op 06-03-2022 04:24 PM
We hebben sinds een aantal maanden een TV, Samsung 65QN95A. Voorheen hadden we, sinds 2010, een Philips 46PFL7605H/12.
We hadden dus ook na het inschakelen van de nieuwe Samsung TV het WAW-effect verwacht, maar helaas. Het eerste wat we zagen was het beeld van twee personen die kwamen aanlopen met o.a. wazige vlekken in hun gezicht.
Mijn eerste reactie was dit beeld is slechter dan die van de oude Philips, rekening houdend natuurlijk met het feit dat een grotere TV (van 46 naar 65 inch) altijd minder scherp lijkt. Ik heb sindsdien van alles geprobeerd met de beeld instellingen maar ben niet tevreden. Zeker niet als ik lees dat deze TV het "Vlaggeschip" van Samsung zou moeten zijn.
4K upscaling doet helemaal niets. Van anderen , en ook internet heb ik begrepen dat ik juist alle "beeld verbeteraars" moet uitschakelen , daar word het niet beter van. Vooral voetbalwedstrijden geven een slecht beeld. Bij bewegingen ontstaan wazige vlekken waardoor bijvoorbeeld het gras er meer uitziet als een biljartlaken. Bij overige programmas worden gezichten van mensen wazig/onduidelijk als ze iets verder weg zijn. Een voetbalwedstrijd op de TV boven (10 jaar oud) is mooier. We hebben een KPN glasvezel abbonnement met Arcadyan HMB2260 v2 ontvangers. Ook daar heb ik de instellingen 1080i, 1080p en Automatisch geprobeerd, maakt niets uit.
op 06-03-2022 04:38 PM
Goedemiddag @Jack67 ,
Wat is de volledige Model Code van de tv?
Deze staat in het zwart omlijnde vak op de sticker achterop de tv.
Als de tv aan de muur hangt, dan even het aankoopbewijs checken of hier kijken:
Instellingen→Ondersteuning→Over deze tv. Graag incl. de letters XXN.
Zie je dit bij alle bronnen? Bv. YouTube, Netflix of alleen tv kijken?
Zou je misschien, om te testen, een 4K UHD democlip op YouTube willen bekijken?
Liefst voetbal natuurlijk. Zie je het daar ook op terug?
op 06-03-2022 07:36 PM
Hallo Dick, bedankt voor je reactie. De volledige modelcode is QE65QN95AATXXN.
ik heb twee 4K voetbalclips op Youtube kunnen bekijken. (de eerste twee die je vind bij zoeken naar "voetbal 4k") 4K ManUtd Vs InterMilan, super scherp ik zie geen "wazige vlekken"in het gras maar er zijn geen meer snellere bewegingen.
de tweede is Football in Ultra HD minder scherp, ik zie daar wel hetzelfde verschijnsel met het gras.
Een ander verschijsel is dat soms het beeld schokkerig verloopt, niet vloeiend ook bij Netflix.
Ik zal daar testen of het bij Netflix ook zo is als ik de Netflix app op de TV gebruik in plaats van kanaal 200 KPN ik laat dit nog weten
bedankt, Groeten, Jack
06-03-2022 07:48 PM - bewerkt 06-03-2022 09:44 PM
Hoi @Jack67 ,
Geen dank! Ik denk dat je het eerder kunt toeschrijven aan de Arcadyan HMB2260 v2 ontvanger.
De tweede Football in Ultra HD kan net een iets mindere kwaliteit geweest zijn.
De HMB2260 is niet 1 van de jongste meer (2015) en heeft zelfs nog een 'vooroorlogse' scart aansluiting.
Je ziet ze zelfs op Marktplaats terug. Zie:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/decoders-en-harddiskrecorders/m1806908588-2x-arcadyan-...
Zie ook:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-nog-enkele-weken-trage-decoder-interactieve-tv/
Je zou de HMB2260 nog kunnen resetten:
https://www.xs4all.nl/service/probleem-oplossen/televisie/2952-2260-1853-resetten/
Ik denk dat je eerder moet gaan voor een andere ontvanger. Eigenlijk zonde om zoiets aan een 'Vlaggenschip' te hangen 😉..
op 07-03-2022 06:55 PM
Hoi Dick
OK ga ik aan de slag met KPN. Weet jij wel wat de beste instellinegnzijn voor deze TV? Ik heb al van alles geprobeerd.
groeten
Jack
op 07-03-2022 07:02 PM
Hoi @Jack67 ,
Dat is altijd een lastige vraag, omdat die heel persoonlijk zijn.
Van iedereen krijg je wat anders te horen. Op internet vind je nog wel eens wat. Bv.:
https://www.lifewire.com/best-picture-settings-for-samsung-4k-tv-4776573
Houd je ons op de hoogte van KPN?
Fijne avond!
op 10-03-2022 09:36 PM
Hoi Dick
Reacties die ik krijg van deskundigen op het KPN forum:
- Afstand tot 65 inch TV zou 4 meter of meer moeten zijn
- Resolutie van HD is nooit bedacht met schermen als 65 inch
- De Samsung 65QN95A gebruikt mini leds waardoor het beeld veel mooier is maar ook ongeregeldheden beter zichtbaar zijn
- De Arcadyan hmb2260 is een uitstekende ontvanger.
- M.b.t. voetbalwedstrijden zie ik veel klachten over de beeldkwaliteit van ESPN, al bij 40 inch
- Aanbevolen wordt kijken naar de KPN glaskanalen in de 660 serie
ik heb nog niet om nieuwe ontvangers gevraagd. Twijfel even of het iets oplost?
groeten
Jack
op 11-03-2022 10:03 AM
Hoi @Jack67 ,
Van ESPN ben ik op de hoogte. Over de rest heb ik m'n twijfels.
Ik zou sowieso een andere ontvanger proberen. Vooral gezien deze link:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-nog-enkele-weken-trage-decoder-interactieve-tv/
Als het je het storend blijft vinden, kun je er ook een monteur naar laten kijken..
op 14-03-2022 08:13 AM
op 14-03-2022 12:53 PM
Hoi Dick
Nee nog niet. Zoals ik begrijp gaat KPN niet zomaar nieuwe ontvangers geven. Wellicht wel andere ontvangers van hetzelfde type waar ik denk ik ook niets aan heb. Daar heb ik er nu 2 van met dezelfde problemen. Een andere mogelijkheid is omzetten naar een 4K abonnement, dan krijg ik wel nieuwe ontvangers maar het wordt alleen maar duurder. ik ben ook aan het kijken naar een andere provider, maar wordt het daar beter van? ik weet het dus ff niet.
Wat nog kan is het resetten van de huidige ontvangers, maar dat is ook al eerder gedaan dus daar verwacht ik ook niet echt veel van.