Close

What are you looking for?

cancel
Showing results for 
Search instead for 
Did you mean: 

Hur får jag telefonen att sluta fråga om Google chattfunktioner??

(Topic created on: 24-08-2021 06:47 AM)
6771 Views
Z89
First Poster
Options
Denna fråga kommer upp hela tiden då jag använder telefonen jag kan varken acceptera att använda chattfunktion eller välja att avstå. 


Hur blir man av med detta? 🤔 
image


8 REPLIES 8
Oxygenic
Samsung Members Star ★
Options

Och det går alltså inte bara att trycka på "jag godkänner" eller "använd utan chattfunktioner"? , det är skumt för det borde funka.

Om du vill stänga av den funktionen helt så tror jag att jag har en workaround (jag har alltid engelska som språk, så jag kan ha översatt menynamn fel);

- Öppna Gmail på din dator i en webbrowser

- klicka på inställningar, kugghjulet i övre högra hörnet

- Klicka på "se alla inställningar"

- Klicka på fliken "chat and meet"

- Klicka på "chatt av"

- Spara ändringar

Nu borde chat vara avstängt på ditt gmail-konto, och med andra ord ska inte din telefon fråga om det. 

Hoppas det funkar! 

Screenshot 2021-08-24 at 10.04.28.png

0 Likes
Oxygenic
Samsung Members Star ★
Options

...eller vänta nu! Kan detta vara RCS? Min telefon ber mig att skriva in telefonnummer då och då vid omstart och uppdateringar för att aktivera RCS, Rich Communication Service eller något sådant. OM det är samma sak kan du;


- gå till Samsung Messages (Meddelanden?)


- klicka på de tre prickarna i övre hörnet


- Inställningar


- Chattinställningar


- RCS inställningar, slå av funktionen med switchen.
Klart!

Berätta gärna om detta hjälpte!
Screenshot_20210824-101439_Messages_39254.jpgScreenshot_20210824-101426_Messages_39253.jpg

ChewBroccolie
First Poster
Options
Hej oxygenic, det är i meddelande som du verkar kunna slå av. Dock när jag går in i inställningar och trycker på chat så kommer rutan ovan fram direkt. Trycker på använd utan chatfunktion. När jag sedan trycker på chat så kommer rutan fram igen. Verkar som att jag måste godkänna allt först, för att sedan "bocka av". Bugg?
0 Likes
Oxygenic
Samsung Members Star ★
Options

Hmm låter lite så ja.

Jag kan ju switcha av och på utan att trigga ett meddelande, men så har jag ju aktiverat RCS tidigare då jag tycker det är en bra feature som ger mer liv i SMS/MMS...

0 Likes
bengan
First Poster
Options

Har exakt samma problem på min frus mobil. En S20. Hon bad mig undersöka det här. Jag labbade lite hit och dit med appen och om man stoppar den (dödar appen) så kommer inte meddelandet upp. Det lustiga är att sms går fram i alla fall. Men det är nog systemet som gör det. Hur som helst. Så här kan vi inte ha det. Man skall kunna slå av RCS genom att gå till https://messages.google.com/disable-chat men den har Telia (i vårt fall) sett till att stänga av för oss. Bedrövligt. Det här är en bugg. Den dyker när man minst anar det och jag tor att enda chansen att få bort den är att byta sms-app. Jag har lite screenshots om ni vill se hur man dödar appen.

EDIT: Jag tror att jag ser vad felet är. Den kan inte kontakta någon slags tjänst för att slå av den. Det är inte en lokal inställning. Det är någon slags inställning som skall slås av hos operatören, och det går ju inte för oss.

0 Likes
bengan
First Poster
Options

Jag kontaktade Telia via deras chatt och de tyckte också det var skumt. Hur som helst kan ingen hjälpa till och jag tror att det i slutänden är appen som är buggig. Men eftersom det är trögt som själva den att få samsung att göra något så tror jag den mest rimliga lösningen är att byta sms-app. Jag installerade googles sms-app och satte den som default sms-app. Sen dödade jag för säkerhets skull den gamla en extra gång. Nu har pop-up slutat att komma. Frun är nöjd och sms-appen ser nästan likadan ut som samsungs variant. Allt är frid och fröjd.

Den här appen är det.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.messaging 

0 Likes
ashee
Explorer
Options
Detta är RCS. Du kan testa rensa appens data men då försvinner dina meddelande.
0 Likes
Humbledore
First Poster
Options

Godkänner jag får jag efter någon sekund 'Registreringsfel'. Moment 22! Detta måste vara en solklar bugg. Blir inte av med eländet... 

0 Likes