op 14-06-2022 03:08 PM
Met mijn Samsung TV QE43Q60RATXXH heb ik exact hetzelfde probleem als beschreven in dit artikel: Samsung TV UE40NU7190S en storend geluid van apps naar externe speakers
Tot nu toe heb ik weinig actie ondernomen, omdat ik eigenlijk maar twee apps gebruik (Viaplay en Netflix), die ook allebei op de Ziggo Mediabox Next zitten.
Omdat we gaan overstappen naar Delta glasvezel gaat die Mediabox weg en de Delta ontvanger heeft de apps niet.
Dus wordt het probleem van de TV apps die storen op de externe speakers actueel.
Intussen heb ik de suggesties uit het artikel gevolgd:
- software update uitgevoerd via USB (van 1392 naar 1395)
- TV meer dan een kwartier spanningsloos
- Systeem reset uitgevoerd
- Alles weer ingesteld, incl. de Smart Hub.
Hoe is de situatie nu?
Het probleem doet zich niet meer voor bij Spotify en Youtube (die ik allebei niet nodig heb), maar is helaas nog hetzelfde bij Netflix en Viaplay.
Wat kan ik doen op het opgelost te krijgen?
Bij voorbaat dank, JackNWK
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 21-06-2022 04:39 PM
Hallo Dick,
Dat is ook sterk: De DAC waar jij naar verwijst is exact degene waarmee ik in 2017 begon. Toen hadden we nog onze vorige TV (Sony) en werkten we nog niet met de apps (voor zover die er al waren op die TV), dus alleen TV-geluid. Dat werkte prima. Na een tijd ging de DAC stuk. Ik had ook de indruk dat die het niet zo lekker vond om permanent aan te staan. Coolblue kon het product niet meer leveren (garantie) dus kreeg ik mijn geld (49,95) terug. Vervolgens de huidige Clicktronic DAC gekocht bij Conrad (nog goedkoper ook, maar daar ging het mij niet om). In de huidige situatie zijn trouwens de TV en de DAC spanningsloos van 01.00 tot 09.00 uur.
We hebben nu een Ziggo Mediabox Next die ook de Netflix- en de Viaplay-app bevat. En dan treedt het probleem helemaal niet op.
Misschien laat ik het maar even zo. Als over een jaar (?) die glasvezel van Delta komt, dan heeft hun TV-ontvanger misschien ook wel de Netflix-app.
Helaas heb ik geen koptelefoon (of zo) met digitale input, want dan kon ik die rechtstreeks op de TOSLINK kabel aansluiten en met zekerheid vaststellen of het aan de DAC ligt.
En een andere DAC kopen die het misschien niet oplost, tja, dat levert ook weer gedoe op.
Niettemin hartelijk dank voor je hulp en aandacht.
Vriendelijke groet,
Jack
14-06-2022 03:26 PM - bewerkt 14-06-2022 03:30 PM
Goedemiddag @JackNWK ,
Even 2 dingen vooraf.
Wat bedoel je met 'externe speakers'? Een audioset? Soundbar? Delta heeft overigens gewoon Viaplay:
https://www.delta.nl/nieuws/pers/korting-op-viaplay-voor-alle-internetklanten-van-delta/
op 14-06-2022 04:04 PM
Dag Dick, dank voor de snelle reactie. De TV is 2 jaar geleden aangeschaft bij Kamera Express. Nederlandse handleiding, Nederlandstalige software, gewoon twee jaar garantie (verlenging bijgekocht tot 5 jaar). Verder trouwens geen enkel probleem met de TV.
De optische audio-uitgang van de TV gaat via een DAC (Clicktronic) naar de analoge audio ingang van mijn Rotel versterker (die heeft helaas nog geen optische ingang).
Spotify (gratis account) en Youtube app doen het normaal. Zou het kunnen liggen aan het (meer geavanceerde?) audio-format van Netflix en Viaplay? Een format waarmee deze eenvoudige DAC niet overweg kan?
Delta wordt pas over een jaar operationeel hier, dus nog geen tijdsdruk. Fijn dat Delta wel Viaplay heeft. De man die ik sprak zei dat Netflix er niet in zit....
Groet, Jack
14-06-2022 04:17 PM - bewerkt 14-06-2022 04:49 PM
Hoi @JackNWK , Jack,
Geen dank! Ik denk dat een andere DAC welkom is. Deze zie ik zelfs terug op 2ehands:
https://www.2dehands.be/v/audio-tv-en-foto/converters/m1844792571-clicktronic-dac-digital-audio-conv...
Een betere DAC zal dit soort problemen zeker oplossen. Zoiets bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl/p/marmitek-audio-adapter-connect-da21-audio-converter-digitaal-naar-analoo...
Netflix is onderweg bij Delta:
https://www.delta.nl/veelgestelde-vragen/tv/kan-ik-netflix-kijken-via-de-interactieve-tv-ontvanger/
op 16-06-2022 08:31 AM
op 21-06-2022 04:39 PM
Hallo Dick,
Dat is ook sterk: De DAC waar jij naar verwijst is exact degene waarmee ik in 2017 begon. Toen hadden we nog onze vorige TV (Sony) en werkten we nog niet met de apps (voor zover die er al waren op die TV), dus alleen TV-geluid. Dat werkte prima. Na een tijd ging de DAC stuk. Ik had ook de indruk dat die het niet zo lekker vond om permanent aan te staan. Coolblue kon het product niet meer leveren (garantie) dus kreeg ik mijn geld (49,95) terug. Vervolgens de huidige Clicktronic DAC gekocht bij Conrad (nog goedkoper ook, maar daar ging het mij niet om). In de huidige situatie zijn trouwens de TV en de DAC spanningsloos van 01.00 tot 09.00 uur.
We hebben nu een Ziggo Mediabox Next die ook de Netflix- en de Viaplay-app bevat. En dan treedt het probleem helemaal niet op.
Misschien laat ik het maar even zo. Als over een jaar (?) die glasvezel van Delta komt, dan heeft hun TV-ontvanger misschien ook wel de Netflix-app.
Helaas heb ik geen koptelefoon (of zo) met digitale input, want dan kon ik die rechtstreeks op de TOSLINK kabel aansluiten en met zekerheid vaststellen of het aan de DAC ligt.
En een andere DAC kopen die het misschien niet oplost, tja, dat levert ook weer gedoe op.
Niettemin hartelijk dank voor je hulp en aandacht.
Vriendelijke groet,
Jack
op 21-06-2022 04:46 PM
Hey Jack, @JackNWK ,
Graag gedaan! Inderdaad heel toevallig.
Verstandig om het zo even te laten.
Fijne avond!