op 12-03-2019 02:44 PM
Kortgeleden heb ik een SAMSUNG TV UE32M5525 gekocht met "Digital Audio Out (Optical)".
Om het geluid te kunnen beluisteren op een koptelefoon, heb ik een omvormer
(FONESTAR FO-37DA) aangeschaft met bijbehorend kabeltje.
De omvormer heb ik verbonden middels kabel met een versterker (TV/AUX1).
Op de TV heb ik de geluidsuitvoer gewijzigd in: Audio-uitgang/Optisch.
Krijg echter geen geluid op de koptelefoon.
Moeten er nog meer instellingen worden aangepast op de TV ?
Wie kan mij helpen ?
12-03-2019 05:49 PM - bewerkt 13-03-2019 06:53 AM
Goedenavond @andreas16 ,
Dit gaat dus niet werken. Het optische signaal gaat van de tv naar bv een versterker.
Met een Toslink kabel. De Geluisdsuitvoer zet je dan op optisch out. Het geluid van de tv speakers gaat dan uit. Het volume is dan ook niet meer met de AB van de tv te regelen en moet op de versterker gebeuren.
Een omvormer (DAC) heeft alleen zin als je versterker geen optische ingang heeft. Ws alleen tulp. Op zo’n DAC zit meestal wel een 3.5 mm uitgang voor een koptelefoon. Ik ben hier in het verleden eindeloos mee aan het tobben geweest. Het zou kunnen werken, maar bij mij dus niet. Uiteindelijk een goede Marantz aangeschaft met optisch in (dus een ingebouwde DAC). Daarop mn boxen of koptelefoon aangeloten en knallen maar.
Een koptelefoon op de tv kun je eigenlijk het beste aansluiten op de 3.5 mm poort van de tv (indien aanwezig) of via Bluetooth..
op 13-03-2019 07:21 PM
op 14-03-2019 12:27 PM
Hi @andreas16 ,
Goed dat je even teruggaat naar de leverancier. Neem in iig mijn tekst mee.
Het blijft een rare manier om een koptelefoon aan te sluiten.
Om welke versterker gaat 't eigenlijk❓. Ws 1 zonder optische een optische ingang...
op 14-03-2019 05:50 PM
@DickKoster schreef:Hi @andreas16 ,
Goed dat je even teruggaat naar de leverancier. Neem in iig mijn tekst mee.
Het blijft een rare manier om een koptelefoon aan te sluiten.
Om welke versterker gaat 't eigenlijk❓. Ws 1 zonder optische een optische ingang...
Hallo Dick,
Ik ben zo vrij je bijgaand wat afbeeldingen te sturen i.v.m. mijn probleem.
Wat ik heb gedaan is het volgende:
De omvormer heb ik met een Toslink-kabeltje aangesloten op de TV.
Vervolgens heb ik de omvormer (FONESTAR) vanuit de uitgangen: Audio R/L Output
verbonden (2 tulpstekkers/male) met de versterker (aansluitbus D = TV/Aux1).
Ook hier met 2 tulpstekkers/male.
De omvormer sluit ik aan op het spanningsnet en ik zet de TV op: Audio-uitgang/Optisch.
De koptelefoon plug ik in op de versterker. Maar ik krijg geen geluid. ??????
De versterker heeft geen optische ingang. Het ding is al meer dan 30 jaar oud, maar hij
doet het nog prima bij het gebruik van de platenspeler en de cd-speler. Ook met koptelefoon.
Met vriendelijk groet,
Andreas
Samsung TV UE32M5525
versterker
Omvormer
14-03-2019 06:16 PM - bewerkt 15-03-2019 12:01 PM
Hoi @andreas16 , Andreas,
Uiteraard bedankt voor de duidelijk foto's! De leverancier kan wel zeggen dat 't moet werken. Nu blijkt dus van niet.
De versterker is, sorry dat ik het zeg, uit het jaar 0. Met alle respect natuurlijk.
Ik had een hele mooie NAD C350. Ook bejaard. Ik heb daar de meest dure DAC's tussen gezet, maar niets werkte.
Zelfs de AudioQuest Beetle. https://www.bol.com/nl/p/audioquest-beetle/9200000082417603/
Waarschijnlijk wordt dit op die oude beestjes niet ondersteund. Mijn advies: koop een mooi versterker.
Bijvoorbeeld die ik heb: https://www.coolblue.nl/product/628000/marantz-m-cr611-zwart.html
Uiteraard zijn er meer, maar let goed op de aanwezigheid van een optische aansluiting.
Gebruik die je nu hebt alleen voor de platenspeler en de cd-speler.
Dit bespaart je een hoop ergernis. Of koop een Bluetooth koptelefoon. Goedkoper dan een nieuwe versterker..
Ik had je nog niet naar een belangrijk item gevraagd. Wat is de Volledige Model Code van de tv?
Deze staat op de sticker achterop de tv en moet eindigen op XXN.
