op 07-12-2020 09:45 AM
Recent heb ik een Q800T soundbar aangeschaft en die aangesloten op mijn eveneens nieuwe Q80T 55inch TV van Samsung.
De soundbar klinkt geweldig wanneer ik deze gebruik via een app op de tv (zoals youtube, spotify, Primevideo, Netflix etc).
Echter bij gewoon TV kijken klinkt het geluid vervormd, haast blikkerig. Vooral wanneer er gesproken wordt. Tevens moet ik het volume flink hoger zetten (bij de apps is volume 10 al hard genoeg, bij TV kijken moet deze minstens op 20 om hetzelfde niveau geluid te krijgen).
Ik heb de soundbar al terug gezet naar fabrieksinstellingen (dat er INIT in het display komt te staan) maar dat hielp ook niet.
De bekabeling zit goed aangesloten. Hij is verbonden via eARC (en in het menu van de tv kan ik kiezen voor TV+Soundbar of alleen soundbar maar dat maakt voor het geluid niet uit).
Als ik alleen mijn TV speakers gebruik klinkt dat geluid wel gewoon normaal (als in niet vervormd, maar uiteraard klinkt dat geluid niet zo mooi als uit een soundbar)
Ik zou dus echt niet weten waar dit probleem zou moeten zitten? Wat kan ik hier mee doen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 30-01-2022 04:08 PM
Hallo, ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar ik heb ook de set Q800T in combinatie met tv QE55Q70TALXXN. Ook ervaarde ik het blikken geluid waar je het over hebt. Vanalles geprobeerd zo als iedereen hier, maar ik heb bij instellingen het formaat van digitale geluidsuitvoer op PCM gezet i.p.v. op auto of doorloop. En ik moet zeggen dat t naar mijn idee nu wel verholpen is. Misschien heb je er nog wat aan.
Groetjes harald van brakel
op 09-12-2020 09:12 AM
Hi @Timooo,
Welkom op de Community.
Is de TV up-to-date, evenals de soundbar? En hoe kijk je precies TV? Via een decoder of Ci+ module?
op 09-12-2020 11:48 AM
Hoi! De TV is Up to date, de soundbar weet ik niet, hoe controleer ik dat?
Ik kijk via een CI+ module inderdaad. Diezelfde module deed het in mijn vorige tv met soundbar (beiden van Sony) overigens prima.
op 10-12-2020 12:12 PM
op 10-12-2020 05:22 PM
Bedankt. In de SmartThings app staat dat de laatste software geinstalleerd is. Tevens staat ie op automatisch updaten dus dat moet wel goed komen.
Ik schreef eerder dat het geluid bij andere apps niet vervormde maar gisteren merkte ik dat via Prime Video stemmen ook vervormden. Wanneer er gesproken wordt zonder verdere geluiden/muziek op de achtergrond klinkt het vervormd. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar het klinkt blikkerig, of alsof er een robot effect over zit. Geluidseffecten/muziek etc klinken gewoon goed verder.
Dus het probleem zit hem niet echt in het TV signaal maar echt de soundbar zelf. Met de soundbar uit klinkt alles gewoon OK.
Alle geluidsinstellingen staan gewoon op standaard. Ik hoop dat je me kan helpen want ik vind dit niet OK voor een soundbar van ruim 500 euro eerlijk gezegd...
op 14-12-2020 10:40 AM
Ik wil je toch eens vragen om een andere HDMI-kabel te proberen. Een hoogwaarde HDMI-kabel kan al veel verschil maken.
Heb je overigens al in de instellingen van de TV gekeken bij geluidsuitvoer? Hier kun je ook nog bij de expertinstellingen een hoop aanpassen, maar ik denk zelf dat het aan de HDMI-kabel ligt. Kun je trouwens eens een voorbeeldvideo meesturen waarop het vervorde geluid te horen is?
14-12-2020 04:49 PM - bewerkt 14-12-2020 04:51 PM
Ik gebruik gewoon de HDMI kabel die is meegeleverd bij de soundbar. Wil je nu zeggen dat jullie slechte kabels meesturen? 😅
Die video ga ik maken voor je.
In de instellingen kan ik helaas niet veel veranderen.
De Equalizer is volledig vergrendeld op de bass en high na (dus de 2 uitersten).
Verder kan ik de soundbar op Adaptief, surround, gaming, standaard zetten, het geluid verandert ook wel maar de vervorming niet.
op 14-12-2020 04:57 PM
Op video is het helaas niet zo duidelijk te horen als hoe het werkelijk is.
op 15-12-2020 11:14 AM
Goed, ik heb 2 andere hdmi kabels geprobeerd. Een minder hoogwaardige kabel deed het helemaal niet, de hdmi kabel die ik bij mijn vorige soundbar set gebruikte gaf helaas weer dezelfde vervorming.
De soundbar heeft ook nog een mogelijkheid om via WiFi (vanaf de tv) geluid af te spelen. En ook dan is de vervorming aanwezig. Ik denk dat ik dus met zekerheid kan stellen dat het niet aan de hdmi kabel ligt.
op 15-12-2020 11:34 AM
Ben toch eens nieuwsgierig of er iemand kan zeggen welke HDMI kabel het beste is,