Sluiten

What are you looking for?

annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Oorspronkelijke onderwerp:

Films afspelen vanaf NAS lukt niet meer

(Onderwerp aangemaakt op: 27-12-2017 10:25 PM)
1739 Weergaven
Rob54
First Poster
Opties

Hallo allemaal!

Ik heb een Samsung smart TV (UE55F7000), die draadloos is verbonden via mijn wifi netwerk met een NAS (Western Digital MyBookLive, 3 TB). Op de NAS zet ik films of foto's en die kan ik dan op mijn tv, door gebruik te maken van Smart Hub, afspelen of (ingeval van foto's) laten zien op het scherm.

Dat heeft lange tijd probleemloos gewerkt, maar sinds enige tijd (ik denk toch wel ruim een jaar) werkt dat niet meer.

Ik heb wat tussenoplossingen geprobeerd (bijv. vanaf de pc verbinding maken met het scherm), maar dat lukt bij films niet zo goed (haperingen in beeld en geluid door de draadloze overdracht van het signaal).

Ook als ik de tv met een netwerkkabel op mijn modem/router aansluit (de NAS is daar ook met een netwerkkabel op aangesloten) lukt het niet. De NAS wordt niet zichtbaar als je via Smart Hub naar je aangesloten aparaten wilt.

Ik heb de tv al opnieuw geïnstalleerd (is beperkt tot de kabelaansluiting en de zenders), maar dat heeft niet geholpen.

Modem/router zijn teruggezet naar fabrieksinstellingen, heeft ook niet geholpen.

NAS is gecontroleerd, database is opnieuw opgebouwd, geen resultaat.

Weet iemand hier misschien een oplossing voor?

Groet,

Rob

0 Likes
22 Antwoorden
JoeriS
Mastermind
Opties

Goeiemorgen Rob! Allereerst welkom op de Samsung Community :smiling-face: als het goed is (zo niet, dan moet ik nog even verder graven) kan je je NAS ook terugvinden in de bronlijst als hij met hetzelfde netwerk gedeeld wordt als waar de TV op aangesloten staat. Hier heb je in feite de Smarthub niet bij nodig. 

members-moderator-signature-launch-february22-800x200
0 Likes
Rob54
First Poster
Opties

Hallo Joeri,

Bedankt voor je reactie.

Je suggestie klinkt heel logisch.

Als ik de bronnen (sources) naloop, die op mijn televisie zijn aangesloten, dan zie ik achtereenvolgens:

TV Ziggo/HDMI1 Ziggo (=HD recorder)/HDMI-CEC Tuner (=HD recorder)/Ext./Screen Mirorring/Netwerk Desktop [gebr. 1]/Netwerk Desktop [gebr. 2]/HDMI2 DVI/HDMI3/HDMI4/AV/Component.

De "Netwerk Desktop" bronnen zijn zichtbaar via het draadloze wifi-netwerk.

Als ik deze bron kies en wat wil afspelen van de computer dan verschijnt de mededeling "Verzoek kan niet worden voltoid, media play keert terug naar hoofdscherm".

Ik zou de televisie ook met een netwerkkabel op het modem/router kunnen aansluiten, waar ook de NAS op is aangesloten.

Wat raad je me aan?

Groet,

Rob

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Een bekabelde verbinding zal wat signaal betreft sowieso de meest stabiele optie zijn, ik vraag me alleen nog af waarom de TV het verzoek van afspelen niet kan voltooien. Heb je dit met meerdere bestands types geprobeerd? 

Wat trouwens ook waardevol kan zijn, is kijken of de nieuwste firmware al geïnstalleerd staat. Welke software versie zie je hier staan? Menu > Ondersteuning > Contact opnemen met Samsung. Zoals je hier kunt zien is versie 1135.0 de nieuwste: http://www.samsung.com/nl/support/model/UE55F7000SLXXN

0 Likes
Rob54
First Poster
Opties

Joeri,

Dat vraag ik me ook af.

