op 11-04-2022 07:43 PM
Beste mensen.
Sinds een klein jaar ben ik in het bezit van de Samsung HW-Q950T soundbar.
Ik heb deze met een mooie actie kunnen kopen en ik moet zeggen dat ik helemaal tevreden ben over het geluid. Fenomenaal!
Ook helemaal top dat je met SmartThings het geluid en de speakers kan instellen van de sb. Ook de draadlose verbinding met de subwoofer en de rear-speakers werkt top, nooit last van uitval gehad.
Deze soundbar had ik voorheen aangesloten op mijn Philips Ambilight 43PUS6401 met een hdmi-kabel in de hdmi to tv (ARC/eARC) poort van de sb naar de hdmi 1 (ARC) poort van de tv. Op deze tv had ik in hdmi 2 poort de NEXTbox van Ziggo aangesloten, op de hdmi 3 poort zat de PlayStation 5 en op hdmi 4 zat de Amiko A9Z mediaplayer. Op de andere hdmi-poorten van de sb heb ik nooit iets aangesloten gehad. Alles werkte perfect. Zo sprong de sb, tv en NEXTbox alle drie aan met de Ziggo afstandsbediening en zodra ik de PS5 aanzette, sprong deze netjes naar de goeie source en sprong ook weer terug als ik de PS5 uitzetten hdmi 2.
Nu waren we toe aan een nieuwe tv en heb ik vorige week een nieuwe Philips 50PUS8536 (The One) aangeschaft. Ik was nog aan het twijfelen of ik niet naar een Samsung tv zou gaan switchen, maar aangezien ik heel graag Ambilght op de tv wil en daar ook enkele Philips HUE producten heb aangesloten die met de Ambilght mee lichten vond ik het beter om dus voor deze tv te gaan. Zo waren er geen complicaties in combinatie met de Samsung sb, dus ging ik er vanuit dat dit met een nieuwere tv van Philips ook helemaal geen probleem zou geven.
Nadat ik alles had aangesloten zoals ik dat ook op de oude Philips tv had gedaan, zette ik alles aan en was alles in het begin prima. Totdat er na enkele minuten het geluid uitviel van de sb, even een zwart beeld kreeg van ongeveer 2 seconde en daarna het beeld weer terug kwam, maar het geluid alleen te horen was via de tv-speaker, waar de tv dat ook onder in beeld aangaf dat tv-speaker was ingeschakeld. Na ongeveer 10 a 20 seconden viel het geluid (van de tv-speakers) weer weg, kreeg weer even een zwart beeld en schakelde het geluid weer terug naar de sb, waar de tv dit ook weer aangaf onder in beeld. En dit probleem blijft zich herhalen, soms na een half uur, soms wat langer of wat korter. Ook tijdens het gamen met PS5 gebeurt ditzelfde en ook met gebruik van de Amiko mediaplayer.
Nu heb ik eigenlijk naar mijn weten alles geprobeerd wat ik kon vinden op internet om dit te verhelpen, maar het is tot nu toe nog niet gelukt.
Wat ik allemaal gedaan heb:
Tv naar de laatste firmware-versie ge-update.
Soundbar ge-update naar de laatste firmware-versie.
4 nieuwe Premium hdmi 2.1 kabels gekocht met 4K,8K, Dolby Vision, Dolby Atmos, eARC,HDR10,HDCP 2.2 & 2.3, 48Gbps van zo'n €17,- per stuk.
Deze kabels heb ik vervolgens aangesloten als volgt: PS5 op hdmi 1 (ARC/VRR)van tv, Soundbar (hdmi to tv (ARC/eARC)) op hdmi 2 (eARC)van tv, NEXTbox op hdmi 3 (ARC)van tv en de Amiko op hdmi 4 (ARC)van de tv.
Aantal instellingen van de tv veranderd en geprobeerd, denk hieraan bv; eARC uitschakelen, hdmi poorten op bypass gezet, tv speakers uitschakelen e.d.
Mocht allemaal niet baten.
Toen ben ik helemaal from scratch begonnen.
Dus eerst de soundbar een reset gegeven d.m.v. de plus en min knop ingedrukt houden totdat er 'INIT" op het display verschijnt, hierna de stekker eruit gehaald, vervolgens de hdmi kabel eruit gehaald.
Dit heb ik ook bij de tv gedaan, dus terug naar fabrieksinstellingen, reset gedaan, stroom er van gehaald en alle hdmi-kabels eruit gehaald. Hierna ook alle stroom en ander kabels uit de PS5, NEXTbox en Amiko gedaan.
Hierna heb ik een dik half uur gewacht en ben toen van voor af aan begonnen met 1 voor 1 alles weer te installeren en aan te sluiten.
Begonnen met de tv en de NEXTbox, dus hdmi erin daarna stroom er 1 voor 1 op tot dat werkte en ge-update. Daarna weer alles uit gezet, gewacht en de PS5 aangesloten op de tv, getest, weer alles uitgezet, gewacht en hetzelfde weer gedaan met de Amiko. Dit werkte allemaal perfect. Ik heb dus ook een uur tv gekeken, nog even een spel gedaan op de PS5 en de Amiko gebruikt voordat ik de Samsung HW-950T soundbar aan heb gesloten en totaal geen last gehad van zwart beeld en geluid dat wegviel.
