Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
Spring naar oplossing OPGELOST

Oorspronkelijke onderwerp:

HW-Q950A spdif aansluiting niet beschikbaar voor extern apparaat?

(Onderwerp aangemaakt op: 01-01-2022 11:11 AM)
424 Weergaven
Dirkje34
Pioneer
Opties

Op de HW-Q950A zit een optische spdif aansluiting waarop ik mijn digitale radio module als externe geluidsbron wil aansluiten.

Echter geeft deze aansluiting geen geluid op de soundbar behalve als ik de eARC HDMI verbinding met de TV verbreek.

Vraag: Is de spdif aansluiting niet bedoeld voor een los extern apparaat behalve dan een combinatie van tv op de eARC aansluiting en het tv geluid op de spdif aansluiting?

Ik had gehoopt dat ik het geluid van de digitale ontvanger als los extern apparaat op de sb kon aansluiten naast de tv die op de eARC is aangesloten. Kennelijk is er een connectie tussen de eARC & spdif aansluiting voor een gemeenschappelijk apparaat. (TV, blu-ray speler etc.)

0 Likes

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Oplossing
Dirkje34
Pioneer
Opties

Goeiemiddag Dick,

Ik heb nog wat uitgeprobeerd en idd moet de TV geheel uitstaan dus ook niet in de kunstmodus.

Echter, als ik 's morgens als eerste de digitale ontvanger aanzet zie ik de SB aanspringen en krijg ik dus geluid via de optische verbinding. M.b.v. de SB AFB kan ik het geluid regelen.

De TV staat dan nog in de nachtmodus (beeld is zwart, geen kunstmodus).

Echter nadat ik de TV aan- en vervolgens weer uit heb gezet (kunstmodus) dan krijg ik geen geluid meer te horen op de SB afkomstig van de digitale ontvanger. In het display van de SB staat "TV ARC" en blijkbaar wordt nog gedetecteerd dat de TV aanstaat. 

Je kan dus niet handmatig dwingen om D-IN (=spdif input) te selecteren (via SB AFB) want automatisch springt de SB naar TV ARC. Alleen als de TV echt wordt uitgezet is het mogelijk om radio te luisteren.

Iedergeval lukt het dus wel maar de TV moet echt uitstaan en dus niet in kunstmodus zitten.

Het uitzetten van Anynet+ is niet echt een optie omdat ik ook de blu-rayspeler wil bedienen m.b.v. de Samsung AFB.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Gr.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

10 Antwoorden
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Goedemiddag @Dirkje34 <

Het zou fijn zijn om ook even de gegevens van de tv en de digitale ontvanger te vermelden 🤷‍♂️.
Wat is de volledige Model Code van de tv? Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Als de tv aan de muur hangt, dan even het aankoopbewijs checken of hier kijken:

Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv.Graag incl. de letters XXN.

signatureee
Groet, Dick

Dirkje34
Pioneer
Opties

Goeiemiddag Dick,

TV:QE55LS03RASXXN - firmware 1392.0 (the Frame 2019)
SB: HW-Q950A - firmware 1009.2

Gr.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Hoi @Dirkje34 ,

Thanks, maar je vergeet er 1: "digitale radio module". Over welke gaat dit?

signatureee
Groet, Dick

Dirkje34
Pioneer
Opties

Goedenavond Dick,

Het betreft de Technisat DigitRadio 110 IR die via een optische toslink kabel verbonden is met de SB. Als de verbinding is gemaakt dus geen geluid.

Echter als ik de TV HDMI kabel eruit trek uit de eARC HDMI poort op de SB heb ik wel geluid van de TechniSat. 

IMG_20220101_204752.jpg

Gr.

0 Likes
Dick
Samsung Members Star ★★
Opties

Hoi @Dirkje34 ,

Dat kan kloppen. Zo gauw je die connectie verbreekt, wordt de soundbar vrijgegeven.
Je kunt het oplossen door de tv gewoon uit te laten. Je hebt geen beeld nodig bij radio.
Bespaart ook nog eens energie. Een andere optie is om Anynet+ op de tv uit te zetten.
Bij Instellingen→Algemeen→Beheer externe apparaten→Anynet+ (HDMI-CEC). Not sure..

signatureee
Groet, Dick

0 Likes
Oplossing
Dirkje34
Pioneer
Opties

Goeiemiddag Dick,

Ik heb nog wat uitgeprobeerd en idd moet de TV geheel uitstaan dus ook niet in de kunstmodus.

Echter, als ik 's morgens als eerste de digitale ontvanger aanzet zie ik de SB aanspringen en krijg ik dus geluid via de optische verbinding. M.b.v. de SB AFB kan ik het geluid regelen.

De TV staat dan nog in de nachtmodus (beeld is zwart, geen kunstmodus).

Echter nadat ik de TV aan- en vervolgens weer uit heb gezet (kunstmodus) dan krijg ik geen geluid meer te horen op de SB afkomstig van de digitale ontvanger. In het display van de SB staat "TV ARC" en blijkbaar wordt nog gedetecteerd dat de TV aanstaat. 

Je kan dus niet handmatig dwingen om D-IN (=spdif input) te selecteren (via SB AFB) want automatisch springt de SB naar TV ARC. Alleen als de TV echt wordt uitgezet is het mogelijk om radio te luisteren.

Iedergeval lukt het dus wel maar de TV moet echt uitstaan en dus niet in kunstmodus zitten.

Het uitzetten van Anynet+ is niet echt een optie omdat ik ook de blu-rayspeler wil bedienen m.b.v. de Samsung AFB.

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.

Gr.

JoeriS
Mastermind
Opties

Beste @Dirkje34, voor de zekerheid, staat de bron wel op D.IN als je via optische verbinding wilt luisteren?

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
Dirkje34
Pioneer
Opties

Beste JoeriS, probleem is dat als de TV aan is geweest en in standby is gezet (kunstmodus), de TV via de ARC verbinding de SB in "TV ARC" modus houdt. Dus handmatig de SB in "D-IN" zetten via de SB AFB heeft geen zin want de SB springt terug in "TV ARC" mode.

Alleen het uitzetten van de TV (zwart beeld, geen kunstmodus) geeft de oplossing zoals eerder is gemeld.

Gr.

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Bedankt voor de toelichting, het is dat ik het niet letterlijk genoemd zag waardoor ik het toch moest vragen. Dit is echter wel een eigenschap van de TV, ik heb hier al eens navraag naar gedaan in een andere situatie waar de Kunst Modus een aangesloten soundbar op een andere manier bezighield. Je zou nog de Anynet/HDMI CEC functie uit kunnen zetten op de TV, maar die moet dan ook elke keer weer aan als je de soundbar voor je TV wilt gebruiken.

members-moderator-signature-launch-february22-800x200