmini.
op 14-12-2017 04:27 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
De bottleneck lijkt mij in alles wat je noemt inderdaad niet in de SSD te zitten, maar eerder waar je het naartoe wilt schrijven. De read snelheid is top, wat betekent dat de snelheid van de SSD goed is. Write is natuurlijk ook afhankelijk van waar het naartoe gaat.
op 14-12-2017 04:29 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
op 14-12-2017 05:11 PM
- Als nieuw markeren
- Bladwijzer
- Abonneren
- Dempen
- Abonneren op RSS-feed
- Markeren
- Afdrukken
Nick,
Ik heb geen moderne usb stick, wel een 'snelle' SDSC kaart. En een SSD.
Het gaat dan om van de kaart naar de T5 te schrijven: het volgende allemaal op de iMac 27" 2,8 Ghz, mid 2010, SSD 250 GB.
Schrijven van mijn interne Samsung SSD (echt snel, opstartschijf dus ook bureaublad) naar de T5 en dat kan ik in mijn activity monitor bekijken.
Even een snelle test: van T5 naar bureaublad (op de interne SSD): een uur voor 6.7 Gb. het start langzaam op (plaatje 1) maar dan gaat het sneller als de grote bestanden komen denk ik.
Uiteindelijk klok ik het op 8 minuut. Is 85 Megabit/sec als ik het goed kan uitrekenen.
Nou omgekeerd, van T5 terug naar bureaublad (de SSD):
Afgeklokt op bijna 14,5 min. Is is de trace:
Dat is geen hoge stream waarde.
Natuurlijk ben ik bang dat ik misschien wel de USB snelheid test ::smileysad: maar je moet toch wat.
Goed. Dat zal ik dan allemaal op de macmini met de USB 3 poort herhalen.

- « Vorige
- Volgende »