Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

The Frame 2019 i.c.m. soundbar HW-Q950A geeft alleen PCM geluidsuitvoer

(Onderwerp aangemaakt op: 30-12-2021 10:26 AM)
755 Weergaven
Dirkje34
Pioneer
Opties

Onlangs de soundbar HW-Q950A gekocht en aangesloten op mijn The Frame 2019 TV die ik heb aangeschaft in mei 2019.
Probleem waar ik niet uitkom is het simpele feit dat in de geluids-Expertinstellingen van de TV de selectie
voor "Digitaal formaat voor geluid" op PCM blijft staan terwijl de mogelijkheden Dolby Digital & Dolby Digital+ niet te selecteren zijn (grijs)
Mogelijkheid "Compatabiliteit met Dolby Atmos" is wel geselecteerd en kan deze dus uit of aanzetten.
Ik zou verwachten dat iedergeval de keuze voor Dolby Digital mogelijk zou moeten zijn.
Uiteraard zijn soundbar + TV met elkaar verbonden via de (e)Arc HDMI aansluitingen.
De geinstalleerde firmware is 1385.0 en krijg deze niet naar de laatste versie 1392.0 via het software-update scherm.

Vragen:

1. Waar is de keuzemogelijkheid tussen PCM, Dolby Digital(+) afhankelijk van en wat zou de reden kunnen zijn dat alleen PCM mogelijk is.
2. Het draaien van Dolby Atmos content (via YouTube app op TV) geeft geen wijziging van het geluidsformaat.
3. Ooit zou the Frame 2019 ook worden uitgerust voor eArc middels een firmware update maar dat is tot op heden niet gebeurd en de vraag is dus of dit uberhaupt wel gaat gebeuren als het hw-matig gezien wel kan.

Ik heb diverse onderwerp-gerelateerde draadjes op dit forum bekeken maar kom hiermee niet tot de oplossing van mijn probleem en dus vandaar deze nieuwe draad.

The Frame 2019 gegevens:
Type: QE55LS03RASXXN
Firmware: T-MSMDEUC-1385.0

Soundbar gegevens:
Type: HW-Q950A
Firmware: HW-Q950AWWB-1009.2

ExpertInstellingen.jpg

PCM is standaard ingesteld met of zonder soundbar

Experinstellingen2.jpg

Dolby Digital(+) grijs en dus niet mogelijk

SoftwareUpdate.jpg

Firmware TV blijft op 1385.0 staan ook na geforceerd updaten.

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Dirkje34
Pioneer
Opties

Hoi Dick,

Ik heb via USB de firmware bijgewerkt naar 1392.0 en heb verder nog niet bekeken wat er verandert is aan de look-en-feel.

Echter nadat ik nogeens de changelogs van de laatste firmware updates bekeek zag ik dat voor firmware 1387.1 (oktober 2021) de eARC functionaliteit zou zijn toegevoegd, zie onderstaand snapshot

Dirkje34_0-1640956832835.png

Kennelijk toch aan mijn aandacht ontsnapt!

Het is dus echter wel zo dat de TV firmware 1387.1 nooit via de auto-update heeft binnengekregen en is bijgewerkt dus kennelijk gaat dat niet zo snel (of is deze niet bedoeld voor de nederlandse markt alhoewel ik mij dat niet kan voor stellen aangezien deze updates voor alle The Frame 2019 modellen wordt neergezet).

De release notes heb ik van de duitse samsung community losgepeuterd en ik ga onderzoeken wat deze update nu daadwerkelijk aan evt. nieuwe mogelijkheden heeft gebracht.

Bedankt voor je support en natuurlijk ook van mijn kant een goede jaarwisseling gewenst!

Gr.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

10 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemorgen @Dirkje34 ,

Het zou mogelijk moeten zijn door Compatabiliteit met Dolby Atmos uit te zetten.
De 1392 is pas uit (16 december). Het duurt altijd even voordat de tv em op de server kan vinden.
Je kunt de 1392 via USB installeren. Hier te vinden bij Handleidingen en downloads:
https://www.samsung.com/nl/support/model/QE55LS03RASXXN/  Pak de Alles Besturingssysteem.
Zorg wel dat van de uitgepakte T-MSMDEUC.zip de upgrade.msd (in de map T-MSMDEUC→image) in de 'root' (hoogste niveau) van de Externe HDD/USB-stick staat, anders kan de tv ‘m niet vinden.
In principe heb je alleen de upgrade.msd file nodig.
Installeren:
 Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Software-update→Nu bijwerken. Kiezen voor USB..

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
Dirkje34
Pioneer
Opties

Goeiemiddag Dick,

Bedankt voor je snelle reactie maar het uitschakelen van de compatibiliteit voor Dolby-Atmos geeft geen oplossing voor het instellen van Dolby Digital (+).

Ook opnieuw uit/aanzetten van de TV geeft geen verschil, beide opties blijven grijs.

Zijn er nog andere mogelijkheden om te onderzoeken?

Tenslotte nog de vraag of (e)ARC ondersteuning voor the Frame 2019 nog in de pijplijn zit of dat deze optie definitief uit het Samsung firmware-update lijstje is geschrapt.

Gr.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Dirkje34 ,

Heb je de firmware nog geüpdatet naar 1392? Heeft dat geen resultaat opgeleverd?

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
Dirkje34
Pioneer
Opties

Goeiemiddag Dick,

Probleem dat alleen PCM geluidsmodus geselecteerd kan worden is opgelost.

