op 07-08-2023 10:11 AM
Sinds deze week flikkert ineens het scherm van onze TV. Deze is aangekocht in januari 2019 en kostte destijds bijna 1100 euro. Al zoekende op internet zag ik dat meerdere eigenaren van dit type TV met hetzelfde euvel kampen. Alle geboden oplossingen van resetten tot en met een tijdje stroomloos laten leveren geen verbetering op, sterker nog, het flikkeren verergert en ook verschiet de tint van de kleuren van fel naar minder fel. Samsung biedt de oplossing door de TV op te halen en te (laten) repareren. De kosten zijn onbekend, maar gezien de vele meldingen op internet met dit euvel en de lage leeftijd van de TV zou er iets moeten bestaan als coulance of conformiteit. Het kan niet zo zijn dat een TV na vier jaar dit defect vertoont en dan bij meerdere eigenaren. Ik wil dat Samsung dit probleem netjes en kostenloos oplost onder conformiteit, omdat het probleem kennelijk bekend is bij Samsung.
op 07-08-2023 10:17 AM
Goedemorgen @John Kijkuit , John,
Vervelend! Hiervoor moet je echter bij de leverancier zijn i.vm. wettelijke garantie.
De leverancier is wettelijk verplicht jou een deugdelijk product te leveren.
Je hebt een koopovereenkomst met de leverancier. Niet met Samsung.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-do...
https://conformiteit.nl/
Houd er wel rekening mee dat er gekeken wordt naar de gemiddelde gebruiksduurverwachting van de tv.
Hiervoor zijn richtlijnen opgesteld door de UNETO-VNI:
https://www.technieknederland.nl/cms/streambin.aspx?documentid=55615
Er kan dus een gedeelte van de reparatiekosten voor eigen rekening komen.
Houd je ons op de hoogte?
op 08-08-2023 02:58 PM
Reparatie van de vier jaar oude tv met een aanschafwaarde van bijna 1100 euro aangemeld. Plotseling kwam er van een extern bedrijf een offerte binnen. Dit bedrijf gaaf aan de totale kosten voor de reparatie ruim 780 euro zouden bedragen voor het plaatsen van een nieuw LCD scherm. Dit was inculief onderzoekskosten en de kosten voor halen en brengen. Samsung zou een coulance toepassen van iets meer dan 200 euro. Dat zou betekenen dat zonder coulance het bijna 1000 euro zou kosten om de tv te laten repareren. Ik vind dit echt schandalig, temeer daar Mediamarkt waar wij de tv kochten ons gisteren mededeelden dat bij het door aangeschafte toestel dit probleem genoegzaam bekend is bij Samsung. Waarom dan niet iets van een terugroepactie? Als je dan jezelf beroept op conformiteit dan is het antwoord dat dit de 200 euro coulance is. Voor dat geld, bijna 1000 euro, hebben we een nieuwe tv, gelukkig geen Samsung.
op 08-08-2023 03:15 PM
Hoi @John Kijkuit ,
Als MediaMarkt dat meedeelt, dan moeten zij ook op de hoogte zijn geweest en jou deze tv niet moeten verkopen.
Aangezien MediaMarkt verplicht is om een deugdelijk product te leveren, zul met hen tot een oplossing moeten zien te komen.
op 08-08-2023 03:24 PM
Op het moment dat wij de tv kochten bij mediamarkt was dit probleem (nog) niet bekend. Ik kan dan ook niet zeggen dat mediamarkt een niet deugdelijk produkt heeft verkocht, net als BCC of Coolblue of Expert of welke andere tv-verkoper dan ook. Dit probleem is later bekend geworden en vereist van de importeur of fabrikant een actie. Net als een auto die een productiefout blijkt te hebben. Dan maakt het niet uit of je deze bij dealer A, B of C hebt gekocht. De importeur regelt een terugroepactie om het euvel kosteloos te verhelpen. In dit geval doet Samsung dit niet, ondanks dat men wist dat bij bepaalde producties er deze fout in zat. Helaas kom ik daar nu ook pas achter nu het euvel zich voordoet.
En dat is nu precies waarom mediamarkt ook niet meer Qled tv's promoot, maar Oled tv's. Samsung is de grootste tv-producent ter wereld, natuurlijk gaat er dan wel eens iets fout in de productie, maar wees vriendelijk naar je klant en regel dit.
Ik zou zeggen, speur het darkweb eens af, moet je zien wat je tegenkomt.
Daarom voor ons geen Samsung meer....