Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

Geen meerkanaals geluid op optische uitgang (QE75QN800BTXXH)

(Onderwerp aangemaakt op: 23-03-2023 03:00 PM)
308 Weergaven
ArtPhoto
Journeyman
Opties

Hallo,

Ik krijg geen meerkanaals geluid uit de optische uitgang van mijn One-Connect-Box (QE75QN800BTXXH).

Bij settings kan ik alleen maar PCM selecteren.

Aangesloten Blu-Ray speler op onbewerkt signaal gezet, zonder resultaat.

Bij tv kijken via CI+ module (Ziggo) geeft de uitzending wel 5.1 weer, maar helaas niet via optische uitgang te selecteren.

Zelfs bij films via Netflix in 5.1 kan ik dit niet selectere op de uitgang.

De enige optie is Auto of PCM. Dolby, DTS of 5.1 enz staan er niet eens bij.

Weet iemand hier een oplossing voor. Het geluid van de tv luidsprekers laat nogal te wensen over.

Bedankt, Ron.

0 Likes

1 Oplossing


Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
ArtPhoto
Journeyman
Opties

Hallo Dick,

Eindelijk de hulp op afstand gehad. Communicatie ging vrij stroef omdat ik natuurlijk al eea had uitgeprobeerd. Uiteindelijk begrepen we elkaar en hadden we dezelfde conclusie, er zit een fout in de software.

De tv software is op afstand gereset en helemaal op nul gezet. Na het opnieuw opstarten heb ik diverse settings moeten aanpassen/instellen.

Eindconclusie: Ik heb nu Dolby Digital 5.1 uitgang op de optische aansluiting (staat in het display van mijn versterker).

Wat wel nog vreemd is, ik heb nog steeds maar 3 keuze opties (PCM, AUTO, Doorloop). Om Dolby Digital 5.1 te krijgen moet je de uitvoer keuze op Auto zetten.

Verder wil ik toch nog even vermelden dat het geluid uit de tv-luidsprekers erg tegenvalt. Ik had hier eigenlijk veel meer van verwacht. Volgens de beschrijving zitten er 8 luidsprekers in met een vermogen van 70 Watt RMS inclusief subwoofer. Mijn kleine bluetooth speaker van Bose (Revolve II) klinkt beter en voller.

Groet en bedankt voor deze leuke leerzame chat, Ron.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

12 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemiddag @ArtPhoto , Ron,

Dit is geen Benelux model, maar een gemodificeerde buitenlandse tv (Hongaars model).
De Benelux Model Codes eindigen altijd op XXN en niet op XXH. Een grijze import tv:

https://www.satellitemagazine.com/artikelen/waarschuwing-let-op-bij-stuntaanbiedingen-televisies/

Waar is deze tv aangeschaft? Over welke blu-ray speler gaat het?
Gaat het over het geluid via de tv speakers of aangesloten geluidsapparatuur?

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
ArtPhoto
Journeyman
Opties

Hallo Dick, bedankt voor je snelle reactie.

De tv heb ik gewoon in Nederland gekocht bij Plasmavisie uit Barneveld. Is er opzet in het spel ? Wat moet ik doen.

De aangesloten Blu-Ray speler is een Samsung BD-C6900/XEN. Diverse settings geprobeerd maar zonder resultaat.

Netflix geeft aan dat de film in 5.1 kanaals audio is. Een tv uitzendig via Ziggo CI+ module (v1.3) geeft ook aan 5.1 kalaans audio.

Ik wil via de digitale optische glasvezel aansluiting mijn surround versterker aansluiten zoals ik dit ook had bij mijn oude Samsung tv (UE40C7700WSXXN).

Helaas is er alleen een PCM signaal (2 kanaals stereo). Ik wil eigenlijk een DTS (meerkanaals audio) hebben.

Als ik meerdere verhalen lees lijkt het erop dat er alleen een DTS signaal wordt uitgestuurd via de HDMI eARC aansluiting. Klopt dit ?  Dan hoeven we niet verder te zoeken naar een oplossing. Tenzij er een software updat gaat komen.