Ik heb het vermoeden dat dit geen Benelux model is. Ik vind hier namelijk niks over terug.
Waarschijnlijk eindigt de Model Code op XXC..
op 16-03-2019 08:55 PM
Hoi Dick, 2e poging tot verzenden
Om met het laatste te beginnen, op de factuur staat: UE32M5525AKXXC.
Dat het geen Benelux-model is kan kloppen. Ik woon in Spanje en is hier gekocht.
Wat een Bluetooth-koptelefoon betreft: ik heb daar ook aan gedacht en daarom
(een tijdje terug) wat gegoogeld om te zien hoe je zoiets moet aansluiten e.d.
Ik kwam toch nog wel wat minder positieve reacties tegen wat betreft gebruik Bluetooth en
koptelefoon. Zo las ik dat er vertraging kan optreden, waardoor de lippen niet synchroom bewegen
met het geluid. Ook zou je een externe bluetoothzender/transmitter nodig hebben.
Is dit allemaal niet veel gedoe ? Ik heb zo mijn twijfels, dit gelezen hebbende.
Iemand informeerde me ook dat je de koptelefoon mogelijk rechtstreeks aan de omvormer
zou kunnen koppelen via een tussenkabeltje met stekkers: tulp-male/jack female 3.5.
Maar dan zit je weer met het geluid, dat je dan niet zonder meer kunt wijzigen.
Trouwens op grond van jouw informatie, moet ik toch nog maar eens goed nadenken over
wat ik doe.
Vriendelijke groet,
Andreas
PS. Dit bericht heb ik 2 dagen terug ook al aan je gezonden, maar ik kreeg een bericht
van de "Postmaster", dat het bericht niet bezorgd kon worden ??? Ik probeer het nu
weer.
17-03-2019 09:32 AM - bewerkt 19-03-2019 10:35 AM
Hola @andreas16 , Andreas,
Dat je in Spanje woont, wist ik natuurlijk niet 😉! Het introductie jaar van de tv is 2017.
Over een buitenlandse code maak ik me altijd zorgen.
Vaak worden hier gemodificeerde tv’s verkocht met vervelend gevolgen.
Een bluetooth koptelefoon gaat niet werken, want er zit geen bluetooth op je tv.
Je hebt dan inderdaad een bluetooth transmitter nodig, maar die kun je weer niet aansluiten.
Dit door het onbreken van 3.5 mm audio uit op de tv waarop je deze moet aansluiten
Bovendien, als ie er wel op zou zitten, wordt de latency met zo’n ding alleen maar erger.
Rechtstreek aansluiten op de DAC heeft ook geen zin, omdat je dan, zoals je zegt, het geluid niet kunt regelen.
Ik ben bang dat het toch een nieuwe versterker moet worden.
Ik kan natuur niet in je buget kijken, maar het is de beste optie.
Hier moet je natuurlijk zelf over beslissen.
Neem er wel 1 met optisch in en koptelefoon aansluiting.
Succes met nadenken en laat me even weten welke keuze je gemaakt hebt.
Que tengas un buen dia!
op 20-03-2019 07:58 PM
Hallo Dick,
Zondag j.l. heb ik nog gereageerd op je bericht, maar ik kreeg weer het signaal van de
"Postmaster" dat de mail niet kon worden afgeleverd, daarom probeer ik het nu even weer.
Als ik een nieuwe versterker zou kopen met een "optische ingang" en een "uit" voor een
koptelefoon, heb ik dan nog een omvormer nodig, of kan ik rechtstreeks aansluiten van
TV naar versterker met een Toslink-kabel ?
Un saludo,
Andreas
20-03-2019 08:13 PM - bewerkt 21-03-2019 10:15 AM
Hoi @andreas16 , Andreas.
Als je een versterker koopt met optisch in kun je het geluid van de tv doorlussen naar je versterker.
Als die een headphone aansluiting heeft, zoals die van mij, heb je geen omvormer meer nodig.
Gewoon een koptelefoon erin prikken. De geluidsuitsvoer van de tv op audio optisch out zetten.
Niet het volume meer regelen met de AB van de tv (kan niet meer), maar met de versterker.
Zie hier nogmaals mijn versterker, wat natuurlijk geen verplichting is. Ik heb er veel plezier van en is niet zo duur.
Hij is 120 watt en geeft dus 60 watt per kanaal. Is zat. Ik heb zelf 2 mooie Mission Boxen die 200 watt aankunnen.
Meer dan voldoende om de buren te pesten, 🙉🔊.
Nogmaals suc6 met je keuze!
Kijk maar wat je doet. Hierbij:
https://www.coolblue.nl/product/628000/marantz-m-cr611-zwart.html
Als je het plaatje vergroot, zie aan de voorkant de Phones uitgang zitten (3.5 mm)
Er zijn ook tussenstukjes om te verlopen naar 6.3 mm...