op 25-04-2017 02:38 AM - laatst bewerkt op 25-09-2017 02:35 PM door JoeriS
Heeft iemand een idee hoe ik mijn nieuwe tv, een qu65q7F zodanig aan mn sonos playbar kan koppelen dat ik met de smart remote het geluid kan bedienen? Ik heb geen setupbox en de sonos is via optical verbonden met de TV. Als ik mn oude AB gebruik doet ie t prima, maar met die "handige" smart remote dus niet. Moet met t feit te maken hebben dat het een radio signaal is denk ik.... heb al geprobeerd om een home cinema set te configureren, maar dat lukt niet.... Alvast THX voor t meedenken!
op 14-02-2018 02:39 PM
@JoeriSschreef:Het spijt me, we kunnen een afstandsbediening niet zomaar dingen laten doen waar hij niet voor gemaakt is. Dat de Sonos Playbar alleen reageert op infrarood is een keuze van Sonos, net als dat wij ervoor kiezen voornamelijk met RF of Bluetooth signalen te werken. Het enige mysterie is dat het eenmalig wel gewerkt heeft.. De beste tip die ik kan vinden, en die voor veel mensen lijkt te werken is het instellen van de Universal Remote, maar de mogelijkheden hiervan verschillen per model.
Hi Joeri,
Dat is niet zo. De remotes kunnen wel IR uitzenden via andere knoppen. Dat is een instelling van de universele AB. Bij een KPN settopbox kan je gewoon de kanalen wisselen via de one remote. Wat werkt met IR. Je kan ook moeilijk je product een AB voor alles geschikt noemen als het die geen IR zou uitzenden.
Overigens is het vaak dat de remotes het tijdelijk doen of bij speciale toepassingen (in mijn geval wel bij kabel TV niet bij de netflix app). Op basis van wat ik lees en de verschillende oplossingen weet ik bijna zeker dat het een software fout in de TV (en/of remote betreft).
De oplossing met de aan/uit knop drie keer indrukken heb ik geprobeerd maar kwam niet verder dan dat de Sonos nu denkt dat de aan/uit knop de volume omhoog knop is.
op 14-02-2018 03:04 PM
Ook tijdens deze opstelling maakt de AB geen gebruik van IR. De One-Connect box en dus ook de tv herkennen in zo'n opstelling de KPN Settopbox. Jij zet de tv op de juiste Source (Settopbox), daarna probeer je te schakelen -> de tv ontvangt het signaal (via BT) -> de tv zet het signaal door naar de One-Connect box -> de One-connect box zendt het signaal door naar de Settopbox.
Er zijn momenten waarop de AB wél een IR signaal uitstuurt, maar dit is alleen tijdens de installatie van bepaalde externe apparatuur. De Horizon Box vereist bijvoorbeeld een aantal IR signalen tijdens de installatie. De AB ontvangt deze signalen via internet via de tv en zet deze door richting de Horizon Box. Vanaf dit punt verder gebruikt de AB weer alleen BT.
Indien de installatie goed is verlopen kun je het ook even testen. Probeer maar te schakelen terwijl de AB niet zichtbaar is voor de tv en de externe apparaten.
op 15-02-2018 11:39 AM
Ik kan niet anders zeggen dat het nog steeds bij mij werkt. Ik zal uitleggen wat ik heb gedaan.
Mijn opstelling:
-Samsung QLED Q7F (model 2017) met firmware 1155.1 (via USB erop gezet van de nederlandse website)
-Sonos Playbar, 2 x PLay 1 en Sub met de nieuwste app versie 8.3.1 met build: 40549250 over Optical naar One-Connect
-ITV van Telfort (Arris kastje) met witte AB over HDMI
-Mac mini over HDMI
-Playstation 4 Pro over HDMI
-Sinds twee weken een IR-blaster van Marmitek (Tybe 100 USB)
Kanttekening is dat ik wel mee doe aan de Beta testing bij Sonos. Kan dus zijn dat ik iets andere software gebruik op de Sonos. Maar denk niet dat dit moet uitmaken.
Wat heb ik gedaan om het werkend te krijgen:
De sonos playbar is via de optical kabel van sonos aangesloten op de one-connect box van samsung. Vervolgens heb ik de stappen doorlopen om de samsung AB (zilvere) te connecten in het menu op de samsung (Universele AB) met de sonos. Dit gaat omslagtig omdat sonos niet in de voorbeeldmerken staat en omdat de test niet werkt. Maar goed dat maakt verder niet uit. Gewoon handmatig Sonos toevoegen, aangeven dat geluid via optical gaat en de test skippen. Volgende stap is om via de app van Sonos de AB te connecten. Hier heb ik per ongeluk een workaround voor gevonden.