Het probleem begint echter al bij de NAS, want die wordt niet gevonden (is niet zichtbaar). Het maakt niet uit of ik het netwerk als draadloos instel of bedraad (netwerkkabel tussen televisie en modem/router).

Softwareversie: dat is 1135.

Groet,

Rob

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Hmm, dan moeten we wellicht even je netwerk zelf bekijken. Want weet je of je een 2,4 Ghz of 5,0 Ghz hebt? Voor de TV is hoe dan ook een 2,4 Ghz netwerk aanbevolen, mocht je een router hebben die over beide beschikt raad ik aan beide SSD's een eigen naam te geven (bijv. Wifi 2.4 en Wifi 5.0) Dan kan de TV zelf beter onderscheid maken. Kan je hier wat mee? 

0 Likes
Rob54
First Poster
Opties

Ja, dat weet ik.

Ik heb beide, dus 2,4 en 5,0 GHz. Beide netwerken hebben een eigen naam om ze te kunnen onderschieden.

Ik gebruik bij voorkeur 5,0 GHz, maar 2,4 GHz is ook wel gebruikt.

Ik heb nu dus de keuze uit 3 mogelijkheden om de televisie op het netwerk aan te sluiten: draadloos 2,4 GHz, draadloos 5,0 GHz en bedraad via een netwerkkabel naar modem/router.

Misschien moet ik ze allemaal maar gaan proberen om te kijken of er verschil is. Maakt het dan nog uit of de televisie aan staat bij het wisselen tussen deze 3 mogelijkheden?

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Oei, da's een goeie vraag, ik ben geen netwerk expert maar volgens mij is het handig als hij hierbij aanstaat zodat je hem ook als actief terug kunt vinden op je netwerk. Maar dat is meer gebaseerd op logisch nadenken dan daadwerkelijke kennis. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen.

0 Likes
Rob54
First Poster
Opties

Hoi Joeri,

Hier ben ik weer na een aantal dagen diverse mogelijkheden te hebben geprobeerd.

Er zijn 3 mogelijkheden om de televisie op het netwerk aan te sluiten: draadloos 2,4 GHz, draadloos 5,0 GHz en bedraad via een netwerkkabel naar modem/router.

Ik heb ze alle drie geprobeerd en bij alle drie zie ik de NAS niet verschijnen: niet als je via bron/source via de televisie naar een aangesloten apparaat zoekt en ook niet als je via de toets smart hub naar aangesloten apparaten zoekt.

Ik heb inmiddels een nieuw modem/router van Ziggo gekregen (Connectbox). Er waren wat storingen in de wifi-verbindingen (dus niet alleen met de NAS) en die zijn nu opgelost, het is nu een stuk stabieler dan voorheen.

Ik hoopte dat door het vervangen van het modem ook de NAS weer zichtbaar zou worden, maar dat is nog steeds niet het geval. Ik heb ook met het nieuwe modem alle verbindingsmogelijkheden (wifi 2,4 en 5 GHz) en bedraad geprobeerd en op geen enkele wijze krijg ik de NAS te zien in mijn netwerk (op de televisie). Op mijn pc zie ik de NAS wel (via wifi).

Nog even voor de volledigheid:

Televisie: Samsung UE55F7000, software versie 1135,

Modem/router: Ziggo Connectbox,

NAS: Western Digital MyBookLive (3 TB).

Televisie en NAS zijn nu met een netwerkkabel met modem/router verbonden.

Probleem: NAS is niet zichtbaar op de televisie en kan dus niet gebruikt worden om foto's, films, e.d., die op de NAS zijn opgeslagen, af te spelen op de televisie.

De vraag blijft: hoe kan dit worden opgelost?

0 Likes
JoeriS
Mastermind
Opties

Hmm *krabt aan kin* ik twijfel of dit relevant is, aangezien het ook geen succes is om de TV bekabeld aan te sluiten, maar het is het waard om te proberen.. Zou je de 2 SSID's een eigen naam kunnen geven? (bijv. Wifi 2,4 en Wifi 5,0) op die manier kan de TV beter onderscheid maken en de best bruikbare kiezen. Wellicht dat 'ie hem zo pakt.

0 Likes