Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Ondertiteling

(Onderwerp aangemaakt op: 08-05-2024 11:17 AM)
424 Weergaven
marten bosma
Explorer
Opties

Ik moet toch nog een vraag stellen over de instellingen mbt de ondertiteling. Er zijn vier keuzeonderwerpen:

1e Ondertitelingsmodus: normaal of slechthorenden
- wat is 'normaal'? als deze gekozen wordt, komt er vrijwel nooit ondertiteling. Ik zou verwachten dat dan de gewone 888 teletext ondertiteling start maar dat is dus niet zo
- slechthorenden = ondertiteling is dan meestal in kleurtjes plus toelichtingen zoals 'spannende muziek' of iets dergelijks. Als deze gekozen wordt dan volgt er bijna altijd ondertiteling (afhankelijk van de zender)

2e Ondertitellingstaal: voorkeur, voorkeur (slechthorenden), Nederlands, Nederlands (slechthorenden)
voorkeur: naar welke 'voorkeur' wordt hier verwezen?
voorkeur (slechthorenden): idem, maar wat is dan bijvoorbeeld het verschil met of toevoeging aan de bovenstaande keuze voor 'slechthorenden"?
Nederlands: ik begrijp niet wat deze keuze inhoudt?
Nederlands (slechthorenden): idem

Let wel: de 1e optie (modus) heeft twee mogelijkheden, de 2e optie (ondertitelingstaal) heeft er vier. Dat betekent dat er 8 combinaties mogelijk zijn, maar het is mij onduidelijk wat de verschillen zijn tussen die 8 combinaties. Daardoor is het ook vrijwel onmogelijk om een keuze te maken anders dan maar wat te proberen.

3e Eerste taal ondertitel: wat dit toevoegt aan de voorgaande opties is mijn onduidelijk; hiervoor kan immers ook voor Nederlands worden gekozen. 

4e Tweede taal ondertitel: idem

In de handleiding wordt dit alles niet toegelicht dan wel voorzien van een uitleg die niet veel om de hakken heeft (met modus kunt u de modus intstellen).

Wie kan uitleggen wat dit alles inhoudt? Alvast bedankt.

0 Likes
5 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Goedemorgen @marten bosma ,

Je mag deze optie vergeten. Ondertiteling is bedoeld voor live-tv.
Programma's die via een coaxkabel binnenkomen op de interne tuner van de tv.
En dan alleen voor de zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3.
Dus niet als je een tv-ontvanger hebt of bij apps en staat ook los van Teletekst 888.

signatureee
Groet, Dick

marten bosma
Explorer
Opties

Nou, helemaal vergeten? Keuzes die ingevoerd worden hebben wel gevolgen voor de ondertiteling. Als bijvoorbeeld gekozen worden voor 'normaal' bij de eerste optie dan komen er helemaal geen ondertitels; die moet dus op slechthorenden staan om ondertitels te krijgen.

Als ik ondertiteling bij programma's wil hebben dan moet dit toch aangezet worden bij Snelkoppeling voor Toegankelijkheid en daar staan al deze opties bij vermeld.

En ondertiteling is ook voor andere zenders, met de BBC waar ik veel naar kijk ondertitelt vrijwel alles. Ook die wordt aangezet via Snelkoppeling voor Toegankelijkheid, maar ook bij die moet de optie 'slechthorenden' gekozen zijn en niet 'normaal'. Dan blijft de vraag: waar is 'normaal' dan wel voor?

Ik vrees dat het antwoord bij mij eerder voor meer dan voor minder verwarring heeft gezorgd.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★★
Opties

Hoi @marten bosma ,

Ik verbaas me erover dat je dit ook bij andere zenders kunt activeren.
Wat de onderlinge verschillen zijn, weet ik echter niet.
Hoe kijk je eigenlijk tv? Tv-ontvanger? CI+ module? Tv app? Gaat het over Teletekst?

signatureee
Groet, Dick

marten bosma
Explorer
Opties

Ziggo start, ci module.

Getest, Snelkoppeling voor Toegankelijkheid (volumeknop lang ingedrukt houden), ondertitelingsmodus: slechthorenden -> npo1,2,3 + VRT/VRT Canvas, BBC1,2 allemaal ondertiteling aangezet en uitgezet

Gegeven de verbazing zal ik mijn licht een optsteken bij Samsung..

GerwinVG1
Explorer
Opties

Beste lezer,

Ik zal proberen de verschillende instellingen voor ondertiteling op een duidelijke manier uit te leggen, zodat u de juiste keuzes kunt maken voor uw voorkeuren.

## Ondertitelingsmodus
- **Normaal**: Deze modus geeft de standaard ondertiteling weer, zoals die wordt aangeboden door de zender. Dit is meestal de 888 teletekst ondertiteling. Afhankelijk van de zender en het programma, kan het zijn dat er niet altijd ondertiteling beschikbaar is.
- **Slechthorenden**: In deze modus wordt de ondertiteling vaak aangevuld met extra informatie, zoals beschrijvingen van geluiden en muziek. De ondertiteling wordt meestal in kleur weergegeven voor een betere leesbaarheid. In deze modus is er meestal wel ondertiteling beschikbaar, tenzij de zender deze optie niet aanbiedt.

## Ondertitelingstaal
- **Voorkeur**: Hiermee wordt de voorkeurstaal voor ondertiteling ingesteld, zoals die is ingesteld in de algemene taalinstellingen van uw TV.
- **Voorkeur (slechthorenden)**: Idem als voorkeur, maar dan specifiek voor de ondertiteling voor slechthorenden.
- **Nederlands**: Hiermee wordt standaard gekozen voor de Nederlandse ondertiteling, indien beschikbaar.
- **Nederlands (slechthorenden)**: Idem als Nederlands, maar dan specifiek voor de ondertiteling voor slechthorenden.

## Eerste en tweede taal ondertitel
Deze instellingen bepalen in welke volgorde de ondertiteling wordt weergegeven als er meerdere talen beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld als eerste Nederlands en als tweede Engels. De TV zal dan eerst proberen de Nederlandse ondertiteling weer te geven, en als die niet beschikbaar is, wordt overgeschakeld naar Engels.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijkheid geeft over de verschillende opties. Mijn advies zou zijn om te beginnen met de instellingen:
- Ondertitelingsmodus: Slechthorenden
- Ondertitelingstaal: Nederlands (slechthorenden)

Pas deze aan naar uw persoonlijke voorkeur. Mocht u nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen met de klantenservice van uw TV-aanbieder.

0 Likes