Workaround Samsung AB connecten met Sonos Playbar:
Vanuit de Sonos app volg je de volgende stappen....
1. Klik op Instellingen kamer.
2. Klik op Woonkamer (+SUB+LS+RS) (heet bij mij zo omdat ik de 5.1 set heb.
3. Klik op Installatie en bediening tv.
4. Set alle opties aan: Automatisch tv afspelen (AAN), Groep opheffen in automatisch afspelen (AAN) en INfrarood signaallicht (AAN).
5. Klik op Instellen afstandsbediening.
Vervolgens start mijn workaround. Hoe omdat de aan/uit knop op de samsung AB namelijk wel een IR-signaal afgeeft. De rest niet. Dit is overigens door een samsung medewerker bevestigd ergens anders op dit forum. De aan/uit knop werkt via IR en de rest van de knoppen op de AB niet. Je kan dus bij de Sonos app faken dat je een AB hebt met IR. Hoe dan?
Volg het menu Instellen afstandsbediening en ipv dat je bij bijvoorbeeld de eerste vraag de volume knop 3 keer omhoog moet doen, klik je op de knop AAN/UIT op de samsung AB. Je tv gaat vervolgens uit. Je doet dit nog 1 of 2 keer totdat je sonos app naar het volgende scherm gaat. Vervolgens loop je alle stappen door en gebruik je alleen knop bovenaan je zilveren samsung AB AAN/UIT. Kan zijn dat je je tv wel 10 keer aan/uit moet zetten. Als je alle stappen in de sonos app hebt doorlopen geeft hij aan dat hij is ingesteld. Bij mij werkt het op deze manier, tenzij je je sonos playbar niet goed hebt gekoppeld in het menu van de samsung voor universele afstandbediening. Hier ligt uiteindelijk de oplossing als de sonos app is ingesteld met de workaround.
Belangrijk:
Wat ik heb gemerkt is dat het wel belangrijk is dat de AB de one-connect goed kan bereiken. Als je hem in een kaste weggestopt hebt werkt bijvoorbeeld bij mij de ITV van Telfort niet en kan ik de tv kanalen niet bedienen van Telfort (KPN) en tegelijkertijd de volume van de Sonos Playbar. Nu wilde ik echter wel een mijn kast dicht hebben en de one-connect box helemaal onzichtbaar maken dus heb ik een IR-blaster gekocht. Echter deze werkt niet goed met de Samsung AB (wanneer bovenstaande allemaal is ingesteld en werkt). Wat werkt er dan niet: Als de One-connectbox is weggestopt en je een ir blaster hebt aangesloten en je de samsung ab werkend hebt dan werkt alleen de volume en niet de kanaal omhoog/omlaag van de telfort itv. Dat irriteerde mij dus probeerde ik de sonos app te connecten met de witte telfort AB. Deze werkt wel goed met de IR-nblaster en de sonos playbar en itv van telfort over de IR-blaster wanneer de one-connect box weg is gestopt.
Is echter de one-connect box wel zichtbaar voor de AB dan werkt de samsung AB prima voor geluid en kanalen omhoog/omlaag. Ook de volume aanpassen op de samsung ab vanuit Netflix via de samsung netflix app en ook op de ITV van telfort, playstation 4 en mac mini. Waar het echter weer fout gaat is als ik een bleutooth headset aan de samsung hang. Ik moet dan via het samsung menu overschakelen van de playbar naar de tv-speakers en dan de headset via bleutooth koppelen. Al met al heb ik dus nog steeds zowel de samsung AB en de telfort AB nodig. Maar dat is alleen omdat ik de one-connect box heb weggestopt in een kast en de IR-blaster niet 100% werkt met de Samsung AB. Als ik de one-connectbox wel goed zichtbaar heb dan heb ik de telfort AB echt niet nodig.
Mijn advies is dan ook om bovenstaande workaround op te volgen, de one-connectbox goed zichtbaar te maken voor de samsung AB en dan moet het ect werken. Wel ervaar ik weer problemen als bijvoorbeeld een hdmi poort niet wordt gevonden en de instellingen weer weggvallen. Ik denk dat dit echt met de firmware van de samsung qled te maken heeft. Ik heb daarom ook op advies van samsung de firmware 1155.1 van de nederlandse website op een usb gezet en geinstalleerd (nog geen problemen sindsdien). Op de amerikaanse website staat al een nieuwere firmware 1156. Echter wacht ik nog even of deze neit op de nederlandse website komt om hem vervolgens dan ook te installeren, op aanraden van samsung zelf.
