Close

What are you looking for?

cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 
Go to solution Solved

Samsung galaxy watch 4 LTE

(Topic created on: 26-11-2022 10:22 AM)
1443 Views
samirlaroussi
Explorer
Options
Har haft min nya Watch 4 i snart två veckor och jag älskar den! Jag köpte LTE versionen för att kunna lämna telefonen hemma och kunna ringa/ta emot samtal samt skicka och ta emot sms via klockan. Allt har fungerat felfritt tills idag. När klockan är standalone, dvs inte ansluten till telefonen och LTE kickar igång så fungerar samtal men inte sms. Jag har varit i kontakt med min operatör, Tele2.. de återställde mobilavtalet för mig för att kunna lägga till det på nytt men det hjälpte inte. 

När jag läser på internet så är det fler som har samma problem, det fungerar till en början men slutar fungera efter ett tag. Är det fler av er som har samma problem? Känner Samsung till detta? 
11 REPLIES 11
samirlaroussi
Explorer
Options
Hittat lösningen eller hur allt fungerar men inte säker. Kommer kontakta både operatör och Samsung för att få det bekräftat. Om du har en LTE version så kan du inte sätta telefonen i flygplansläge eller stänga av den, då slutar sms fungera. Meddelandet skickas nämligen via mobilen till klockan eller tvärtom och då behöver telefonen alltid vara på. Detta har med meddelandecentralen att göra som jag förstår det. Det här måste ändå vara medveten miss att tydliggöra för oss? Jag testar ut och när jag fått svar på frågan skriver jag här hur det gått för den intresserade.
Solution
samirlaroussi
Explorer
Options
Det är nu bekräftat både från operatör och Samsung. Klockan kan inte skicka sms om den inte har någon kontakt med telefonen på de olika sätten. Kommunikation med telefon måste ske via BT eller wifi för att det ska fungera, om de kommunikationsmetoderna inte finns tillgängliga använder klockan nätet (LTE) för att kontakta telefonen för i sin tur skicka sms. Om då telefonen är avstängd eller är inställd på flygplansläge kommer sms via klockan att inte fungera. Det esim som installeras på klockan är enbart ett tillägg till telefonens esim och är beroende av varandra och kan inte särskiljas. Det kanske är självklart men var inte för mig. För den som stött på samma dilemma har svaret här.
Schwaner
Student
Options

Hjælp, please.

Jeg kan ikke installere Google assistant på mit watch 4 LTE.  Google play indikere at min devise ikke er kompatibel. Når jeg googler problemet læser jeg at google assistant skulle være præinstalleret på mit ur, men det er det ikke !

Er der mon en løsning?

0 Likes
Emmi S
Community Manager
Options

Hi @Schwaner 

If you don not find a solution here you can always contact Samsung Support:

FI: https://www.samsung.com/fi/support/

SE: https://www.samsung.com/se/support/

NO: https://www.samsung.com/no/support/

DK: https://www.samsung.com/dk/support/

/Emmi
0 Likes
OlaG72
Student
Options

Min telefon är på precis som alltid, lämnar den i bilen och springer en runda. Förut så fick jag sms till klockan när jag var i spåret. Nu får jag inte en enda notis från någon app överhuvudtaget utan bara när jag är BT ansluten så det har inget med att telefonen skulle vara i flygplansläge eller så utan det funkar bara inte alls

0 Likes
samirlaroussi
Explorer
Options
Telefonen måste alltid vara uppkopplad mot ett nätverk för att du ska få notiser till klockan när den tappat koppling med BT. Sätter du tele i flygplansläge eller stänger av den kommer e-sim inte funka. Steg två i detta funderar jag på om en uppdatering kanske strulat till det. Gå in på galaxy wearable appen och under appaviseringar se till att du valt de appar du vill få notis på. Jag fick problem efter senaste uppdatering så fick slå på detta för att det ska fungera igen. Lycka till
0 Likes
OlaG72
Student
Options
Allt är som det alltid har varit jag stänger aldrig av luren eller har den i flyplansläge, så i somras slutade alla notiser utom samtal att fungera, i appen så är allt på så det borde inte vara fel där. Funderar på om det är sen den uppdateringen i telefonen som det knasade
0 Likes
samirlaroussi
Explorer
Options
Ja troligen. För mig hjälpte det att slå på notiser men om det inte fungerar så tyvärr behöver du nog fabrikåterställa klockan. Kör en backup på dina inställningar innan du gör det. Osäker om e-sim på klockan kan återanvändas så skulle nog för säkerhets skull beställa nytt innan jag fabrikåterställer. Lycka till och meddela hur det gått.
Schwaner
Student
Options

Hi Emmi S

Thx, for your answer. I now realized that Google inform that Assistent is actually not available in Denmark yet. So that may be the good reason why its not working.  BR Carsten