PS: Mijn huidige software versie is 1421

Groet, Ron.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemorgen @ArtPhoto ,

Plasmavisie staat bekend om het verkopen van dit soort tv's. Verder niks mee.
Er is alleen doelbewust, gebaseerd op de onwetendheid van de klant, een verkeerd product geleverd.
Ik kan je nog geen antwoord geven, want je vergeet door te geven over welke surround versterker het gaat.
Een optische audioverbinding ondersteunt gecomprimeerd Dolby Digital of DTS 5.1.

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
ArtPhoto
Journeyman
Opties

Hallo Dick,

Ik gebruik een Yamaha versterker type RX-V1300RDS. Deze ondersteunt bijna alle audio formaten zoals PCM, Dolby Digital EX, DTS ES, DTS 5.1, Cinema 7.1 en 96kHz sampling. In het display geeft hij aan wat het formaat is. In mijn geval is het PCM 2 kanaals stereo. Ik kan me dus niet voorstellen dat het probleem aan mijn versterken ligt.

Ik kan natuurlijk het audio signaal van mijn Blu-Ray speler rechtstreeks op mijn versterker aansluiten. Maar dan heb ik nog altijd geen surround (5.1) met het kijken naar een Netflix film. En het kijken naar Blu-Ray films is ook niet meer van deze tijd.  😊

Groet, Ron.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Hoi Ron, @ArtPhoto ,

Deze receiver is ook niet meer van deze tijd (2002) 😉. Heb je ook Auto geprobeerd?
Zijn de opties DD+ en DTS greyed out of gewoon niet aanwezig?
Kan ook zijn dat het komt omdat het een grijze import tv is.

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
ArtPhoto
Journeyman
Opties

Hallo Dick,

Yep, de versterker is idd niet het nieuwste model maar is zeker nog niet aan vervanging toe.

Bij digitale geluidsinstellingen heb ik alleen maar de keuze tussen PCM en Auto. En in het grijs Doorloop.

Dus heeft het dan te maken dat het een grijze import tv is. ? Zo ja, hoe zeker ben je hiervan. En kan ik de leverancier hierop aanspreken.

Groet, Ron.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Hoi @ArtPhoto , Ron,

Doorloop is alleen beschikbaar wanneer de invoerbron HDMI is en de ontvanger via HDMI-eARC is aangesloten.
DTS en DD+ zouden daar ook greyed out moeten zijn. Van Plasmavisie hoef je niet veel te verwachten.
Zoals ik al zei, is er in principe technisch niets mis mee, maar ik heb altijd m'n twijfels als er met zo'n tv gerommeld is.
Je zou er nog remote naar kunnen laten kijken. Zij kunnen dan kijken of er iets aan te doen is.
Het kan gebeuren dat het afgewezen wordt, om dat de receiver geen Samsung product is.

https://www.samsung.com/nl/support/remoteservice/

Op de site staat aangegeven wat het inhoudt en hoe je dit moet aanvragen.
Bovenin wel eerst op SMART TV’s klikken en daarna naar beneden scrollen.

signatureee
Groet, Dick

Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemorgen @ArtPhoto , Ron,

Heb je al een afspraak met Hulp op Afstand kunnen maken?

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
ArtPhoto
Journeyman
Opties

Hallo Dick,

Nee nog geen tijd gehad om online te gaan. Ik laat je zeker weten wat hier uitkomt.

Ik heb wel wat anders ontdekt. Ik heb een soundbar (JBL) geleend om te checken of de HDMI eARC aansluiting wél werkt.  En ja, het werkt als je ook op de sound bar de HDMI ARC aansluiting gebruikt.

Tevens werkt dan ook de SPDIF aansluiting op Dolby Digital 5.1 kanaals. Mits de uitvoer op Auto staat. Bij PCM gaat deze weer over op 2 kanaals. Doorloop staat ook nog in het rijtje, maar is niet te selecteren (grijs). Helaas nog steeds alleen maar deze 3 mogelijkheden beschikbaar.

Dus om de SPDIF aansluiting op meerkanaals te gebruiken moet er ook een soundbar op de HDMI eARC aangesloten worden. Is dit normaal.?

Zou een HDMI eARC/ARC optical converter ook werken? Te koop bij amazon voor €30 van het merk REI.

Groet, Ron.

0 Likes