Toen kwam het moment dat ik de soundbar ging aansluiten. Alles uitgezet, hdmi-kabel aangesloten in de hdmi to tv (ARC/eARC) poort van de sb naar de hdmi 2 poort (eARC) van de tv.
Het begin leek het goed te gaan, maar na een paar minuten sprong het beeld weer even 2 seconde op zwart, viel het geluid uit, kwam het beeld weer terug met geluid via de tv-speakers en na een 20 seconden sprong het beeld weer op zwart voor enkele seconden en schakelde daarna weer terug naar het geluid van de soundbar met weer even een zwart beeld zonder geluid.
Nu heb ik op dit moment de soundbar aangesloten met een optische (Toslink) kabel naar de tv en de (dure) hdmi-kabel er tussenuit gehaald.
Dit werkt uitstekend en ook het geluid is prima. Ook totaal geen last meer gehad van dit probleem.
Het enige wat ik nu jammer vind, is dat ik de soundbar apart moet uitzetten en inschakelen met z'n eigen afstandsbediening. Dit terwijl dit voorheen door ARC allemaal tegelijk ging met de Ziggo-afstandsbediening, waar nu dus alleen de tv en de NEXTbox aan en uit schakelt.
Allemaal niet zo erg natuurlijk, maar ik kan er toch niet goed tegen, dat dit niet gewoon kan werken met een hdmi-kabel tussen sb en tv.
Misschien zijn er toch mensen die hetzelfde probleem hebben, of misschien toch een oplossing hier voor hebben.
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 23-04-2022 09:10 AM
Gevonden dat het probleem toch in het CEC-signaal zit vanuit de NEXT-box van Ziggo naar de TV en soundbar. Ook gelezen dat een CEC-killer een oplossing kan zijn en dus voor een paar euro zo'n HDMI CEC-killer besteld en ontvangen.
Ik heb de CEC-killer nu 4 dagen in gebruik. Deze heb ik rechtstreeks in de NEXT-box gestoken en daar de HDMI-kabel in geplugd naar de TV. Ook heb ik de instellingen op tv terug gezet naar EasyLink "AAN" en de optische kabel er tussenuit gehaald.
Tot nu toe werkt dit prima en geen problemen meer gehad met zwart beeld en het wegvallen/schakelen van het geluid.
Natuurlijk blijft dit een 'workaround' aangezien ik nu de afstandsbediening van de soundbar moet gebruiken om de soundbar als eerste aan te zetten, waarna ik pas de Ziggo a.b. kan gebruiken om de NEXT-box en de TV aan te zetten. Doe ik dit niet in deze volgorde, dan krijg ik geen geluid uit de soundbar, omdat hij dan denk ik de zogenaamde "handshake" mist met de andere apparaten.
Nu vind ik dit niet zo erg om op deze manier te kunnen genieten van Dolby Atmos, maar het is ietwat omslachtig en nog steeds niet de juiste oplossing.
Dus ik hoop toch dat Ziggo hier een andere oplossing voor gaat vinden, want de CEC pulse blijkt toch niet helemaal te stoppen met de optie om "Eén knop voor aan en uitzetten" op 'UIT' te zetten.
Handig zou zijn dat de CEC-killer er tussenuit kan worden gehaald en dat alles via 1 knop aan gezet kan worden, zonder onderbrekingen of storingen...
Voor nu wel een tussentijdse oplossing..
Ik ben in ieder geval blij dat het probleem niet bij Samsung en Philips ligt.
Fijn weekend!
op 11-04-2022 10:19 PM
Goedenavond @Econz ,
Zo je misschien in een paar zinnen kunnen uitleggen wat je probleem is?
Hier is niet doorheen te komen..
op 12-04-2022 03:49 AM
12-04-2022 06:09 AM - bewerkt 12-04-2022 06:11 AM
op 12-04-2022 09:46 AM
Goedemorgen @tnc55 ,
Zou je misschien ook willen vermelden over welke tv het gaat?
Hoe is de soundbar aangesloten op de tv?
op 12-04-2022 09:58 AM
Hoi @Econz ,
Bedankt! Leest een stuk makkelijker 😉. Het gaat hier niet om een Samsung tv.
Ik heb dus geen idee wat er allemaal is in te stellen op de tv.
Je zou kunnen kijken of er een HDMI-CEC optie op deze tv zit en die inschakelen.
Anders moet je je vraag ook in een Philips forum stellen..
op 12-04-2022 06:54 PM
op 12-04-2022 07:12 PM
Hoi @Econz ,
Laat die maar zo staan. Laatst een zelfde probleem gehad. Alleen met een HW-Q800A.
Daar is het opgeloste door bij de geluidsinstellingen eARC op Auto te zetten.
Ik weet niet of je dit op jouw tv ook kunt instellen..
op 12-04-2022 08:37 PM
op 12-04-2022 08:45 PM
Hoi @Econz ,
Jammer. Als je een Samsung tv zou hebben, dan kon er even remote meegekeken worden.
Voor nu heb ik even geen tips meer. Hopelijk is het geen compatibiliteits issue.
Misschien dat Philips nog raad weet.
Fijne avond!