Het blijkt geluidsbron afhankelijk te zijn en wel als ik een dolby atmos blu-ray disk op mijn zojuist aangeschafte 4k blu-ray speler afspeel, kan ik naast de PCM geluidsmodus ook de Dolby Digital modus kiezen.

Dus is mijn conclusie dat de keuze afhankelijk is van de geluidsbron. Echter via YT dolby-atmos content afspelen geeft geen keuze; alleen PCM is dan mogelijk.

De firmware-update ga ik nog later uitvoeren maar ik verwacht geen (e)ARC update, anders was dit wel eerder door mij opgemerkt via dit forum of via internet.

Bedankt voor je support tot zover!

Gr.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Dirkje34 ,

Het klopt inderdaad dat DD+ alleen beschikbaar is voor externe apparaten die de indeling DD+ ondersteunen.
Zie pagina 53 van de manual:
https://downloadcenter.samsung.com/content/UM/202102/20210217131938382/MUSDVBEUR-3.0.6_EM_MUSE_EU_DU...
YouTube speelt geen Dolby Atmos, sterker nog alles wordt gewoon in stereo afgespeeld.
Je zult video’s moeten downloaden van testsites om deze dan af te spelen via je tv.
Laat nog even weten of de 1392 nog effect heeft gehad.

Fijne jaarwisseling!

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
Oplossing
Dirkje34
Pioneer
Opties

Hoi Dick,

Ik heb via USB de firmware bijgewerkt naar 1392.0 en heb verder nog niet bekeken wat er verandert is aan de look-en-feel.

Echter nadat ik nogeens de changelogs van de laatste firmware updates bekeek zag ik dat voor firmware 1387.1 (oktober 2021) de eARC functionaliteit zou zijn toegevoegd, zie onderstaand snapshot

Dirkje34_0-1640956832835.png

Kennelijk toch aan mijn aandacht ontsnapt!

Het is dus echter wel zo dat de TV firmware 1387.1 nooit via de auto-update heeft binnengekregen en is bijgewerkt dus kennelijk gaat dat niet zo snel (of is deze niet bedoeld voor de nederlandse markt alhoewel ik mij dat niet kan voor stellen aangezien deze updates voor alle The Frame 2019 modellen wordt neergezet).

De release notes heb ik van de duitse samsung community losgepeuterd en ik ga onderzoeken wat deze update nu daadwerkelijk aan evt. nieuwe mogelijkheden heeft gebracht.

Bedankt voor je support en natuurlijk ook van mijn kant een goede jaarwisseling gewenst!

Gr.

Dirkje34
Pioneer
Opties

Goeiemiddag Dick,

Nog even terugkomend op het eArc ondersteuningsprobleem wat ik in dit onderwerp heb aangekaart.

Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat de 1392.0 firmware niet het eArc ondersteuningsprobleem heeft opgelost. Wereldwijd is al geconstateerd dat als firmware 1392.0 bovenop firmware  1385.1 is uitgevoerd eArc niet ondersteund zal worden. Dit zou alleen het geval zijn geweest als 1387.1 op 1385.1 zou zijn geïnstalleerd. Alleen 1387.1 bevat de eArc update. 1392.0 niet meer. Downgraden naar 1387.1 is niet mogelijk en trouwens deze firmware is ook niet meer beschikbaar op de Samsung site. Blijkbaar zaten er in 1387.1 nog bugs en waarom de eArc update zich niet in 1392.0 bevindt is een vraagteken.

Blijkbaar zal er afgewacht moeten worden totdat er opnieuw een firmware update langskomt waarin eArc weer wel in zit. Ik mag toch hopen dat dit alsnog gaat gebeuren.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @Dirkje34 ,

Ik heb de artikelen gelezen, maar ik snap 1 ding niet.
Als de 1387.1 de eArc update zou bevatten, waarom dan een versie 1392.0 uitbrengen 🤷‍♂️.
Normaal is het zo dat ze doorgaan met bugfixes/toevoegingen en niet een complete update eruit halen.
Waarom de 1392.0 offline is gehaald, is mij onduidelijk..

signatureee
Groet, Dick

Dirkje34
Pioneer
Opties

Beste Dick,

Excuses voor de late reactie, ik heb je antwoord in de mail over het hoofd  gezien.

Zie onderstaande release notes wat ik van het Duitse Samsung forum heb gehaald:

Update version 1392.0 - December 2021 *  Some Members reported Earc stopped working in this software and Samsung Support say it is an unknown issue. Apparently if you  update to 1392 from earlier software  than 1387 or make full reset after 1392 update then earc is not working. The main issue is that you can access earc option ONLY in 1387 update, not before, or after.

official changelog:

•  An error in the ECO sensor has been corrected
  • Improvements to the Netflix app.
  • The interaction with DeX has been improved.
  • It is no longer possible to place advertisements on Netflix / Amazon via HbbTV.
  • Improved performance when starting playback.

Ik heb dus ook 1392.0 op 1385.1 geplaatst en dus 1 firmware release overgeslagen. Tevens zie ik dus niet dat in het geluidsmenu (Expertinstellingen geluid) de eArc selectie aanwezig is die door de update zou moeten verschijnen. Alleen Dolby Digital  & Dolby Digital+ of PCM is instelbaar.

Aan het commentaar onder de release notes blijken de nodige eigenaren dit probleem geconstateerd te hebben.

0 Likes