03-05-2021 02:54 PM - bewerkt 03-05-2021 02:57 PM
Hallo,
Ik wil graag het geluid van mijn Samsung QE65Q85R met One Connect Box laten lopen via mijn oude tuner-versterker/speakers. Het is al een oud model met alleen aansluitmogelijkheden d.m.v. tulp-stekkers.
Is het via de OCB mogelijk een aansluiting te maken naar de tuner-versterker en zo ja, welke kabels heb ik daar voor nodig?
Alvast bedankt voor reacties.
groet, Nico Roskam
Opgelost! Ga naar oplossing.
op 03-05-2021 04:54 PM
Hey @Nico_Roskam , Nico,
Geen dank! Zou je misschien het topic alvast als Opgelost ✅ willen markeren?
Accepteer Oplossing aanklikken. Thanks!
Laat je even weten of het gelukt is?
Fijne dag nog!
03-05-2021 02:59 PM - bewerkt 03-05-2021 03:05 PM
Goedemiddag @Nico_Roskam , Nico,
Wat is de volledige Model Code van de tv? Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Graag incl. de letters XXN. Wat is de huidige softwareversie van de tv?
Ga naar Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv. Over welke oude Denon gaat het? Type?
Graag hoor ik van je..
03-05-2021 04:02 PM - bewerkt 03-05-2021 04:03 PM
Hoi Dick,
De volledige modelcode is QE65Q85RALXXN,
de softwareversie is 1374 (de laatste versie is geïnstalleerd) en
de Denon tuner-versterker is type DRA-435R.
groet, Nico
op 03-05-2021 04:19 PM
Hoi @Nico_Roskam , Nico,
Bedankt voor de informatie. Dat is een oud beestje 😉. Verkocht tussen 1990-91.
Als er alleen maar tulp opzit, ben je aangewezen op een DAC (Digital-to-Analog Converter).
Ik heb zelf een oude NAD C350 gehad en het op die manier opgelost.
De DAC sluit je aan op de optische poort van de OCB met een optische (Toslink) kabel.
De tulpstekkers in de Denon. Hier een voorbeeld van een DAC. Er zijn er uiteraard meer te vinden:
https://www.coolblue.nl/product/653887/oehlbach-da-converter.html
Toslink: https://www.allekabels.nl/audio_kabels/spdif_kabel/spdif-toslink-kabel.html
Neem wel een afgeschermde i.v.m. breekbaarheid van de fiber.
De geluidsuitvoer van de tv moet je op Audio-uitgang optisch zetten.
Het volume is dan niet meer met de AB van de tv te regelen en moet dus op de Denon gebeuren.
Je ziet anders dit op het scherm:Geen volume meer regelen met de AB van de tv
Geluidsuitvoer
op 03-05-2021 04:30 PM
Hoi Dick,
Bedankt voor het snelle antwoord. De Denon is inderdaad al een oudje maar werkt nog steeds prima.
Ik ga kijken naar een DA converter en een optische kabel. Ben benieuwd of het gaat lukken.
groet, Nico
op 03-05-2021 04:54 PM
Hey @Nico_Roskam , Nico,
Geen dank! Zou je misschien het topic alvast als Opgelost ✅ willen markeren?
Accepteer Oplossing aanklikken. Thanks!
Laat je even weten of het gelukt is?
Fijne dag nog!
op 07-05-2021 02:43 PM
Ik heb inmiddels een setje gekocht, bestaande uit een DA converter, en toslink kabel, een voedingkabel via USB en een RCA/tulpkabel.
Ik heb alles aangesloten tussen OCB van de TV en de Denon maar tot nu toe komt er alleen een krakend/ratelend geluid uit de speakers.
Ik ben benieuwd wat daarvan de oorzaak is.
op 07-05-2021 02:51 PM
Hoi @Nico_Roskam , Nico,
Welke DAC heb je gekocht? Ik weet wel dat ik met m'n oude NAD C350 eindeloos heb zitten stoeien.
Meerdere DAC's geprobeerd, maar nooit echt goed werkend gekregen.
Toen maar een Marantz versterker gekocht. Misschien een rare vraag, maar heb je de plastic beschermkapjes eraf gehaald?
Is mij een keer overkomen 🙈..
op 07-05-2021 03:04 PM
Hoi Dick,
Ik heb een standaard (merkloos) DAC gekocht. Complete set met genoemde kabels.
In het begin gefrut met de tos kabel (had nog nooit met zo'n kabel gewerkt dus het kunststof dopje in 1e instantie erop laten zitten....). Uiteindelijk de toslink aan beide kanten in de OCB en DAC kunnen steken waarbij ik zag dat de toslink aansluiting naar de DAC, rood oplichtte. Daar kwam wel 'signaal' uit.
Ik heb de RCA/tulp stekkers in een van de Tape aansluitingen gedaan. Zou het helpen deze in een andere aansluiting te doen (CD)?
op 07-05-2021 03:16 PM
Hoi @Nico_Roskam , Nico,
De Denon heeft Phono, CD, TAPE-1 en TAPE-2. Je kunt inderdaad beter CD pakken.
Had ik volgens mij ook. Eventueel nog met een andere DAC proberen. Als het niet werkt, kun je em altijd terugsturen.
Voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/marmitek-connect-da21/9200000053089508/?bltgh=is3V2QXjjJs6h0-sN55ONg.4_31.4...