Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

QLED: Q6FAM (2017) ondertitels en local dimming

(Onderwerp aangemaakt op: 24-06-2018 12:19 PM)
11255 Weergaven
RafL
Pioneer
Opties

Probleem:

Recent een Q6F aangeschaft en in sommige series / films wordt het scherm steeds opgelicht bij de ondertitels. 

Dit is echt storend zeker voor een nieuwe tv waar je toch een goede kijkervaring van verwacht...

Het gekke is dat het lijkt af te hangen van "soort" ondertitel dat men gebruikt heeft bij de serie/film. Voorbeeld bij een star wars: return of the jedi heb je ook een donkere scene maar daar heb ik het niet voor...

Is dit iets wat in latere firmware update aangepakt kan/gaat worden zodat ondertitels beter herkend kunnen worden waarop local dimming niet reageert, is er een andere oplossing of is het een probleem wat je er maar moet bijnemen?

Lijkt me softwarematig op te lossen; als samsung menu's oproept met zwarte achtergrond op het scherm blijven zwart zonder te verkleuren;zowel onderaan (app bar), midden (instellingen) als bovenaan(connector balk) het scherm.

Dingen geprobeerd:

Heb bij ECO alles uitstaan; local dimming heb ik al op alle standen geprobeerd; contrast verbeteraar; helderheid; achtergrond verlichting; gamma; alles al geprobeerd maar blijft oplichten.

Voorbeelden (van iemand anders op youtube):

https://www.youtube.com/watch?v=j2ZwyLcnqdY

https://www.youtube.com/watch?v=hHNXX7D7zUw

https://www.youtube.com/watch?v=Ufx5CgBiFEc

0 Likes
191 Antwoorden
JB9
Explorer
Opties

Dit gaat maar door, laatste firmware erop van 11 oktober voor de 2017 modellen maar geen enkel resultaat.

Ik begrijp 1 ding niet, Joeri kan toch gewoon een productmanager bellen en vragen wat voor acties er lopen? 

0 Likes
Leon0
First Poster
Opties

er word helemaal niks gedaan en worden allemaal aan het lijntje gehouden tot niemand de moeite meer neemt om wat te posten....

kansloos verhaal dit, ben wel klaar met samsung.

ik heb trouwens de q7 uit 2018 daar geld dit dus ook voor .

0 Likes
RafL
Pioneer
Opties

Ondertussen heb ik ook de link terug gevonden naar het issue met FALD paneel (Q9F model): https://www.youtube.com/watch?v=GtRtHIZ_Wng

Wat mij de laatste tijd meer en meer begint op te vallen is dat ik in veel uitzendingen last heb van banding en blokvorming. Iemand anders daar ook last van?  

• banding : Ik bedoel daarmee schakkeringen in bijvoorbeeld de lucht die in veel scenes lijken op precies 3 of 4 aparte stroken te zijn ipv een vloeiende schakering van donker naar licht. (upscaling issue van HD naar 4k?)
  • blokvorming : een donker vlak in de een scene wordt niet egaal weergegeven maar met rechthoekig vakken in die een iets andere toon van kleur hebben... (upscaling issue van HD naar 4k?)

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Beste mensen, bij deze een mini update. In principe heb ik weinig nieuwe info, ik wilde voornamelijk mededelen dat we het nog steeds zeer serieus nemen en dat het onderzoek nog loopt. Wel heb ik vernomen dat men het probleem heeft weten te reproduceren, dus het wordt wel degelijk erkend. Alleen een oplossing heb ik nog niet mogen ontvangen.

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
Lassy
Helping Hand
Opties

Ik plaats hem hier ook nog even om aan te geven dat "blooming" niet alleen optreedt bij ondertiteling: https://www.youtube.com/watch?v=m0WEWD7jo1w
Dit is dus het mute logo wat knippert en heeft dus niets te maken met ondertitels van Netflix.

Ook vraag ik mij af welke HDR 4K TV met local dimming hier geen last van heeft. Ik zie deze issues namelijk ook voorbijkomen bij TV's van Sony en LG.

0 Likes
RafL
Pioneer
Opties

Allicht gebruiken ze dan allemaal software van dezelfde partij en niet elk hun eigen...

Leuke methode met de mute knop.
Had het al geprobeerd met de menu's van instellingen maar was zeker niet zo handig als de mute.

0 Likes
Lassy
Helping Hand
Opties

Ik ga er een keer goed voor zitten en dezelfde video via verschillende bronnen (USB/youtube/netwerk) testen om te kijken of het gedrag van local dimming dan anders is. Zoals eerder aangehaald zou het te maken kunnen hebben met de automatsche HDR stand waar de TV in komt te staan.

0 Likes
Lassy
Helping Hand
Opties

Bij The Walking Dead vanaf de Ziggo box (geen 4K of HRD dus) zie ik het effect ook... Het ligt 100% aan de TV.

0 Likes
Stevievvv
Pioneer
Opties

Dat sommige er ook last van hebben tijdens normaal film kijken op tv is mogelijk deze hebben in de instellingen waarschijnlijk de achtergrondverlichting erg hoog staan.

Deze staat bij mij op 7 en selecteer Film settings dus geen Dynamic bijvoorbeeld (ik gebruik de Rtings settings) hoe hoger die staat hoe meer last van dit verschijnsel je zal hebben.

Speel je een hdr film af springt de achtergrondverlichting op maximaal dus op 50 dan heb je er dus ook het meeste last van ook springt dan het contrast op maximaal dus op 50.

0 Likes
RafL
Pioneer
Opties

@Stevievvv achtergrondverlichting speelt in deze geen rol.
Ik heb heel de lijst die ik hier gepost heb al getest met deze setting op 0, 5, 10, 15 en 20.

Heb zelfs al getest met achtergrond verlichting op 0, helderheid op -5 en gamma op -3 en motion plus black frame insertion aan in combinatie met UHD black op laag en normaal. Veel donkerder dan dat kan je het niet krijgen en nog heb je last van oplichten

0 Likes