Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Kan een soundbar automatisch starten zonder HDMI-ARC aansluiting?

(Onderwerp aangemaakt op: 20-12-2023 12:03 PM)
1094 Weergaven
RoMa1953
Journeyman
Opties

Hallo,

Ik heb een oudere TV, de EU32C8700. Deze heeft 4 (Anynet+) HDMI-CEC aansluitingen en een optische aansluiting, maar geen Bluetooth. En hoewel een van Samsung afkomstige specsheet uit 2022 stelt dat er ook ARC-functionaliteit zou zijn, heb ik het toestel daarop niet kunnen betrappen, er staat ook geen ARC aanduiding bij de HDMI poorten.

De TV ontvangt z'n signaal van de Amino Area 7 tuner. Die heeft een HDMI 2.0 aansluiting. Er is niet aangegeven dat deze ARC functionaliteit heeft, maar HDMI 2.0 zou  wel CEC moeten ondersteunen.

Ik wil een soundbar aanschaffen, bijvoorbeeld de HW-Q60C. Momenteel moet ik al 2 apparaten afzonderlijk aanzetten: de Tv en de tuner. Daar moet de soundbar niet nog eens bij komen, die moet automatisch aan. Ik zie 2 opties:

1) De soundbar wordt via een HDMI kabel met de TV verbonden, de TV moet via de CEC functionaliteit de soundbar aanzetten.
De tuner is via een tweede HDMI rechtstreeks aangesloten op de TV.
De soundbar ontvangt z'n geluidssignaal via de optische kabel van de TV of de tuner. 

2) De tuner koppel ik via HDMI aan de soundbar, en via de Video Pass Through mogelijkheid van de soundbar sluit ik de TV aan. De optische verbinding kan dan achterwege blijven.

Ik twijfel of Optie 1 gaat lukken, de TV is er ook al nooit in geslaagd om de Samsung HT-D5000 die ik had aan te zetten (wel uit, via Anynet+), maar in dat geval hoop ik dat optie 2 werkt.

Graag jullie zeer gewaardeerde mening, of andere opties. Ik ben nog maar net aangemeld bij deze community, maar bij het zoeken naar soortgelijke problemen (en oplossingen) zag ik dat er aardig wat expertise aanwezig is.

0 Likes
3 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemiddag @RoMa1953 .

Optie 1 valt sowieso af, want Anynet+ (HDMI-CEC) werkt niet via een optische kabel. Alleen via HDMI.
Net nog even zitten zoeken voor het ARC verhaal. De info die ik stuurde kwam van internet.
Dat verhaal zou dus niet kloppen. Zie plaatje .
Ik heb een handleiding gevonden waarin staat dat HDMI 2 gelabeld is als HDMI (ARC). Zie :
https://www.manua.ls/samsung/ue32c8700/manual?p=46  Optie 2 zou dus mogelijk moeten zijn.

Scherm­afbeelding 2023-12-20 om 12.52.04.png

signatureee
Groet, Dick

RoMa1953
Journeyman
Opties

Hallo Dick, prachtig dat je mee zoekt naar een oplossing, bedankt. Om met dat plaatje in het on-line manual te beginnen: Dat toont niet helemaal de aansluitmogelijkheden van mijn TV. Ten eerste heeft mijn TV wel een optische uitgang, terwijl het plaatje een adapter toont om een optisch signaal te krijgen. En ten tweede toont dit plaatje bij HDMI #2 de tekst "ARC". Dat staat weer niet op mijn TV. Zal wel weer een andere versie van de UE32C8700 zijn, iets met die lettertjes achter deze modelaanduiding! Maar evengoed ga ik wel proberen of die HDMI poort toevallig toch ARC is.

En dan over je opmerking dat optie 1) niet gaat werken: Ik schreef daar ook dat ik een HDMI kabel van de TV naar de sounbar wil leggen. Puur voor de (hopelijk aanwezige) CEC functionaliteit en eventuele andere Anynet+ functies.

En anders doet optie 2) het hopelijk wel, mogelijk is die zelfs te prefereren (1 kabel minder nodig).

Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @RoMa1953 ,

Geen dank! Hopelijk gaat e.e.a. werken.

Houd je ons op de hoogte?

Fijne dag!

signatureee
Groet, Dick