18-08-2022 09:40 PM - bewerkt 19-08-2022 10:40 AM
Beste allen,
Met de nieuwe Watch 5 Pro getracht bloeddruk te meten. Om dit te bewerkstelligen moet eerst een kalibratie worden uitgevoerd - ik gebruik hierbij een OMRON bandmeter als referentie. Echter, het is tot op heden niet gelukt deze kalibratie succesvol uit te voeren. Elke keer tijdens een meting "denkt de watch dat het niet langer meer op de pols zit" en wordt de melding "watch is detached" gegenereerd. Het is misschien 1 keer uit 50 gelukt, maar er zijn 3 opeenvolgende correcte metingen nodig voor de kalibratie. Echter, met een ECG-meting die 30 seconden duurt wordt deze melding niet gegenereert.
Op verschillende fora lees ik dat, bij oudere watch-versies, men problemen ondervindt met bloeddrukmetingen of dat de wrist-off detectie niet goed werkt als men tatoeages heeft. Echter, die heb ik niet. En bovendien heb ik de meting geprobeerd op alle mogelijke plekken op mijn pols (erboven, eronder, donkere plekken, minder donkere plekken), maar nog steeds is het nooit gelukt om 3 achtereenvolgende succesvolle metingen uit te voeren voor de kalibratie.
Zijn er meer die dit probleem ook hebben?
Addendum 1 (2022-08-19): (reactie op een antwoord) ik heb de watch op meerdere plekken op de pols gehad: wat losser, erg strak (bijna pijnlijk), erboven, eronder. Allemaal zonder goede resultaat (tijdens calibratie).
Addendum 2 (2022-08-19): Ik ben het blijven proberen en 2 plotseling onverwachte succesvolle metingen achter elkaar tijdens kalibratie gaf ineens goede hoop. En, na wel 20 pogingen is ook nu de 3de meting succesvol - wederom veel verschillende plekken op de pols en houdingen, zonder enige conclusie welke plek of houding het beste resultaat produceert. Verder moet ik opmerken dat elke keer als de meting mislukt, ik opnieuw de watch moet unlocken met mijn swipe-"code" - dus de telefoon denkt echt dat de Watch van de pols is gegaan.
Addendum 3 (2022-08-19): Nadat de succesvolle kalibratie (zoals hierboven beschreven), is het nu ook een paar keer gelukt een bloeddruk meting uit te voeren (de metingen lijken nu korter dan die tijdens de kalibratie) gevolgd door wederom meerdere mislukte metingen en dan weer gevold door succesvolle metingen.
Conclusie? Ik vermoed dat er de app misschien iets te gevoelig reageert op "niet stil zitten" aangezien, als je de procedure precies volgt, de OMROM meting stopt tijdens de Watch meting. Dit beinvloedt wellicht de Watch meting. Na de gelukte kalibratie heb ik geprobeerd express niet stil te zitten door kleine bewegingen of sneller te ademen en dan mislukt ook de Watch meting.
Ik hoop dat deze ervaring misschien anderen kan helpen en ik kijk of over 28 dagen hoe dan de kalibratie verloopt. in ieder geval lijken de bloeddrukmetingen nu te werken - op verschillende plekken op de pols.
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 13-10-2022 10:56 PM
Misschien zorgen dat de sensor mooi proper en droog is zodat er een betere geleiding is, eventueel voor de test ook even eerst een paar keer een vuist maken zodat je aders beter zichtbaar zijn, of over je arm wrijven want ik kreeg naargelang het weer dat het niet kon gelezen worden wegens te koud.
op 19-08-2022 08:42 AM
op 20-08-2022 04:03 PM
Hi @Members_ixCcaBw,
Net als @Anyhow heb ik hier ook geen last van. Fijn dat het nu in elk geval wel gelukt is. Voor het vervolg: zorg je ervoor dat terwijl je de kalibratie (en meting) uitvoert je je arm goed rust (bijvoorbeeld op een armleuning of een tafel), en je de meting met je Omron band aan je andere arm uitvoert (om bewegingen veroorzaakt door de bloeddrukband te voorkomen)?
op 13-10-2022 10:56 PM
Misschien zorgen dat de sensor mooi proper en droog is zodat er een betere geleiding is, eventueel voor de test ook even eerst een paar keer een vuist maken zodat je aders beter zichtbaar zijn, of over je arm wrijven want ik kreeg naargelang het weer dat het niet kon gelezen worden wegens te koud.