Heel verhaal geworden en hoop dat andere het ook werkend krijgen. Samsung en Sonos hebben zelf bij mij aangegeven dat het faken van een IR-singaal op de sonos app inderdaad kan maar hebben het zelf denk ik nog niet getest om een officiele oplossing aan te bieden of hun software en walkthrough aan te passen.
Succes,
Bart
op 15-02-2018 11:44 AM
op 15-02-2018 11:50 AM
Ik zie op het forum dat er meer mensen zijn die het is gelukt met de workaround (IR-faken). Zie hier: https://eu.community.samsung.com/t5/TV-Audio/Koppel-probleem-Qled-remote-met-Sonos-playbar/m-p/40563...
op 21-03-2018 03:28 PM
Goedemiddag,
Alle adviezen ten spijt. Wanneer de one-connect in een afgesloten kast staat werkt geen van de work-arounds. Heb de power-knop truuk gedaan en AB wordt nu herkent door sonos, maar niet met volume. Heb alle sonos instructies gevolgd, werkt allemaal niet voor volume playbar met de metalen samsung AB.
De nieuwe (versie maart 2018) one connect heeft geen IR blaster uitgang meer (dat lijkt wel expres gedaan). Had nog een IR blaster zelf en heb de ontvanger voor de one connect / zender bij sonos gebruikt, werkt ook niet. Lijkt erop dat de one connect geen IR uitzendt.
Ik heb de Q7F 55" nu een week en als ik dit had geweten had ik hem niet gekocht. Wilde zowiezo al een LG OLED maar laten ompraten door verkoper, ziet er vwb beeld ook prima uit, maar ben terug gegaan en dit probleem was onbekend. Geluid van de Q7 kan niet op tegen de sonos. Natuurlijk kan het met de sonos app het geluid regelen, maar is allemaal erg omslachtig.
Wat me mateloos irriteert is de reactie van de samsung forum medewerkers, dat het een keuze is van sonos om alleen IR te gebruiken. Volgens mij gebruikt de hele AV-wereld IR als standaard en daar komt nu dan BT / wifi bij. Dat is prima, maar stop niet met IR omdat samsung waarschijnlijk zelf een sound bar wil uitgeven (vandaar ook gestopt met de IR uitgang op de one connect?). Noem je AB geen universele AB als het met verschillende andere apparaten niet werkt.
Het is toch jammer hoe een prachtig product verstiert wordt door dergelijke beslissingen en onwil van de fabrikant. De irritatie is bij mij groter dan het plezier van de aankoop. Voorlopig geen nieuwe samsung producten voor mij.
op 25-03-2018 10:30 AM
Hallo Brandus, er is op dit moment maar 1 manier om het op te lossen door een Samsung universele afstandsbediening aan te schaffen. Dit is niet de universele afstandsbediening die bij de tv is geleverd maar een eenvoudige afstandsbediening die op de site van Samsung staat. Met deze afstandsbediening Kun je dan zowel je Qled tv bedienen als de sonos playbar. De afstandsbediening kost rond de 20 euro. Succes Hans
25-03-2018 10:44 PM - bewerkt 25-03-2018 10:44 PM
Hi Brandus, Ja, dat irriteert mij ook. Dat is toch een complete design fout. Dat kan je toch niet bagetaliseren. Ik heb een Frame TV. Hartstikke mooi maar software is niet het sterkste punt. Ik heb nog geen update gezien. Ook diverse apps die het goed doen op mijn Apple TV doen het niet goed op de Samsung. (KNIPPR en NL Ziet bijvoorbeeld).
Als er een nieuwe Apple TV komt neem ik die en hoef ik de samsung remote niet te gebruiken.
op 29-11-2020 09:17 AM
Het koppelen van de sonos playbar aan de samsung frame tv is een goed bewaard geheim. Bij mij werkt het als je deze volgorde aanhoudt:
op 27-06-2021 08:20 PM
Ik kan helemaal geen Sonos ingeven en staat ook niet in de lijst van merknaam die in mijn frame tv worden gepresenteerd. Hoe krijg je Sonos in de lijst van merknamen?