Close

What are you looking for?

cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

vma format

(Topic created on: 24-08-2021 08:46 PM)
426 Views
Adan62
Apprentice
Options
Hej!
Jag har lagt över min CD samling digitalt i mobilen efter rippat skivorna på datorn. Alla format inkl vma funkade perfekt använde under flera år Google play. När Google play stängde ned gick jag över till Samsung music på min Galaxy S9 som funkade bra inkl spela via Bluetooth i bilen med spontan start när man sätter sig i bilen. 
Efter stämt av med Samsung expertis som bekräftade bibehållen funktionalitet i en S21 valde jag just köpa en S21.
Upptäckte nu att Samsung music valt att inte stödja vma formatet i en nyare mobil!! Vad anledningen är förstår jsg ej.
Detta innebär att stor del av mitt musikbibliotek ej är möjlig att spela.
Försökt nu hitta en billig/gratis spelare som hanterar alla format inkl vma. Google plays ersättare Youtube music funkar ej.

Är det någon som har en lösning på detta problem?

TACKSAM FÖR HJÄLP
4 REPLIES 4
Oxygenic
Samsung Members Star ★
Options

Du kan testa med Poweramp; https://play.google.com/store/apps/details?id=com.maxmpz.audioplayer&hl=en

 

VLC borde kunna fungera också. Men det känns som du kanske borde fundera på om du kan konvertera ditt bibliotek från Wma till mp3 istället - WMA är ju Microsofts egna format som de tog fram för att konkurrera ut MP3, risken är att det snart bara fungerar på en Windows-dator... 

 

Hoppas Poweramp funkar! :smiling-face:

0 Likes
Adan62
Apprentice
Options
Tack VLC funkar för att spela vma filer och övriga filer dock så jan jag ej få upp mudikbiblkoteket för val på bilens konsol (som funkade med Samsung music).
Tack för svar!

Mvh Anders
0 Likes
Oxygenic
Samsung Members Star ★
Options

Aha... Har du testat att sätta VLC player som default app för musik, kan vara så att din bil bara kan kontrollera den app som din mobil har satt som default/förvald spelare....

Jag skulle nog ändå fundera på om det inte är bäst att göra om dina filer till mp3 för framtiden ändå. Det finns verktyg som kan ta alla dina filer på en gång och konvertera (batch converting), så det behöver inte vara så mycket jobb. Har inte använt det själv (är Mac användare, så windows media format är inget jag använt) men en googling gav denna lista tex: https://listoffreeware.com/free-software-batch-convert-wma-to-mp3-windows/

0 Likes
Jaxilian
Journeyman
Options
Prova Music player från Inshot inc. Den funkar med WMA